Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  دلتا، مجله دلتا، مجله حقوقي دلتا، مجله دلتا، مجله حقوقي

مجله حقوقی دلتا

طلاق به دليل خيانت همسر

بر طبق قانون حق طلاق با مرد است و اگر مردي دادخواست طلاق به طرفيت همسر تقديم دادگاه كند در نهايت راي (گواهي عدم امكان سازش) صادر خواهد شد ولي ثبت طلاق منوط به پرداخت حقوق مالي زن ناشي از ازدواج است كه در راي دادگاه منظور مي شود.

طلاق به دليل خيانت همسر از جمله معضلاتي است كه امروزه باعث شده پرونده‌هاي بسياري در دادگا‌ه ها تشكيل شود. در مجله دلتا اين موضوع و حقوق هر يك از زوج‌ها مورد بررسي قرار گرفته است.

طلاق به دليل خيانت شوهر
همانطور كه مي دانيد به دليل اين كه حق طلاق با شوهر است، در صورتي ك زن در دادگاه بتواند  عسر و حرج كه در واقع سختي و مشقتي  است كه در زندگي از سوي شوهر به زن وارد مي‌شود اثبات كند ، به تشخيص دادگاه به رغم مخالفت مرد مي تواند طلاق بگيرد.
راه ديگر اين است كه اگر بتواند يكي از موارد چهارده گانه شروط عقدنامه را در صورتي كه مرد امضاء كرده باشد، ثابت كند، مي‌تواند طلاق بگيرد. حال با توجه به آنچه گفته شد اثبات رابطه نامشروع شوهر و گرفتن حكم در اين خصوص مي‌تواند با تشخيص دادگاه هم از مصاديق عسر و حرج  و هم از مصاديق بند هاي ۲ و ۹ شروط ضمن عقد نكاح تلقي شود.

 

مهريه در صورت خيانت زن به مرد
در فرض اثبات رابطه نامشروع زني كه شوهر دارد مهريه او از بين نمي‌رود؛ به عبارت ديگر حتي اگر زني به سبب جرم در زندان هم كه باشد مي‌تواند دادخواست مطالبه مهريه به طرفيت شوهر را به دادگاه خانواده ارائه كند.
گرچه در اين مواقع ديده شده است كه زن بنا به دلائلي در قبال طلاق و شكايت نكردن از شوهر حاضر به گذشت از مهريه و به اصطلاح، طلاق توافقي شده است ولي از حيث مقررات حقوقي اثبات رابطه نامشروع باعث از بين رفتن مهريه نخواهد شد. البته اگر مهريه عندالاستطاعه باشد پرداخت مهريه موكول به استطاعت و توان مالي مرد است و زن بايد آن را اثبات كند.
طبق قانون حق طلاق با مرد است و اگر مردي دادخواست طلاق را به دادگاه تقديم كند در نهايت راي گواهي عدم امكان سازش صادر خواهد شد ولي طلاق در صورت پرداخت حقوق مالي زن از جمله مهريه.. انجام مي‌شود و اين موضوع در راي دادگاه نيز ذكر مي‌شود.

البته در خصوص دريافت تا نصف اموال شوهر بايد در نظر داشت كه طبق قانون در صورتي زن مستحق دريافت تا نصف اموال موجود بعد از ازدواج است كه طلاق ناشي از تخلف زن از وظايف همسري و سوء رفتار و سوء اخلاق او نباشد.

پيشنهاد مطالعه : براي آشنايي بيشتر با طلاق توافقي مطلب “مزايا و معايب طلاق توافقي” را مطالعه كنيد.

براي مشاهده مطالب بيشتر از مجله حقوقي دلتا ديدن نماييد


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/12/14 ساعت: ۱۴ توسط:deltalaw :

تعيين زمان ملاقات فرزند

طبق قانون هر يك از والدين كه طفل تحت حضانت او نيست، حق ملاقات طفل خود را دارد . تعيين زمان و مكان ملاقات و سير جزئيات مربوط به آن در صورت اختلاف بين پدر و مادر با دادگاه است.

طبق قانون هر يك از والدين كه طفل تحت حضانت او نيست، حق ملاقات فرزند خود را دارد . تعيين زمان و مكان ملاقات و سير جزئيات مربوط به آن در صورت اختلاف بين پدر و مادر با دادگاه خانواده است. در ادامه با موضوع تعيين زمان ملاقات فرزند با مجله دلتا همراه باشيد.

