مجله حقوقی دلتا مجله حقوقی دلتا .

مجله حقوقی دلتا

مزایا و مضرات طلاق توافقی

طلاق یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی به حساب می‌آید که صدمات جبران ناپذیری را نه فقط برای زن و مرد و فرزندان، بلکه بر جامعه وارد می‌کند. در ادامه معایب و مضرات طلاق توافقی ذکر شده است.

طلاق توافقی به نوعی از طلاق گفته می‌شود که با رضایت و توافق زن و مرد انجام می‌گیرد. می‌توان گفت توافقات اولیه زوج‌ها مراحل طلاق را آسان‌تر خواهد کرد ولی این طلاق نیز معایبی دارد. در مجله دلتا به بررسی مزایا و مضرات طلاق توافقی از دیدگاه قانون پرداخته شده است. پس در ادامه با مجله حقوقی دلتا همراه باشید.

طلاق توافقی
در این طلاق زن و مرد قبل از اینکه اقدام به شکایت و درخواست طلاق در دادگاه کنند، درباره کلیه مسائل همانند مهریه ، حضانت و ملاقات فرزند، نفقه و هر مسأله دیگری که به هر دو نفر و فرزندان آن‌ها مربوط می‌شود با یکدیگر به نتیجه و تفاهم می‌رسند و با مراجعه به دادگاه خانواده و ارائه مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی اقدام می‌کنند.

مراحل طلاق توافقی
برای این کار زن و مرد با ارائه مدارک لازم که عبارتند از اصل عقدنامه یا رونوشت، اصل شناسنامه‌ها و کپی کارت ملی به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست مربوط به طلاق توافقی را ثبت می‌کنند. باید در دادخواست تمامی مواردی که از قبل توافق شده ذکر شود.
در ادامه هر یک از زوج‌ها باید فردی از خویشاوندان را به عنوان داور به دادگاه معرفی کند. شایان ذکر است این داوران باید با دو طرف صحبت کنند تا آن دو از تصمیم خود مبنی بر طلاق، منصرف شوند.

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر از نحوه معرفی داور به دادگاه مطلب ” داوری در طلاق چیست و چه مراحلی دارد؟ ” را مطالعه کنید.

 

مضرات طلاق توافقی
طلاق یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی به حساب می‌آید که صدمات جبران ناپذیری را نه فقط برای زن و مرد و فرزندان، بلکه بر جامعه وارد می‌کند. در ادامه معایب و مضرات طلاق توافقی ذکر شده است.
۱. به دلیل این که طلاق توافقی سریع‌تر از سایر طلاق‌های دیگر است و در احتمال تصمیم گیری در واقع در این شکل از جدایی زن و مرد هر کدام دلایلی برای طلاق دارند که می‌تواند آن‌ها را مجاب به جدایی کند.
۲. در طلاق توافقی شوهر هیچ اجبار و الزامی برای آمدن به محضر پس از صدور حکم طلاق ندارد، بنابراین بهتر است زوج ها، الزام رفتن به محضر را هم جزئی از تعهدات خود ذکر کنند تا بتوان از طریق دادگاه الزام شوهر را به آنچه تعهد داده درخواست کرد.

 

مزایای طلاق توافقی
• کوتاه بودن زمان صدور گواهی مربوط برای جواز اجرای طلاق
• عدم تشکیل پرونده‌های متعدد در دادگستری
• جلوگیری از رجوع مکرر زن و مرد به دادگستری
• دخالت زوج‌ها در طلاق و صدور گواهی‌ عدم سازش
• درگیری کمتر و کاهش تنش میان خانواده‌های زن و‌ مرد و فرزندان آن‌ها
• امکان حذف نام همسر سابق از شناسنامه
در نهایت اگر زن و مرد واقعا به این نتیجه برسند که ادامه زندگی با یکدیگر مقدور نیست، طلاق توافقی یکی از بهترین راه حل‌های مواجهه با این مشکل است.


برچسب: طلاق، قانون، مجله دلتا،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۵۸:۱۷ توسط:مجله حقوقی دلتا موضوع: نظرات (0)