Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  جعل جعل

مجله حقوقی دلتا

روش هاي جلوگيري از كلاهبرداري در معامله خودرو

 

يكي از روش‌هاي كلاهبرداري در معاملات خودرو، فروش خودروي كم‌آپشن به جاي خودروي فول است. به اين صورت كه كلاهبرداران خودرو‌هاي كم‌آپشن را با اضافه كردن آپشن‌هاي تقلبي، به عنوان فول آپشن و به قيمت بسيار بالاتر مي‌فروشند.

خريد و فروش خودرو از جمله معاملاتي است كه اگر خريدار و فروشنده دقت لازم و كافي را نداشته باشند، امكان اينكه مورد سوءاستفاده و كلاهبرداري قرار بگيرند وجود دارد. به همين دليل در مجله دلتا، روش‌هاي كلاهبرداري در معامله خودرو و راه‌هاي پيشگيري از آن بررسي شده است.

پاركينگ دوقبضه
در اين روش كلاهبردار به عنوان خريدار به فروشنده مراجعه مي‌كند. خريدار خودرو را مي‌بيند و به رغم آگاهي از آسيب‌هاي خودرو، آن‌ها را در قولنامه نمي نويسد و يا به صورت كامل قيد نمي‌كند. خودرو به پاركينگ دو قبضه منتقل مي‌شود؛ اما خريدار در روز تعويض پلاك با كارشناس خودرو حاضر مي‌شود و با مستند و نشان دادن آسيب‌هاي خودرو، از فروشنده ادعاي دريافت خسارت يا كاهش قيمت خودرو را دارد. در چنين شرايطي قانون حق را به خريدار مي‌دهد.

تعويض خودرو در فاصله بين تنظيم قولنامه و تعويض پلاك
خريدار براي مشاهده خودرو همراه با كارشناس خبره مراجعه و كارشناس هم سلامت فني و بدنه خودرو را تاييد مي‌كند؛ اما فروشنده با استفاده از ترفند‌هايي، شماره شاسي را در قولنامه ذكر نمي‌كند. قولنامه در محضر نوشته و بيعانه هم پرداخت مي‌شود؛ تعويض پلاك نيز به طور قانوني و درست انجام مي شود؛ اما پس از معامله، خريدار متوجه تصادفي بودن خودرو مي‌شود. در واقع نكته اينجاست كه خودروي تحويلي به خريدار با خودروي كارشناسي شده متفاوت است؛ به اين صورت كه در روز معامله، يك خودروي سالم بدون رنگ را به خريدار و كارشناس نشان داده‌اند و در روز تعويض پلاك يك خودروي چپ شده با همان مشخصات ظاهري را به وي تحويل داده‌اند.
فروش خودرو كم‌آپشن به جاي خودروي فول
اين روش كه متاسفانه در خودرو‌هاي لوكس بسيار رايج است، در مواردي اتفاق مي‌افتد كه كلاهبرداران خودرو‌هاي لوآپشن را خريداري مي‌كنند و با اضافه كردن آپشن‌هاي تقلبي، خودرو را به عنوان فول آپشن و به قيمت بسيار بالاتر مي‌فروشند. راه پيشگيري از اين كلاهبرداري استفاده از كارشناسان خبره است.

راه‌هاي جلوگيري از كلاهبرداري خودرو
۱. از خريد و فروش وكالتي خودرو تا حد امكان پرهيز شود.

در برخي موارد كلاهبرداران خودرو از موضوع وكالت سوءاستفاده مي‌كنند. دادن وكالت در فروش خودرو اگرچه كمتر اتفاق مي‌افتد؛ اما مشكلات خاص خود را دارد. در نهايت اگر خودرو به طور وكالتي فروخته شد، بايد خريدار هرچه سريع‌تر تعويض پلاك را انجام دهد؛ زيرا تا زماني كه تعويض پلاك صورت نگرفته هر تخلفي  كه با خودرو اتفاق بيفتد، پليس و مراجع قضايي فروشنده را مقصر مي‌دانند. در امر خريد خودرو وكالتي هم بايد مواردي مانند ممنوع المعامله بودن فروشنده و يا اختلاف در شماره شاسي و موتور خودرو با موارد قيد شده در قولنامه كه ممكن است خريدار را به دردسر اندازد، حتما مورد بررسي قرار گيرد.

۲. بدون كارشناسي دقيق خودرو خريداري نشود.
طبق آمار، اكثر خودروهاي دست دوم، ايراد فني و يا بدنه دارند و گاهي برخي از فروشندگان ايرادات خودروي خود را پنهان مي‌كنند؛ ايراداتي كه مي‌تواند باعث ضررهاي مالي بسياري براي خريدار شود.

۳. دقت در نوشتن قولنامه
براي جلوگيري از كلاهبرداي و ساير مشكلات، لازم است كه قولنامه در دفاتر مجاز رسمي تنظيم شود؛ علاوه بر اين بايد تمام جزئيات و توافقات با طرف ديگر معامله در قولنامه ذكر شود.

مطلب پيشنهادي: براي آشنايي بيشتر در خصوص معامله خودروي دست دوم “نكات حقوقي خريد خودرو دست دوم” را مطالعه كنيد.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...
 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/20 ساعت: ۱۵ توسط:deltalaw :