زمان ملاقات فرزند
هركدام از والدين اين حق را دارند كه در فواصل معين با كودك خود ملاقات كنند و حتي مشكل اخلاقي مادر يا پدر هم باعث نمي‌شود از ملاقات وي با فرزند جلوگيري شود. در صورتي كه ميان پدر و مادر درباره مدت زمان ملاقات و نحوه آن توافق شده باشد، طبق همان توافق عمل مي‌شود. اما در صورت توافق نشدن، دادگاه در حكم خود مدت ملاقات و نحوه آن را براي كسي كه حق حضانت ندارد، مشخص مي‌كند. معمولاً دادگاه‌ خانواده يك يا دو روز از آخر هفته را به اين امر اختصاص مي‌دهند و گفته مي‌شود ملاقات بيش از اين مقدار با شخصي كه حضانت را به عهده ندارد، موجب اختلال در حضانت و دوگانگي در تربيت كودك مي‌شود. اما سلب كلي حق ملاقات از پدر يا مادري كه حضانت به عهده او نيست برخلاف قانون است و دادگاه نمي‌تواند حكم به آن بدهد. با اين حال اگر ملاقات با پدر يا مادري كه حضانت به عهده او نيست واقعاً براي مصلحت و منافع كودك مضر باشد، دادگاه مي‌تواند مواعد ملاقات را طولاني‌تر كند. به طور مثال به جاي هفته‎اي يك بار ، ماهي يك بار يا هر شش ماه يك بار تعيين كند يا ملاقات با حضور اشخاص ثالث باشد.


البته زماني كه ملاقات خطر جاني براي فرزند داشته و پدر يا مادر حالت خطرناك رواني داشته باشند، براي جلوگيري از صدمه به فرزند، مي‌توان با حكم دادگاه مانع از ديدار يكي از والدين كه دچار چنين مشكلي هستند، شد.

تعيين محل ملاقات فرزند
تعيين مكان ملاقات فرزند مي تواند توافقي باشد و در صورت عدم توافق با تشخيص دادگاه است. برخي دادگاه‌ها نيز براي حل اين مشكل، كلانتري را محل ملاقات قرار مي‌دهند. در حالي كه اين اقدام به طفل آسيب روحي و رواني جدي وارد مي كند و ترس و اضطراب ناشي از اين ملاقات ها آرامش روحي او را در معرض خطرات جدي قرار مي دهد. در قانون حمايت خانواده، قانون‌گذار به لزوم ايجاد امكانات مناسب براي ملاقات فرزندان طلاق با والدينشان تأكيد مي‌كند. بنابراين پيش‌بيني محل ملاقات فرزندان طلاق و حضانت با والدين آن‌ها، در محيطي فارغ از تنش و آسيب اقدامي است كه قانون‌گذار در قانون حمايت خانواده مصوب ۹۱ و ماده ۶۸ آيين‌نامه اجرايي اين قانون مصوب سال ۹۳ به آن توجه داشته است.

مدارك لازم براي دادخواست ملاقات فرزند
۱. كارت ملي
۲. شناسنامه،
۳. سند ازدواج يا طلاق نامه

پيشنهاد مطالعه : براي آشنايي بيشتر با حضانت فرزند مطلب “حضانت فرزند بعد از طلاق با كيست؟” را مطالعه كنيد.

براي مشاهده مطالب بيشتر از مجله حقوقي دلتا ديدن نماييد


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/12/14 ساعت: ۱۴ توسط:deltalaw :

قرارداد رهن كامل

اين نوع اجاره به نفع مستاجر است چون ديگر نياز به پرداخت ماهانه‌ مبلغي به عنوان اجاره ندارد و از طرفي در پايان قرارداد مبلغ رهن مجدداً به او برگردانده مي‌شود. در واقع رهن كامل شبيه اين است كه پول را در بانك سرمايه‌گذاري كرده و سود پول را به موجر مي‌دهيد.

قرارداد رهن و اجاره املاك از جمله قراردادهاي رايج و متداول و رهن كامل يكي از اين گونه قرداد هاست . در مجله دلتا قرارداد رهن و قوانين و مقررات آن بررسي شده است. با ما همراه باشيد.

