كارت بازرگاني همان طور كه داراي مزايايي است، براي افرادي كه نحوه استفاده صحيح از اين كارت را بلد نباشند ميتواند معايبي داشته باشد. در ادامه به اين مشكلات و معايب اشاره شده است.
كارت بازرگاني از مجوزهايي است كه افرادي كه قصد تجارت و بازرگاني دارند، براي وارد شدن به اين كسب و كار بايد آن را تهيه كنند. به عبارت ديگر دارنده آن چه شخص حقيقي يعني افراد چه شخص حقوقي مثل شركتها باشد، با داشتن آن اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات كالا ميكند. اين تجارت شامل ثبت سفارش و ترخيص كالا، واردات از مناطق آزاد، حق العمل كاري در گمرك و صادرات كالاهاي مجاز ميشود. اما بايد در نظر داشت اگر از اين كارت به درستي استفاده نشود، ميتواند براي صاحب آن مشكلساز شود. به همين دليل در اين نوشتار به تعريف كارت بازرگاني پرداخته شده و مزايا و معايب آن نيز توضيح داده شده است. پس در ادامه با مجله دلتا همراه باشيد.
براي گرفتن كارت بازرگاني به كجا مراجعه كنيم ؟
شخص متقاضي براي ثبت نام و دريافت كارت بازرگاني بايد به سايت اتاق بازرگاني مراجعه يا از طريق شعب اتاق بازرگاني و صنايع و معادن در شهرستانها مراحل كار را پيگيري كند.

داشتن كارت بازرگاني حقيقي يا حقوقي
كارت بازرگاني حقيقي يا حقوقي از نظر كاربرد، تفاوت زيادي با يكديگر ندارند جزء در موارد بسيار جزئي كه مربوط به كالاهاي خاصي است. اما بايد در نظر داشت كه مراحل دريافت كارت بازرگاني حقوقي پيچيدهتر و مشكلتر از كارت بازرگاني حقيقي است. در واقع براي تمديد كارت بازرگاني حقيقي فقط مفاصا حساب دارايي دريافت ميشود اما براي تمديد كارت بازرگاني حقوقي علاوه بر مفاصا حساب مالياتي، مفاصا حساب بيمه تامين اجتماعي هم دريافت ميكنند. بقيه مدارك تقريبا يكسان است.
مزاياي كارت بازرگاني چيست ؟
۱. دارنده اين كارت به عنوان تاجر شناخته ميشود، تجار از امتيازات ويژهاي نسبت به ديگر افراد عادي بهرهمند خواهند شد.
۲. عضويت در اتاق بازرگاني
۳. امكان ثبت علائم تجاري لاتين
۴. امكان واردات كالا از مناطق آزاد به داخل مرزهاي كشور
۵. سفرهاي خارج از كشور افرادي كه به عنوان تاجر شناخته ميشوند نسبت به افراد ديگر آسانتر خواهد بود. زيرا براي آنها ويزاي مخصوص تجار صادر مي شود. البته بايد در نظر داشت كه اين مورد ممكن است در هر كشور متفاوت باشد.
مشكلات داشتن كارت بازرگاني
كارت بازرگاني همان طور كه داراي مزايايي است، براي افرادي كه نحوه استفاده صحيح از اين كارت را نمي دانند ميتواند معايبي داشته باشد. در ادامه اين مشكلات و معايب اشاره شده است.
۱. افرادي كه اقدام به دريافت كارت بازرگاني ميكنند، مشمول قوانين ماليات بر ارزش افزوده و ماليات بر واردات كالا ميشوند و بايد در سامانههاي مورد نظر ثبت نام و ماليات هم پرداخت كنند. بنابراين كارت بازرگاني براي كساني كه به دفعات اقدام به واردات و صادرات كالا ميكنند، مناسب است اما براي اشخاصي كه اقدام به دريافت كارت بازرگاني و اجاره و يا فروش كارت بازرگاني ميكنند مشكلات و خطرات فراواني دارد.
۲. دريافت كارت بازرگاني هزينهاي بين ۵۰۰ تا يك ميليون تومان و همچنين يك هفته زمان لازم دارد . بعضي اشخاص بدون اينكه شرايط لازم براي تجارت مانند داشتن مشتري و امكانات لازم و حتي تجربه كافي داشته باشند اقدام به دريافت كارت بازرگاني ميكنند و در عمل نميتوانند از كارت بازرگاني استفاده كنند.
ماليات كارت بازرگاني
صرف داشتن كارت بازرگاني منجر به وضع ماليات نميشود و در واقع درآمد مشمول ماليات منجر به پرداخت ماليات كارت بازرگاني خواهد بود. براي اشخاص حقوقي مانند شركتها، درآمد آنها محاسبه و دريافت ميشود. به موجب بخشنامه گمرك، دارندگان كارتهاي بازرگاني بايد ماليات واردات قطعي كالا را به ميزان ۴ درصد مجموع ارزش گمركي و حقوق ورودي پرداخت كنند.
سوءاستفاده از كارت بازرگاني
اين كارت براي دارنده آن به صورت محدود و مدتدار صادر ميشود و در صورت عدم رعايت قوانين و مقررات مانند هر مجوز ديگري قابل ابطال است. به طور مثال اگر دارنده كارت بازرگاني مرتكب قاچاق كالا شود، طبق ماده ۳۰ قانون گمرك ايران، در صورت احراز و شناسايي اين موضوع كه دارنده مرتكب جرم شده است، از عضويت به صورت دائم يا موقت در اتاق بازرگاني محروم شده و كارت او نيز باطل ميشود.
مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...
