مجله حقوقی دلتا مجله حقوقی دلتا .

مجله حقوقی دلتا

نحوه مطالبه مهریه عندالاستطاعه

وقتی در سند ازدواج مهریه را عندالمطالبه ذکر می‌کنیم،  به این معناست که زن به محض عقد مالک مهریه می‌شود و هر زمان بخواهد می‌تواند به اختیار خودش مهریه‌اش را مطالبه کند و در هر حالت مهریه باید توسط مرد پرداخت شود.

مهریه از جمله حقوقی است که قانون برای زن در نظر گرفته است و در صورت مطالبه، مرد موظف به پرداخت آن است. البته زن و مرد هنگام عقد ازدواج باید به عندالمطالبه یا عندالاستطاعه بودن مهریه دقت کنند. در مجله دلتا برای آشنایی بیشتر با این نوع مهریه و نحوه مطالبه آن به موارد زیر پرداخته شده است.

۱. مهریه عندالاستطاعه در طلاق

۲. تفاوت مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه

۳. تبدیل مهریه عندالمطالبه به عندالاستطاعه پس از عقد

۴. شرایط وصول مهریه عندالاستطاعه

مهریه عند الاستطاعه در طلاق
منظور از مهریه عندالمطالبه این است که زن به محض انجام شدن مراسم عقد، مالک مهریه می‌شود و هر زمان بخواهد می‌تواند، مهریه‌ خود را مطالبه کند و در هر حالت باید توسط مرد پرداخت شود. اما زمانی که در سند ازدواج مهریه عندالاستطاعه ذکر می‌شود، فقط موقعی زن می‌تواند مهریه‌اش را درخواست کند که شوهر توانایی پرداخت آن را داشته باشد، پس در نتیجه پرداخت مهریه منوط به استطاعت و توانایی مالی مرد است و چنانچه همسر توانایی مالی ضعیف یا حتی متوسطی داشته باشد، شاید زن با انتخاب این نوع مهریه هیچ‎گاه نتواند مهر خود را مطالبه کند.

 

تفاوت مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه
۱. زمانی که در سند ازدواج، مهریه به صورت عندالمطالبه تعیین می‌شود زن هر زمان که بخواهد می‌تواند مهریه خود را دریافت کند و موظف نیست اموال و دارایی مرد را معرفی و اثبات کند، هرچند اگر مرد توان لازم برای پرداخت مهریه را نداشته باشد می‌تواند دادخواست اعسار از پرداخت مهریه به دادگاه خانواده ارائه دهد و دادگاه نیز با توجه به میزان مهریه می‌تواند اقساطی برای پرداخت مهریه تعیین کند. اما در مهریه عند الاستطاعه زن مکلف است ابتدا دارایی شوهر را اثبات کند و پس از آن اقدام به دریافت مهریه کند.

۲. تفاوت دیگر این است که در مهریه عندالمطالبه چنانچه زن باکره باشد می‌تواند از حق حبس استفاده کند اما در مهریه عند الاستطاعه استفاده از حق حبس توجیه قانونی و منطقی نخواهد داشت.

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با موضوع حق حبس در مهریه مطلب ” حق حبس مهریه و شرایط آن ” را مطالعه کنید.

تبدیل مهریه عندالمطالبه به عندالاستطاعه پس از عقد
زن و شوهر هر زمان که بخواهند می‌توانند با یکدیگر توافق کنند و مهریه عندالمطالبه را به عند الاستطاعه یا بالعکس تغییر دهند و در این مورد منع قانونی و شرعی وجود ندارد.

شرایط وصول مهریه عندالاستطاعه
همانطور که در بالا گفته شد زن در صورتی می‌تواند مهریه عندالاستطاعه را دریافت کند که مالی از شوهرش را به دادگاه یا اجرای ثبت برای توقیف معرفی کند.

استعلام دارایی شوهر از طریق دادگاه
زن باید در دادگاه خانواده دادخواستی برای اثبات دارایی‌های شوهر مطرح کند؛ در این صورت دادگاه از مراجع مربوطه استعلام کرده و میزان دارایی شوهر مشخص می‌شود.

استعلام دارایی شوهر از طریق اجرای ثبت
زن به دفتر ازدواجی که ازدواج آن‌ها را ثبت کرده رجوع کرده و درخواست صدور اجراییه می‌کند. اجراییه صادر و به شوهر ابلاغ می‌شود. اگر شوهر در مهلت مقرر شده اقدام به پرداخت مهریه نکند، زن می‌تواند در اداره اجرا ثبت اسناد رسمی، پرونده‌ای تشکیل دهد و از بانک مرکزی، اداره ثبت اسناد و املاک و راهنمایی و رانندگی درخواست استعلام کند تا اموال شوهرش مشخص شود.


برچسب: قانون، مجله دلتا، مهریه،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۴۴:۳۶ توسط:مجله حقوقی دلتا موضوع: نظرات (0)