رهن كامل چيست؟
گاهي اوقات صاحب‌خانه به دلايلي پول لازم است. اما از طرفي قصد فروش خانه‌ را ندارد. در اين شرايط معمولا صاحب‌خانه‌ها مايلند ملك خود را رهن كامل اجاره دهند. رهن كامل خانه به نوعي اجاره گفته مي‌شود كه در آن مستاجر هنگام عقد قرارداد مبلغ زيادي را به عنوان رهن در اختيار موجر مي‌گذارد و در عوض ديگر هر ماه اجاره‌اي پرداخت نمي‌كند. اين مبلغ تا پايان قرارداد نزد موجر باقي مي‌ماند و پس از پايان  قرارداد به مستاجر برگردانده مي‌شود.

مزايا و معايب رهن كامل
مزايا
۱. اين نوع اجاره به نفع مستاجر است چون ديگر نياز به پرداخت اجاره بها ماهانه‌ ندارد و از طرفي در انتهاي قرارداد مبلغ رهن مجدداً به او برگردانده مي‌شود. در واقع رهن كامل شبيه اين است كه پول را در بانك سرمايه‌گذاري كرده و سود پول را به موجر مي‌دهيد. با اين تفاوت كه تا پايان قرارداد اجازه ندارند اصل پول را دريافت كنند مگر در موارد خاصي كه موجر و مستاجر اقدام به فسخ قرارداد مي‌كنند.

۲. هنگام تخليه خانه چون موجر بايد تمام پول را كه مبلغ قابل‌توجهي است به صورت نقد به مستاجر بپردازد و از آنجا كه امكان دارد او پول را در اين مدت خرج كرده و هنگام سررسيد قرارداد حساب وي خالي باشد، مستاجر مي‌تواند بر سر تمديد قرارداد و ميزان احتمالي افزايش مبلغ رهن با موجر مذاكره كند. در واقع در قراردادهاي رهن كامل احتمال تمديد قرارداد بيش از قراردادهاي اجاره‌ معمول است.

 

معايب
۱. مشكل اصلي رهن كامل خانه اينجاست كه اولا در بسياري از اوقات مالكان تمايلي ندارند خانه را رهن كامل بدهند و اكثر خانه‌هاي اجاره‌اي بازار به صورت اجاره يا اجاره + رهن در دسترس است.

۲. مبلغ درخواستي مالكان براي رهن كامل گاهي اوقات بسيار بالا و غير منطقي است كه موجب مي‌شود مستاجران قيد رهن كامل را بزنند.

۳. در بعضي اوقات ممكن است مستاجر از شرايط خانه، همسايه‌ها و… راضي نباشد و بخواهد سر سال يا حتي زودتر خانه را تخليه كند اما به دليل اينكه صاحب‌خانه پول كامل رهن را نقدا ندارد شايد در پس گرفتن مبلغ رهن با مشكل مواجه شود. بنابراين پيش از عقد قرارداد رهن كامل بايستي از هر نظر خانه‌ موردنظر را بررسي شود، زيرا معمولا فسخ آن دردسرهاي بيشتري نسبت به قراردادهاي اجاره دارد.

عرف قيمت
قيمت مبلغ رهن را صاحب‌خانه تعيين مي‌كند اما به اين معني نيست كه وي بتواند مبلغي غيرمتعارف و خارج از عرف براي ملك در نظر بگيرد زيرا مبلغ رهن به عواملي همچون وضع بازار ملك، شرايط اقتصادي جامعه، نرخ سود بانكي و… بستگي دارد. بر اساس عرف كنوني بازار مسكن، رهن كامل خانه با توجه به مدت زماني كه از ساخت آن مي‌گذرد بين يك ششم تا يك چهارم قيمت فروش خانه است. اگر خانه‌ نوساز باشد يك چهارم و هرچه كه عمر خانه بيشتر باشد، اين ضريب به يك ششم نزديك مي‌شود.

پيشنهاد مطالعه : براي آشنايي بيشتر با فسخ قرارداد اجاره پيش از موعد مطلب “فسخ قرارداد اجاره پيش از موعد” را مطالعه كنيد.

براي مشاهده مطالب بيشتر از مجله حقوقي دلتا ديدن نماييد


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/12/14 ساعت: ۱۳ توسط:deltalaw :

مطالبه مهريه از مادر شوهر

براي مطالبه و گرفتن مهريه از مادرشوهر، ابتدا لازم است تا در صورت رسمي بودن سند از طريق اداره اجراي ثبت و يا دادگاه خانواده نسبت به مطالبه مهريه اقدام كرد.

