Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  تصادف تصادف

مجله حقوقی دلتا

نحوه اعتراض به كروكي تصادف

اعتراض به راي افسر راهنمايي،‌ بايد در دادگاه و مراجع قضايي مطرح شود. قاضي مسئول پرونده ممكن است با توجه به گزارشات موجود در پرونده، درخواست كروكي مجدد تصادف توسط يك تيم كارشناسي متخصص را صادر كند.

ترسيم كروكي تصادفات خودرو يكي از مواردي است كه در سوانح رانندگي صورت مي‌گيرد. البته اغلب رانندگان با مراحل كروكي تصادف آشنا هستند؛ اما گاهي درباره نحوه تشخيص مقصر در تصادفات از طرف برخي رانندگان اعتراض مي‌شود. به همين دليل در مجله دلتا، اين چند موضوع بررسي و توضيح داده شده است.

۱.نحوه گرفتن كروكي تصادف

۲.انواع كروكي

۳.نحوه اعتراض به كروكي تصادفات خودرو

نحوه گرفتن كروكي تصادفات
هنگامي كه تصادفي رخ مي‌دهد، توسط مامور يا كارشناس راهنمايي و رانندگي ثبت و تنظيم مي‌شود كه به آن كروكي تصادفات خودرو مي‌گويند. مامور يا كارشناس راهنمايي و رانندگي،‌ با حضور در صحنه تصادف و بررسي وضعيت موجود، اظهارات طرف‌هاي سانحه،‌ وضعيت حركت و برخورد خودروها با يكديگر در كنار جزئيات زماني و مكاني از جمله ساعت و تاريخ وقوع حادثه‌ و… را ثبت و اقدام به ترسيم كروكي كرده و سپس پرونده را به مراجع ذي‌ربط انتقال مي‌دهد.

 

 

انواع كروكي
كروكي تصادفات خودرو به دو دسته سازشي و غير سازشي تقسيم مي‌شود.

۱) كروكي سازشي
اين نوع كروكي هنگامي استفاده مي‌شود كه طرف‌هاي حادثه پيش از آمدن مامور راهنمايي و رانندگي يا در حضور وي، نسبت به تعيين مقصر و شكل رخ دادن حادثه به توافق رسيده و به عبارتي ديگر، سازش كرده باشند. اين كروكي صرفا در يك برگه كه حاوي اطلاعات زماني و مكاني در كنار ترسيم شكل برخورد و تصادف است،‌ تهيه مي‌شود.

۲) كروكي غير سازشي
كروكي مذبور در موارد زير استفاده مي‌شود:

يكي از دو طرف تصادف در مورد  تقصير خود معترض باشد.
در صورتي كه خسارت وارده از سقف تعهدات مالي بيمه نامه بيشتر باشد.
اگر خسارت‌هاي جاني و يا فوت فرد يا افرادي در تصادف گزارش شده باشد.د
در صورتي كه بيش از يك خودروتصادف كرده باشند.

كروكي تصادفات خودرو غير سازشي در دو برگه كه صفحه اول حاوي همان اطلاعات موجود در كروكي سازشي بوده و صفحه دوم شامل اطلاعات كامل مامور راهنمايي و رانندگي حاضر در صحنه است،‌ تهيه مي‌شود. علت وجود اطلاعات مامور راهنمايي و رانندگي در صفحه دوم كروكي تصادفات خودرو غير سازشي،‌ فراهم آوردن امكان پيگيري قضايي و اعتراض به كروكي مذكور است.

نحوه اعتراض به كروكي تصادفات خودرو
اعتراض به راي افسر راهنمايي،‌ بايد در دادگاه و مراجع قضايي مطرح شود. در واقع راننده معترض، دادخواست اعتراض به كروكي تصادف را به همراه كليه اطلاعات مرتبط با تصادف، به خصوص برگه كروكي، به دادگاه ارائه و شكايت خود را مطرح مي‌كند. قاضي مسئول پرونده ممكن است با توجه به گزارشات موجود در پرونده، درخواست كروكي مجدد تصادف توسط يك تيم كارشناسي متخصص را صادر كند و رأي نهايي را با توجه به نتايج حاصل از اين بازبيني صادر كند.

مطلب پيشنهادي: براي آشنايي بيشتر با مجازات راننده مقصر “مجازات راننده مقصر در تصادفات منجر به فوت” را مطالعه كنيد.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/20 ساعت: ۱۴ توسط:deltalaw :