مجله حقوقی دلتا مجله حقوقی دلتا .

مجله حقوقی دلتا

طلاق به دلیل خیانت همسر

بر طبق قانون حق طلاق با مرد است و اگر مردی دادخواست طلاق به طرفیت همسر تقدیم دادگاه کند در نهایت رای (گواهی عدم امکان سازش) صادر خواهد شد ولی ثبت طلاق منوط به پرداخت حقوق مالی زن ناشی از ازدواج است که در رای دادگاه منظور می شود.

طلاق به دلیل خیانت همسر از جمله معضلاتی است که امروزه باعث شده پرونده‌های بسیاری در دادگا‌ه ها تشکیل شود. در مجله دلتا این موضوع و حقوق هر یک از زوج‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

طلاق به دلیل خیانت شوهر
همانطور که می دانید به دلیل این که حق طلاق با شوهر است، در صورتی ک زن در دادگاه بتواند  عسر و حرج که در واقع سختی و مشقتی  است که در زندگی از سوی شوهر به زن وارد می‌شود اثبات کند ، به تشخیص دادگاه به رغم مخالفت مرد می تواند طلاق بگیرد.
راه دیگر این است که اگر بتواند یکی از موارد چهارده گانه شروط عقدنامه را در صورتی که مرد امضاء کرده باشد، ثابت کند، می‌تواند طلاق بگیرد. حال با توجه به آنچه گفته شد اثبات رابطه نامشروع شوهر و گرفتن حکم در این خصوص می‌تواند با تشخیص دادگاه هم از مصادیق عسر و حرج  و هم از مصادیق بند های ۲ و ۹ شروط ضمن عقد نکاح تلقی شود.

 

مهریه در صورت خیانت زن به مرد
در فرض اثبات رابطه نامشروع زنی که شوهر دارد مهریه او از بین نمی‌رود؛ به عبارت دیگر حتی اگر زنی به سبب جرم در زندان هم که باشد می‌تواند دادخواست مطالبه مهریه به طرفیت شوهر را به دادگاه خانواده ارائه کند.
گرچه در این مواقع دیده شده است که زن بنا به دلائلی در قبال طلاق و شکایت نکردن از شوهر حاضر به گذشت از مهریه و به اصطلاح، طلاق توافقی شده است ولی از حیث مقررات حقوقی اثبات رابطه نامشروع باعث از بین رفتن مهریه نخواهد شد. البته اگر مهریه عندالاستطاعه باشد پرداخت مهریه موکول به استطاعت و توان مالی مرد است و زن باید آن را اثبات کند.
طبق قانون حق طلاق با مرد است و اگر مردی دادخواست طلاق را به دادگاه تقدیم کند در نهایت رای گواهی عدم امکان سازش صادر خواهد شد ولی طلاق در صورت پرداخت حقوق مالی زن از جمله مهریه.. انجام می‌شود و این موضوع در رای دادگاه نیز ذکر می‌شود.

البته در خصوص دریافت تا نصف اموال شوهر باید در نظر داشت که طبق قانون در صورتی زن مستحق دریافت تا نصف اموال موجود بعد از ازدواج است که طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری و سوء رفتار و سوء اخلاق او نباشد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با طلاق توافقی مطلب “مزایا و معایب طلاق توافقی” را مطالعه کنید.

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله حقوقی دلتا دیدن نمایید


برچسب: دلتا، مجله دلتا، مجله حقوقی،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۴۱:۳۸ توسط:مجله حقوقی دلتا موضوع: نظرات (0)