مجله حقوقی دلتا مجله حقوقی دلتا .

مجله حقوقی دلتا

ثبت شرکت در روزنامه رسمی چه مراحلی دارد؟

روزنامه رسمی وابسته به قوه قضائیه بوده و کلیه آگهی‌ های قانونی کشور در این مرجع رسمی منتشر می‌شود.

یکی از مراحل ثبت شرکت و یا تغییرات آن ثبت آگهی در روزنامه رسمی است. در مجله دلتا به این موضوع می‌پردازیم که به چه روزنامه ای، روزنامه رسمی می‌گویند و در ادامه به مراحل ثبت شرکت در روزنامه رسمی اشاره شده است.

روزنامه رسمی
روزنامه رسمی  کشور از سازمان های وابسته به قوه قضائیه است که به صورت شرکت سهامی اداره و کلیه آگهی‌ های قانونی کشور در این مرجع رسمی منتشر می‌شود. مواردی که در این روزنامه انتشار می‌یابند عبارت‌اند از:
•  انتشار کلیه قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی
• ثبت شرکت و تغییرات شرکت ها و موسسات غیر تجاری
• ثبت و تمدید نام و علائم تجاری
• ثبت طرح های صنعتی و اختراعات و غیره…


استعلام شرکت در روزنامه رسمی
برای استعلام شرکت در روزنامه رسمی لازم است ابتدا شرکت مذکور در روزنامه به ثبت برسد. برای ثبت در روزنامه رسمی لازم است مراحلی طی شود که این مراحل به ترتیب ذکر می شود:
۱. ابتدا وارد پورتال روزنامه رسمی کشور شوید.
۲. با ثبت نام در قسمت پورتال، نام کاربری و گذر ‌واژه خود را مشخص کنید.
۳. پس از عضویت و ورود به حساب کاربری به قسمت «صفحه شخصی من» رفته و روی «پرداخت هزینه آگهی» کلیک کنید.
۴. چنانچه قصد دارید قبل از پرداخت آگهی خود را ببینید شماره مکانیزه آگهی را که یک کد ۱۸ رقمی است وارد و روی گزینه مشاهده آگهی کلیک کنید.
۵. هزینه آگهی را از طریق درگاه‌ اینترنتی پرداخت کنید.
۶. پس از پرداخت، یک کد پیگیری به شما داده می‌شود که برای پیگیری آگهی بایستی آن را در صورت نیاز حفظ کنید.
۷. پس از گذشت ۵ روز کاری آگهی شما در پورتال رسمی منتشر می‌شود و می‌توانید نسخه الکترونیکی معتبر آن را دریافت کنید.

پس از این‌ که آگهی در پورتال روزنامه ثبت شد ممکن است یکی از وضعیت‌ های زیر را داشته باشد:

اخذ شده از ثبت: به این معنی که هزینه ثبت آگهی پرداخت نشده و یا با موفقیت صورت نگرفته است.
آماده ارسال به چاپ: به این معنی که هزینه قابل پرداخت آگهی با موفقیت پرداخت شده و آگهی آماده چاپ است.
در حال انتشار امضاء نشده: به این معنی که آگهی در حال چاپ ولی امضاء نشده است.
منتشر شده امضاء نشده: به این معنی که آگهی به چاپ رسیده است ولی نسخه امضاء شده آن آماده نیست.
منتشر شده امضاء شده: به این معنا که آگهی به چاپ رسیده است.
ثبت آگهی تغییرات شرکت
انتشار آگهی در روزنامه رسمی فقط مربوط به ثبت شرکت نیست. طبق قانون بعضی از تغییرات شرکت نیز باید در روزنامه رسمی چاپ شوند. در ادامه قوانین و مقررات ثبت آگهی شرکت در روزنامه رسمی اشاره شده است.
• هیات مدیره باید قبل از اقدام برای کاهش اختیاری سرمایه، تصمیم مجمع عمومی را در این باره، حداکثر تا مدت یک ماه در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی‌ های مربوط به شرکت در آن منتشر می‌شود، چاپ کند.
• تصمیم راجع به انحلال و اسامی مدیر یا مدیران تصفیه و نشانی آن‌ ها، باید ظرف پنج روز به مرجع ثبت شرکت‌ ها اعلام تا پس از ثبت برای اطلاع عموم در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشاری که اطلاعیه‌ ها و آگهی‌ های مربوط به شرکت در آن منتشر می‌شود، چاپ شود.
• تقسیم دارایی شرکت بین صاحبان سهام، در مدت تصفیه یا پس از آن ممکن نیست مگر آن که شروع تصفیه و دعوت بستانکاران قبلا سه بار و هر بار به فاصله یک ماه در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشاری که اطلاعیه ها و آگهی های مربوط به شرکت در آن منتشر می‌شود، چاپ شود و حداقل شش ماه از تاریخ انتشار اولین آگهی گذشته باشد.