گاهي برخي خانم ها به منظور اطمينان بيشتر از خانواده شوهر مي‌خواهند كه آن‌ها در عقدنامه خود را ضامن تعهدات شوهر از جمله مهريه معرفي كنند و اين سند كه جزء اسناد رسمي است قابل اجرا در خصوص افرادي است كه ضامن شده‌اند. ضامن مي‌تواند هر شخصي اعم از مادر شوهر و افراد ديگري باشد. در ادامه با موضوع شرايط مطالبه مهريه از مادر شوهر با مجله دلتا همراه باشيد.

نحوه مطالبه مهريه از مادر شوهر
براي مطالبه مهريه از مادر شوهر، ابتدا لازم است تا در صورت رسمي بودن سند از طريق اداره اجراي ثبت و يا دادگاه خانواده نسبت به درخواست مهريه اقدام كرد. شايان ذكر است زن براي درخواست مهريه كمتر از ۲۰ ميليون تومان مي‌تواند به شوراي حل اختلاف مراجعه كند.

آيا در صورت فوت مادر شوهري كه ضامن مهريه شده است ضمانت او منتفي مي‌شود؟
در پاسخ به اين سؤال بايد گفت در صورت فوت مادر شوهر، بدهي از ارث او برداشته مي‌شود.

 

عدم پرداخت مهريه از سوي مادر شوهر
با درخواست مهريه از مادر همسر و عدم پرداخت مهريه و همچنين عدم اثبات اعسار از طرف وي ، زن مي‌تواند بر اساس ماده ۳ نحوه اجراي محكوميت‌هاي مالي، بازداشت ضامن تا زمان پرداخت مهريه را تقاضا كند.
اما توجه به اين نكته ضروري است كه دادخواست مطالبه مهريه از ضامن مي‌تواند همزمان با مطالبه مهريه از بدهكار  كه در اينجا شوهر است به دادگاه خانواده مطرح شود و نياز نيست تا عدم پرداخت مهريه توسط شوهر به اثبات برسد و سپس عليه ضامن (مادر شوهر) اقدام كرد.
در صورت مطالبه مهريه از مادر شوهر و پرداخت مهريه توسط وي، شوهر نسبت به ضامن مسئوليت دارد و مديون مي‌شود و ضامن در صورتي كه با رضايت شوهر، مهريه را ضمانت كرده و بپردازد، مي‌تواند براي وصول مبلغي كه پرداخت كرده ، به شوهر يا بدهكار اصلي مراجعه كند.

اما اگر ضمانت پرداخت مهريه توسط ضامن بدون اجازه شوهر باشد كه در واقع متعهد و بدهكار اصلي است، ضامن پس از پرداخت بدهي نمي‌تواند به شوهر، مراجعه كند.

پيشنهاد مطالعه : براي آشنايي بيشتر با مطالبه مهريه از پدر شوهر مطلب “شرايط مطالبه مهريه از پدر شوهر” را مطالعه كنيد.

براي مشاهده مطالب بيشتر از مجله حقوقي دلتا ديدن نماييد


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/12/14 ساعت: ۱۳ توسط:deltalaw :

استفاده از دفترچه درماني ديگران جرم است

بيمه شدگان تامين اجتماعي مي توانند در مدت بستري در مراكز درماني ، در صورت برخورد با برخي مشكلات در ارتباط با نحوه محاسبه هزينه ها و چگونگي ارائه خدمات تشخيصي و درماني مورد تعهد سازمان، از مشاوره و راهنمايي ناظران بيمارستاني استفاده كنند.

افراد گاهي از دفترچه درمان شخص ديگر استفاده مي‌كنند؛ بايد در نظر داشت كه اين عمل طبق قانون جرم محسوب مي‌شود. براي آشنايي بيشتر با اين جرم و مجازات آن در ادامه با مجله دلتا همراه باشيد.

استفاده از دفترچه درماني ديگران
استفاده از دفترچه درماني فرد ديگر گاهي پيش مي‌آيد كه افراد براي مراجعه به پزشك و مراكز درماني از دفترچه بيمه افراد ديگري استفاده مي‌كنند كه البته طبق قانون استفاده از دفترچه بيمه افراد ديگر جرم محسوب مي‌شود.
طبق قانون اوراق دفترچه درماني در حكم اوراق بهادار و هرگونه دخل و تصرف يا سوء استفاده از آن‌ها مشمول مقررات جعل اسناد دولتي است و به همين دليل فردي كه اقدام به اين كار كند مجرم است.
در ماده ۵۳۶ قانون مجازات اسلامي آمده است كه هرگاه فردي در اسناد يا نوشته‌هاي غير رسمي جعل و با علم به جعل از آن‌ها استفاده كند علاوه بر جبران خسارات به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال يا به ۳ تا ۱۲ ميليون ريال جزاي نقدي محكوم خواهد شد.