برچسب:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1398/11/5 ساعت: ۱۴ توسط:deltalaw :
كارت بازرگاني همان طور كه داراي مزايايي است، براي افرادي كه نحوه استفاده صحيح از اين كارت را بلد نباشند ميتواند معايبي داشته باشد. در ادامه به اين مشكلات و معايب اشاره شده است.
كارت بازرگاني از مجوزهايي است كه افرادي كه قصد تجارت و بازرگاني دارند، براي وارد شدن به اين كسب و كار بايد آن را تهيه كنند. به عبارت ديگر دارنده آن چه شخص حقيقي يعني افراد چه شخص حقوقي مثل شركتها باشد، با داشتن آن اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات كالا ميكند. اين تجارت شامل ثبت سفارش و ترخيص كالا، واردات از مناطق آزاد، حق العمل كاري در گمرك و صادرات كالاهاي مجاز ميشود. اما بايد در نظر داشت اگر از اين كارت به درستي استفاده نشود، ميتواند براي صاحب آن مشكلساز شود. به همين دليل در اين نوشتار به تعريف كارت بازرگاني پرداخته شده و مزايا و معايب آن نيز توضيح داده شده است. پس در ادامه با مجله دلتا همراه باشيد.
براي گرفتن كارت بازرگاني به كجا مراجعه كنيم ؟
شخص متقاضي براي ثبت نام و دريافت كارت بازرگاني بايد به سايت اتاق بازرگاني مراجعه يا از طريق شعب اتاق بازرگاني و صنايع و معادن در شهرستانها مراحل كار را پيگيري كند.

داشتن كارت بازرگاني حقيقي يا حقوقي
كارت بازرگاني حقيقي يا حقوقي از نظر كاربرد، تفاوت زيادي با يكديگر ندارند جزء در موارد بسيار جزئي كه مربوط به كالاهاي خاصي است. اما بايد در نظر داشت كه مراحل دريافت كارت بازرگاني حقوقي پيچيدهتر و مشكلتر از كارت بازرگاني حقيقي است. در واقع براي تمديد كارت بازرگاني حقيقي فقط مفاصا حساب دارايي دريافت ميشود اما براي تمديد كارت بازرگاني حقوقي علاوه بر مفاصا حساب مالياتي، مفاصا حساب بيمه تامين اجتماعي هم دريافت ميكنند. بقيه مدارك تقريبا يكسان است.
مزاياي كارت بازرگاني چيست ؟
۱. دارنده اين كارت به عنوان تاجر شناخته ميشود، تجار از امتيازات ويژهاي نسبت به ديگر افراد عادي بهرهمند خواهند شد.
۲. عضويت در اتاق بازرگاني
۳. امكان ثبت علائم تجاري لاتين
۴. امكان واردات كالا از مناطق آزاد به داخل مرزهاي كشور
۵. سفرهاي خارج از كشور افرادي كه به عنوان تاجر شناخته ميشوند نسبت به افراد ديگر آسانتر خواهد بود. زيرا براي آنها ويزاي مخصوص تجار صادر مي شود. البته بايد در نظر داشت كه اين مورد ممكن است در هر كشور متفاوت باشد.
مشكلات داشتن كارت بازرگاني
كارت بازرگاني همان طور كه داراي مزايايي است، براي افرادي كه نحوه استفاده صحيح از اين كارت را نمي دانند ميتواند معايبي داشته باشد. در ادامه اين مشكلات و معايب اشاره شده است.
۱. افرادي كه اقدام به دريافت كارت بازرگاني ميكنند، مشمول قوانين ماليات بر ارزش افزوده و ماليات بر واردات كالا ميشوند و بايد در سامانههاي مورد نظر ثبت نام و ماليات هم پرداخت كنند. بنابراين كارت بازرگاني براي كساني كه به دفعات اقدام به واردات و صادرات كالا ميكنند، مناسب است اما براي اشخاصي كه اقدام به دريافت كارت بازرگاني و اجاره و يا فروش كارت بازرگاني ميكنند مشكلات و خطرات فراواني دارد.
۲. دريافت كارت بازرگاني هزينهاي بين ۵۰۰ تا يك ميليون تومان و همچنين يك هفته زمان لازم دارد . بعضي اشخاص بدون اينكه شرايط لازم براي تجارت مانند داشتن مشتري و امكانات لازم و حتي تجربه كافي داشته باشند اقدام به دريافت كارت بازرگاني ميكنند و در عمل نميتوانند از كارت بازرگاني استفاده كنند.
ماليات كارت بازرگاني
صرف داشتن كارت بازرگاني منجر به وضع ماليات نميشود و در واقع درآمد مشمول ماليات منجر به پرداخت ماليات كارت بازرگاني خواهد بود. براي اشخاص حقوقي مانند شركتها، درآمد آنها محاسبه و دريافت ميشود. به موجب بخشنامه گمرك، دارندگان كارتهاي بازرگاني بايد ماليات واردات قطعي كالا را به ميزان ۴ درصد مجموع ارزش گمركي و حقوق ورودي پرداخت كنند.
سوءاستفاده از كارت بازرگاني
اين كارت براي دارنده آن به صورت محدود و مدتدار صادر ميشود و در صورت عدم رعايت قوانين و مقررات مانند هر مجوز ديگري قابل ابطال است. به طور مثال اگر دارنده كارت بازرگاني مرتكب قاچاق كالا شود، طبق ماده ۳۰ قانون گمرك ايران، در صورت احراز و شناسايي اين موضوع كه دارنده مرتكب جرم شده است، از عضويت به صورت دائم يا موقت در اتاق بازرگاني محروم شده و كارت او نيز باطل ميشود.
مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...
برچسب:
بازدید: <~PostViwe~>
+ نوشته شده: 1398/11/5 ساعت: ۱۴ توسط:deltalaw :