مجله حقوقی دلتا مجله حقوقی دلتا .

مجله حقوقی دلتا

آیا با فوت زن مهریه ساقط می‌شود؟

مهریه دین و بدهی شوهر است و تا زمانی که پرداخت نشده باشد موظف به پرداخت است و در صورت فوت زن، ورثه او این حق را دارند که از مرد تقاضای مهریه متوفی را داشته باشند و به عبارتی وراث، از مرد طلبکار می‌شوند.

مهریه از جمله حقوق قانونی زن است و همین که عقد ازدواج صورت گرفت زن مالک مهریه می‌شود و این اجازه را خواهد داشت تا مهریه خود را از همسر درخواست کند. زن یا شوهر از هم ارث می‌برند. البته ارث بردن از یکدیگر بین زن و شوهر هنگامی برقرار می‌شود که رابطه زناشویی آن‌ها دائمی باشد و در ازدواج موقت این امر امکان‌پذیر نیست. اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا با فوت زن مهریه ساقط می‌شود؟ در مجله دلتا به این پرسش پاسخ داده شده است.

با فوت زن مهریه ساقط می‌شود؟
مهریه دین و بدهی شوهر است و تا زمانی که پرداخت نشده باشد موظف به پرداخت است و در صورت فوت زن، ورثه او این حق را دارند که از مرد تقاضای مهریه متوفی را داشته باشند و به عبارتی وراث، از مرد طلبکار می‌شوند. بنابراین با قتل و فوت زن، مهریه از بین نمی‌رود و وراث می‌توانند برای  مطالبه آن اقدام کنند.

 

مهریه زن پس از فوت به ورثه‌اش می‌رسد
همانطور که گفته شد مطالبه مهریه همواره برای صاحب آن وجود دارد، حتی اگر زن در قید حیات نباشد. از همین روی وراث زن می‌توانند بعد از فوت به نمایندگی از او مهریه‌اش را از مرد درخواست کنند.‏ به عبارتی دیگر مهریه زن پس از فوت او به وراث وی منتقل شده و می‌توانند به قائم مقامی از زن مهریه او را از مرد مطالبه کنند.‏ این در حالی است که مرد نمی‌تواند از پرداخت مهریه همسر متوفی خود به ورثه‌اش به هر بهانه‌ای خودداری کند. مگر آنکه مهریه به دلیل قانونی مانند بخشش آن توسط زن یا دریافت آن پیش از فوت، وجود نداشته باشد. بنابراین باید گفت که دین ناشی از مهریه از جمله دیون ممتاز است و حتی در صورت وجود بدهی‌های متعدد مرد یا حتی فوت وی، باز هم پرداخت مهریه زن بر سایر بدهی‌ها مقدم است و در الویت قرار دارد. شایان ذکر است که ورثه زن باید مدارکی همچون عقدنامه او را نیز به پیوست دادخواست خود تقدیم دادگاه کنند.

مطالب بیشتر در مجله حقوقی دلتا...


برچسب: قانون، مجله دلتا، مهریه،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۳۲:۵۲ توسط:مجله حقوقی دلتا موضوع: نظرات (0)