مجازات پزشك متخلف چيست؟
علاوه بر جرم استفاده از دفترچه درماني فرد ديگر؛ در خصوص پزشك هم بايد گفت اگر وي با علم و آگاهي از دفترچه فردي ديگر براي بيمار خود استفاده كند او هم مشمول مجازات خواهد شد. بر اساس قانون هر گاه فردي با توسل به عناوين و وسايل تقلبي از مزاياي مقرر در قانون به نفع خود استفاده كند به پرداخت جزاي نقدي معادل دو برابر خسارت وارده و در صورت تكرار آن به حبس از ۶۱ روز تا ۶ ماه محكوم خواهد شد.

كارشناسان ناظر بيمارستاني كه نمايندگاني از سوي سازمان تامين اجتماعي هستند، به موجب اختيارات و وظايفي كه بر عهده دارند، بر حسن اجراي قرارداد ميان بيمارستان‌ها و دفاتر اسناد پزشكي نظارت كرده و با بررسي دفترچه‌هاي درماني و تشخيص هويت بيماران، مانع سوءاستفاده احتمالي از دفترچه هاي تأمين درمان ويژه بيمه شدگان تأمين اجتماعي مي شوند.


كارشناسان ناظر بيمارستاني در ساعات اداري به صورت مقيم يا سيار، در بيمارستان‌هاي طرف قرارداد با اين سازمان حضور دارند و با ايفاي نقش نظارتي و هدايتي، موجب آسان شدن روابط سازمان با بيمارستان‌هاي طرف قرارداد و بيماران بيمه شده مي‌شوند.
به عنوان مثال با حضور بر بالين بيماران بيمه شده، ضمن رؤيت دفترچه درماني و مطابقت آن با بيمار، طبق ضوابط، معرفي نامه صادر مي كنند. معرفي نامه بيمارستاني در حكم تأييد استحقاق بيمه شده و تضمين احتساب هزينه‌هاي بيمارستاني مطابق قوانين و ضوابط سازمان تأمين اجتماعي است.
همچنين كارشناسان ناظر بيمارستاني، با بررسي و تأييد مواردي مانند نسخه دارويي گرانقيمت تا سقف ريالي مجاز، نسخه MRI  و نيز لوازم پزشكي مورد استفاده بيمار، موجب حذف رفت وآمد اضافه بيماران به دفتر رسيدگي به اسناد پزشكي مي شوند.
بر اين اساس بيمه شدگان تامين اجتماعي مي توانند در مدت بستري، در صورت برخورد با برخي مشكلات در ارتباط با نحوه محاسبه هزينه ها و چگونگي ارائه خدمات تشخيصي و درماني مورد تعهد سازمان، از مشاوره و راهنمايي ناظران بيمارستاني استفاده كنند.
ناظران بيمارستاني نيز با بررسي پرونده باليني بيماران و رسيدگي اوليه به صورت حساب هزينه درمان بيمه شدگان، ضمن نظارت بر چگونگي تنظيم صورتحساب ها و رعايت تعرفه هاي پزشكي، موجب تسريع روند پرداخت مطالبات بيمارستان ها مي شوند.

براي مشاهده مطالب بيشتر از مجله حقوقي دلتا ديدن نماييد


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/12/14 ساعت: ۱۳ توسط:deltalaw :

قانون عقب‌نشيني ساختمان

براي بسياري اتفاق مي‌افتد كه ملكي را خريداري مي‌كنند و هنگام سكونت يا اقدام به بازسازي، با نامه‌ها و اخطارهاي شهرداري براي تخليه ملك مواجه مي‌شوند. براي جلوگيري از وقوع چنين مسائلي بايد به نكاتي توجه داشته باشند.

