مجله حقوقی دلتا مجله حقوقی دلتا .

مجله حقوقی دلتا

سرقت خودرو و مراحل پیگیری آن

زمانی که خودرویی به سرقت می‌رود، لازم است مالک خودرو مسروقه پس از اعلام جرم مذکور به کلانتری محل وقوع جرم مراجعه و اعلام سرقت خودرو کند.

سرقت خودرو از جمله جرائمی است که در قانون برای سارق مجازات در نظر گرفته شده است. در بسیاری از موارد، افرادی که وسیله نقلیه آن‌ها مورد سرقت قرار می‌گیرد، نمی‌دانند چه‌ کار کنند و گاهی حتی با سارق درگیر شده و صدمه‌ای به خود یا شخص سارق وارد می‌کنند. در مجله دلتا مراحل پیگیری سرقت خودرو توضیح داده شده است.

جرم سرقت خودرو
یکی از نکات مهم در مورد سرقت اموال و همچنین سرقت خودرو ، مسأله «بازگرداندن مال مسروقه» است. در واقع در تمام جرایم اگر مالی از صاحب حق در راستای ارتکاب جرم از بین رفته است، باید برای بازپس گیری‌ اموال، به دادگاه‌های حقوقی مراجعه کند. به موجب قانون، نیازی به طرح دعوای مجدد در دادگاه حقوقی نیست و قاضی دادگاه رسیدگی‌ کننده به سرقت، به طور خودکار به پس دادن خودروی مسروقه به مالک آن نیز دستور خواهد داد. اگر خودروی مسروقه ازبین رفته باشد یا به هیچ وجه به آن دسترسی موجود نباشد، باید قیمت روز آن اموال به صاحب مال پرداخت شود. به طور مثال اگر از روز سرقت خودرو تا روز پرداخت مبلغ اتومبیل، قیمت خودرو در بازار دچار نوسان باشد، باید قیمت بازاری روز پرداخت قیمت در نظر گرفته شود.

 

مراحل پیگیری سرقت خودرو
زمانی که خودرویی به سرقت می‌رود، لازم است مالک خودرو مسروقه پس از اعلام جرم مذکور به کلانتری محل وقوع جرم مراجعه و اعلام سرقت خودرو کند. سپس پرونده تشکیل و مراتب به دادسرای محل وقوع جرم اعلام می‌شود. معمولاً در پرونده‌های مربوط به سرقت خودرو برخلاف سایر جرایم، پرونده برای بررسی و تحقیقات بیشتر به اداره آگاهی ارسال می‌شود. در اداره آگاهی تحقیقات و پیگیری‌های لازم در مورد سرقت صورت می‌گیرد. البته باید در نظر داشت که در دادسرا نیز در خصوص پرونده تحقیقات لازم انجام می‌شود. در این گونه جرایم، نیازی به تقدیم دادخواست به دادگاه کیفری برای پس گرفتن خودرو نبوده و دادگاه کیفری ضمن حکم خود سارق را به پس دادن خودرو نیز محکوم می‌کند.

مطالب بیشتر در مجله حقوقی دلتا...


برچسب: قانون، مجله دلتا، سرقت،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۳۵:۱۷ توسط:مجله حقوقی دلتا موضوع: نظرات (0)