 

• مدیران تصفیه باید ظرف مدت یک ماه پس از ختم تصفیه مراتب را به مرجع ثبت شرکت‌ ها اعلام کنند تا به ثبت برسد و در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشاری که اطلاعیه ها و آگهی های مربوط به شرکت در آن منتشر می‌شود، چاپ شود و نام شرکت از دفتر ثبت شرکت‌ ها و دفتر ثبت تجارتی حذف شود.
• پس از اعلام ختم تصفیه مدیران تصفیه باید وجوهی را که باقیمانده است در حساب مخصوصی نزد یکی از بانک‌ های ایران تودیع و صورت اسامی بستانکاران و صاحبان سهامی را که حقوق خود را استیفا نکرده‌اند نیز به آن بانک تسلیم و مراتب را طی آگهی مذکور در همان ماده به اطلاع اشخاص ذی‌نفع برسانند تا برای گرفتن طلب خود به بانک مراجعه کنند.
• پس از انقضاء ده سال از تاریخ انتشار آگهی ختم تصفیه هر مبلغ از وجوه که در بانک باقیمانده باشد در حکم مال بلاصاحب (مال بدون صاحب) است و از طرف بانک با اطلاع دادستان شهرستان ( هم اکنون دادستان عمومی و انقلاب) به خزانه دولت منتقل خواهد شد.
• تصمیم راجع به فروش اوراق قرضه و شرایط صدور و انتشار آن باید همراه با طرح اعلامیه انتشار اوراق قرضه کتبا به مرجع ثبت شرکت‌ ها اعلام شود. مرجع مذکور مفاد تصمیم را ثبت و خلاصه آن را همراه با طرح اطلاعیه انتشار اوراق قرضه، به هزینه شرکت، در روزنامه آگهی خواهد کرد.
• نام و مشخصات و حدود اختیارات مدیر عامل باید با ارسال نسخه‌ ای از صورت‌جلسه هیات مدیره به مرجع ثبت شرکت‌ ها اعلام و پس از ثبت در روزنامه رسمی آگهی شود.
• آگهی شرکت در مجله رسمی وزارت دادگستری و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار مجددا به فاصله ۱۰روز انتشار خواهد یافت. برگه ای از این آگهی برای هر کدام از بستانکارانی که شناخته شده است ارسال می شود.
• به محض اینکه فهرست بستانکاران احتمالی طبق قانون تنظیم شد، مدیر تصفیه از طریق اعلان در مجله رسمی و حداقل یک روزنامه دیگر به بستانکاران احتمالی اخطاریه می‌دهد که در مدت مذکور خود را معرفی کنند و مدارک مربوط به طلب خود همراه با لیستی که تمام مطالبات آنان را مشخص می کند به دفتردار دادگاه ارائه دهند و فیش دریافت کنند. اعلان ذکر شده باید در دو مرتبه و به فاصله پنج روز انتشار پیدا کنند.
• مدیر تصفیه قادر است اموال تاجر را توقیف و مهر و موم و مدیر تصفیه بلافاصله از روی لیست دارایی گذشته نسبت به رسیدگی اسناد و نوشته ها اقدام کند. چنانچه ضروری باشد متممی برای لیست دارایی ترتیب خواهد داد. مدیر تصفیه می‌بایست بلافاصله از طریق اعلان در روزنامه از طلبکاران جدید در صورتی که موجود باشند دعوت به عمل آورد که طی یک ماه مطالبات و اسناد خود را برای رسیدگی اعلام کنند. در اعلان یاد شده مفاد قرار محکمه که طبق آن مدیر تصفیه تعیین شده است می‌بایست مندرج شود.

همچنین بخوانید:
سوء پیشینه یا سابقه کیفری چیست؟

ثبت شرکت سهامی خاص بهترین گزینه شماست

شرکت دانش بنیان ؛ شرایط و مراحل ثبت آن


برچسب: قانون، املاک، مجله دلتا،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۴۲:۳۴ توسط:مجله حقوقی دلتا موضوع: نظرات (0)