گاهي اوقات افراد هنگام تصميم براي بازسازي بنا و مراجعه به شهرداري براي دريافت پروانه ساخت، با دستور عقب‌ نشيني ساختمان مواجه مي‌شوند. اين اتفاق زماني رخ مي‌دهد كه در نقشه‌هاي آينده شهرداري، تصميم براي تعريض (پهن كردن) معابر آن منطقه وجود دارد. اما طرح تعريض هنوز به مرحله اجرا  نشده است. اين مسئله به خصوص درباره ملك‌هايي كه در كوچه‌هاي باريك قرار دارند اتفاق مي‌افتد. در اين شرايط براي مالكان مسائل و مشكلاتي پيش خواهد آمد. ضمن اينكه برخي افراد اقدام به خريد ملك مي‌كنند و پس از مدتي متوجه مي‌شوند كه آن منطقه در محدوده طرح‌هاي نوسازي شهرداري قرار دارد و به اين ترتيب متحمل زيان‌هاي بسياري مي‌شوند. در مجله دلتا سعي شده قانون مربوط به عقب نشيني ساختمان به طور دقيق بررسي شود.

جبران خسارت عقب نشيني ساختمان
قانون به شهرداري اجازه مي‌دهد طرح‌هاي نوسازي و بهينه‌سازي معابر را اجرا كند. اين به اين معنا است كه افراد به ناچار بايد با شهرداري همكاري كنند و آن مقدار از ملك را كه لازم است، در اختيار طرح‌هاي عمراني قرار دهند. اما براي پيشگيري از ضرر و زيان ناشي از عقب‌نشيني، بايد به نكات زير توجه شود.

۱.هنگامي كه شهرداري به دليل اجراي طرح‌هاي عمراني مالكي را ناچار به تسليم ملك خود كرده و يا به ملك خسارتي وارد مي‌كند، ملزم به پرداخت هزينه خواهد شد.

۲. در صورت وارد شدن خسارت به ساختمان، كارشناسان ميزان خسارت وارده را بررسي و مبلغي را تعيين مي‌كنند و شهرداري موظف به پرداخت آن مبلغ خواهد بود.

۳. در مورد خسارت به زمين، يعني مواقعي كه شهرداري تمام يا بخشي از ملك را تصرف مي‌كند، ارزش ملك به بهاي يك سال قبل از ارزيابي در نظر گرفته مي‌شود و به اين ارزش شش درصد اضافه خواهد شد.

 

۴. شهرداري براي مالكاني كه با طرح‌هاي عمراني همكاري مي‌كنند و بخشي از ملك خود را براي اجراي اين طرح‌ها از دست مي‌دهند، مزايايي در نظر گرفته است.

۵. در برخي موارد و در صورت امكان، براي بازسازي ملكي كه بخشي از آن تخريب شده است، جواز تراكم بيش از حد مجاز منطقه صادر خواهد شد.

برخي مواقع افراد از طرح‌هاي شهرداري مطلع مي شوند و قبل از اجراي طرح‌ها، خود به تخريب و بازسازي بنا مي‌پردازند. در واقع قبل از اينكه دستوري از جانب شهرداري صادر شده باشد، اقدام به عقب‌نشيني ملك مي‌كنند؛ در اين حالت شهرداري نه فقط وظيفه‌اي براي پرداخت غرامت ندارد، بلكه حتي مجبور به اعطاي تسهيلات تراكم و تخفيف مالياتي نيز نخواهد بود. البته ممكن است به دليل اقدام داوطلبانۀ مالك براي نوسازي شهر و هماهنگي با طرح‌هاي شهرداري تسهيلاتي در نظر گرفته شود، اما اجبار قانوني در اين خصوص وجود ندارد.

اطلاع رساني لزوم عقب‌نشيني ساختمان
قبل از اينكه طرح‌هاي شهرداري به مرحله اجرا برسند، به مالكان اطلاع داده خواهد شد. اطلاعات مربوط به طرح‌هاي نوسازي، در نشريات عمومي اعلام مي‌شود. به علاوه شهرداري براي همه مالكاني كه تمام يا بخشي از ملك آن‌ها در محدوده طرح قرار گرفته است، نامه‌هايي ارسال مي‌كند. از طريق اين نامه‌ها افراد از جزئيات طرح، زمان شركت در جلسات تعيين قيمت و زمان تخليه آگاه مي‌شوند. در برخي موارد مأموران شهرداري، شخصاً به محل مراجعه و با مالكان صحبت مي‌كنند.

