مجله حقوقی دلتا مجله حقوقی دلتا .

مجله حقوقی دلتا

مشاعات ساختمان چه قوانینی دارد؟

بخش‌ هایی از هر آپارتمان که در سند ملکی استفاده از آن به نام شخص خاصی نباشد و همه ساکنین به طور مشترک از آن استفاده می‌کنند، را در اصطلاح مشاعات ساختمان می‌گویند. قسمت هایی از جمله زمین ساختمان، درب ورودی، حیاط و باغچه...

مشاعات آپارتمان یا همان قسمت‌های مشترک ساختمان دارای قوانین و مقررات خاصی است که مالکان و ساکنان آپارتمان‌ ها باید از آن مطلع باشند. که از بحث و اختلاف نظر احتمالی ساکنین که معمولا بر سر مشاعات و قسمت‌ های مشترک ساختمان ایجاد می‌شود، پیشگیری شود. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

قانون مشاعات آپارتمان

طبق قانون، بخش هایی از آپارتمان که مالکیت رسمی آن ها به طور مجزا برای هر واحد در سند آمده باشد، قسمت اختصاصی آپارتمان محسوب می‌شود. استفاده از این قسمت در انحصار مالک یا مستاجر همان واحد است و مالکین سایر واحدها حق استفاده از این قسمت‌ ها را ندارند. فضای داخلی هر واحد آپارتمانی از جمله قسمت‌ های اختصاصی هر واحد است که عبارتند از اتاق خواب، سالن پذیرایی، آشپزخانه، بالکن و سرویس‌ ها و همچنین انباری و پارکینگ نیز، در صورتیکه در سند آمده باشد، به عنوان فضای اختصاصی همان واحد در نظر گرفته می‎شود.

 

مشاعات ساختمان چیست؟
بخش‌ هایی از هر آپارتمان که در سند ملکی استفاده از آن به نام شخص خاصی نباشد و همه ساکنین به طور مشترک از آن استفاده می‌کنند، را در اصطلاح مشاعات ساختمان می‌گویند. قسمت هایی از جمله زمین ساختمان، درب ورودی، حیاط و باغچه، ورودی پارکینگ، پارکینگ اضافی، لابی، راهرو و پنجره های آن، پله ها، آسانسور، پشت بام، شوفاژ خانه، تاسیسات و انشعابات مشترک، مشاعات آپارتمان گفته می‌شوند.

قانون هزینه مشاعات ساختمان
تامین مخارج مشاعات ساختمان بر عهده کلیه ساکنین است که سهم هر یک بر اساس متراژ واحدها تعیین می‌شود. کلیه ساکنین موظف هستند سهم خود را برای تعمیر و نگهداری از مشاعات به مدیر ساختمان پرداخت کنند. و در صورتیکه مالکی سهم واحد خود را پرداخت نکند، ساکنین آپارتمان می‌توانند شکایت خود را از طریق شورای حل اختلاف پیگیری کنند. البته لازم به ذکر است در مواردی که فقط یکی از واحد ها به مشاعات آسیب و خسارت وارد کند فقط همان واحد مسئول است و باید هزینه تعمیرات را بپردازد.

 

قوانین مشاعات آپارتمان

قسمت های مشترک ساختمان دارای قوانین و مقررات خاصی است که افراد موظف هستند این قوانین را رعایت کنند. در زیر به آن ها اشاره شده است.

۱. ساکنین ساختمان باید در حد معمول و متعارف از مشاعات استفاده کنند. به طوری که استفاده آن‌ ها مانعی برای استفاده سایر همسایه ها نباشد. به طور مثال قرار دادن کفش در راه پله ها و حیاط ساختمان ممنوع است و سایر واحدها می‌توانند به آن اعتراض کنند.

۲. گذاشتن زباله در راهرو که موجب پخش بوی بد در کل ساختمان می‎شود ممنوع است.

۳. تغییر در مشاعات ساختمان که موجب بر هم زدن و ناهماهنگی در نمای ساختمان شود ممنوع است.

۴. استفاده اختصاصی از برق و آب مشاع ساختمان ممنوع است.

۵. خودروها نباید در محلی غیر از محل تعیین شده پارک شوند یا جلو رفت و آمد ساکنین ساختمان را بگیرد.

۶. استفاده از مشاعات نباید مورد اذیت و آزار ساکنین دیگر واحدها شود. به طور مثال نگهداری حیوانات در حیاط خلاف قانون است.

۷. هرگونه تغییر در نقشه ساختمان بدون رضایت ساکنین و کسب مجوزهای لازم ممنوع است.

۸. استفاده از فضای پارکینگ برای مهمانی و جشن تنها با رضایت ساکنین و اجازه مدیر ساختمان امکان پذیر است.

فروش قسمت مشاع ساختمان
خرید و فروش مشاعات آپارتمان از نظر قانون صحیح نیست زیرا این بخش‌ ها مختص به یک شخص نیستند و برای استفاده همه اعضای ساختمان در نظر گرفته شده اند و فروش مشاعات ساختمان یا اجاره آن‌ ها از جمله بام و حیاط غیر قانونی است. در این خصوص باید در نظر داشت که هیچ یک از ساکنین اجازه تصرف مشاعات را ندارد و نمی‌تواند آن را به شخص دیگری واگذار کند مگر اینکه با سایر ساکنین توافق کرده باشد و قانون به او اجازه این کار را بدهد.

مطالب بیشتر در مجله حقوقی دلتا...


برچسب: قانون، مجله دلتا، ساختمان،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ دی ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۵۸:۰۷ توسط:مجله حقوقی دلتا موضوع: نظرات (0)