 

خريد ملك داراي عقب نشيني
براي افراد بسياري اتفاق مي‌افتد كه ملكي را خريداري مي‌كنند و در زمان سكونت يا اقدام به بازسازي، با نامه‌ها و اخطارهاي شهرداري براي تخليه مواجه مي‌شوند. براي جلوگيري از وقوع چنين مسائلي بايد به نكات زير توجه شود.

۱. لازم است قبل از خريد ملك به شهرداري منطقه‌اي كه ملك در آنجا واقع شده مراجعه و اطلاعات لازم كسب شود.

۲. داشتن اطلاعاتي مانند كاربري پلاك (مسكوني يا تجاري-اداري)، عقب‌نشيني، متراژ دقيق و اضافه متراژ، تخلفات صورت‌ گرفته و وضعيت ملك در طرح‌هاي حال و آينده شهرداري، هنگام خريد بسيار مهم است.

پيشنهاد مطالعه : براي آشنايي بيشتر با نحوه استعلام از شهرداري مطلب “استعلام شهرداري براي فروش ملك چه مدت اعتبار دارد؟” را مطالعه كنيد.

براي مشاهده مطالب بيشتر از مجله حقوقي دلتا ديدن نماييد


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/12/14 ساعت: ۱۳ توسط:deltalaw :

وكالت بلاعزل بعد از فوت موكل

در مواردي كه بقا و پايداري عقد وكالت بعد از فوت موكل در وكالتنامه ذكر و بيان شود كه وكالت بعد از فوت نيز باقي است، اما باز هم اين شرط معتبر و قانوني نيست و وكالت بلاعزل باطل مي‌شود. مگر در موارد خاصي كه در ادامه توضيح داده شده است.

وكالت بلاعزل يكي از پايدارترين نوع وكالت است كه موكل به وكيل وكالت مي‌دهد و در وكالتنامه حق عزل وكيل را از خود ساقط مي‌كند. اما سوالي كه در خصوص وكالت بلاعزل پرسيده مي‌شود اين است كه، آيا زماني كه موكل فوت كند هنوز وكيل اختياراتي دارد؟ به همين منظور در اين نوشتار به بررسي اين موضوع و همچنين شرط بقاي وكالت بعد از فوت موكل پرداخته شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشيد.

وكالت بلاعزل بعد از فوت
طبق قانون مدني وكالت بلاعزل در يكي از شرايط زير باطل مي‌شود.

۱.عزل موكل
۲.استعفاي وكيل
۳.فوت يا جنون وكيل يا موكل
بنابراين با مرگ وكيل يا موكل، وكالت بلا عزل از بين مي‌رود. البته در برخي موارد ممكن است تحت شرايطي وكالت مذكور بعد از فوت متوفي باقي بماند.

 

شرط وكالت بعد از فوت موكل
حتي در مواردي كه بقا و پايداري عقد وكالت بعد از فوت موكل در وكالتنامه ذكر و بيان شود كه وكالت بعد از فوت نيز باقي است، اما باز هم اين شرط معتبر و قانوني نيست و وكالت باطل مي‌شود. اما در مواردي كه خريد و فروش (عقد بيع) به صورت بلاعزل انجام ‌شود و موكل فوت كند،  در اين صورت وكالت باطل مي‌شود ولي عقد بيع به قوت خود باقي است و وراث بايد در دفترخانه حاضر شوند و مبيع را به نام فروشنده كنند. در صورت خودداري ورثه از حضور در دفترخانه و انتقال مبيع، خريدار بايد در مراجع قضايي طرح دعوا كند. اصولا بايد دانست كه با وجود وكالت نامه بلاعزل حتي با فوت يا جنون هر يك از طرف‌ها، عقد وكالت باطل مي شود ولي اگر موكل فوت كند، ورثه او قائم مقام تعهدات مورث خود خواهند بود و حقي كه در موضوع وكالت به وجود آمده، با فوت يا جنون موكل از ميان نمي‌رود و با اثبات آن، ورثه موكل بايد آن را به ذي حق تاديه كنند و از طرف ديگر، با فوت يا جنون وكيل حق مزبور نيز به ورثه وي منتقل مي‌شود.

مطلب پيشنهادي : براي آشنايي بيشتر با وكالت بلاعزل مطلب “وكالت بلاعزل چيست و ابطال آن چگونه است؟” را مطالعه كنيد.

براي مشاهده مطالب بيشتر از مجله حقوقي دلتا ديدن نماييد


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/12/14 ساعت: ۱۳ توسط:deltalaw :