Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  طلاق طلاق

مجله حقوقی دلتا

شرايط طلاق غيابي

اگر دادخواستي عليه شخصي داده شود و خوانده يعني كسي كه عليه او خواسته مطرح شده است، ابلاغيه را به شخصه تحويل نگرفته باشد و به تعبير حقوقي به او ابلاغ نشده باشد و يا اين كه ابلاغ شده ولي در جلسات دادگاه حاضر نشود، در صورت محكوم شدن او راي صادره غيابي است. اين قاعده در خصوص طلاق هم صدق مي‌كند.

طلاق غيابي يكي از انواع طلاق است كه با توجه به شرايطي هر يك از زن يا مرد در دادگاه خانواده آن را درخواست مي‌كنند. اما قبل از توضيح در خصوص طلاق غيابي بايد ابتدا بدانيم رأي غيابي چيست؟ در مجله دلتا در خصوص شرايط و چگونگي درخواست طلاق غيابي توضيح داده شده است.

رأي غيابي چيست؟
پيش از توضيح در باره طلاق غيابي  لازم است بدانيم راي غيابي چيست؟ اگرعليه شخصي  دادخواست داده شود و خوانده يعني كسي كه عليه او خواسته مطرح شده است خود ابلاغيه وقت رسيدگي دادگاه را تحويل نگرفته باشد و به تعبير حقوقي طبق ماده ۶۸ قانون آيين دادرسي مدني به او ابلاغ نشده باشد و يا اين كه در جلسات دادگاه حاضر نشود، در صورت محكوم شدن اوو ندادن لايحه، راي صادره غيابي است، راي غيابي ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ در همان شعبه قابل واخواهي است و كسي كه راي غيابي عليه او صادر شده است مي تواند ظرف مدت مذكور از دادگاه با ذكر دليل تقاضاي واخواهي و رسيدگي مجدد كند.

خواسته طلاق هم از قاعده مذكور مستثني نيست و اگر وقت رسيدگي به خوانده ابلاغ واقعي نشده باشد و در دادگاه نيز حضور نيابد و لايحه هم نداده باشد در فرض محكوميت، طلاق غيابي است. اما با توجه به اين كه خواهان طلاق و خواسته طلاق مي تواند طلاق از طرف مرد يا طلاق از طرف زن باشد، دراين خصوص جداگانه توضيح داده مي شود.

 

طلاق غيابي از طرف مرد
طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدني حق طلاق در اختيار مرد است. بنابراين اگر مردي دادخواست طلاق به طرفيت همسرش بدهد چه زن در دادگاه حاضر شود و يا حضور پيدا نكند و لايحه نيز ندهد قطعا راي طلاق صادر خواهد شد ؛ اما در حالت دوم راي صادره طلاق غيابي است و زن مي تواند در مهلت قانوني واخواهي كند. آنچه اهميت دارد اين است كه راي طلاق به درخواست مرد از سوي دادگاه صادر مي شود.

به هر حال ثبت طلاق منوط است به پرداخت حقوق مالي زن كه در راي دادگاه منعكس مي شود.

حقوق مالي زن در طلاق از طرف مرد عبارت است از مهريه، اجرت المثل ايام زوجيت (به شرط مطالبه از سوي زن)، نفقه ايام عده، نفقه معوقه (در صورت مطالبه زن و استحقاق او) و شرط تنصيف اموال مندرج در عقدنامه ها به شرط امضاء اين شرط توسط مرد و موجود بودن اموال هنگام طلاق كه بعد از عقد خريداري شده باشد.

بعد از صدور حكم طلاق غيابي به درخواست مرد اگر مهريه قبلا توسط زن مطالبه نشده باشد مرد در صورت مصر بودن و ناتواني در پرداخت يك جاي مهريه مي تواند دادخواست اعسار از پرداخت مهريه را به همان شعبه صادر كننده طلاق به طرفيت زن ارائه دهد .دادگاه در صورت حضور نيافتن زن يا نبودن او با توجه به شهادت شهود مرد، مهريه را تقسيط مي كند.

طلاق غيابي از طرف زن چگونه است ؟
اگر دادخواست طلاق از طرف زن داده شده و شرايط طلاق غيابي را هم داشته باشد به اين معني كه برگه‌ ابلاغيه به شوهر داده نشده باشد و يا مرد با وجود ابلاغ، در دادگاه حاضر نشود و لايحه نفرستد، دادگاه حكم طلاق غيابي صادر مي‌كند.

 

شرايط طلاق غيابي از طرف زن
۱. هرگاه شوهر چهار سال تمام غايب مفقودالاثر باشد، يعني غايب باشد و هيچ خبري از او در دست نباشد و زن دادخواست طلاق بدهد، دادگاه سه نوبت آگهي هر يك به فاصله‌ يك ماه در روزنامه محلي و يكي از روزنامه‎هاي كثيرالانتشار محل تهران با هزينه‌ خواهان منتشر مي‌كند. پس از گذشتن يك سال از اولين آگهي، چنانچه خبري از زنده بودن مرد نشود، دادگاه حكم به فوت فرضي مرد مي‌دهد. به عبارت ديگر فرض را بر اين مي‎گيرند كه مرد فوت كرده است.
۲. نپرداختن نفقه توسط مرد به مدت شش ماه، حتي اگر خودداري مرد از دادن نفقه به دليل تنگدستي و فقر او باشد.
در اين موارد، زن مي‌تواند براي مطالبه‌‌ نفقه به دادگاه مراجعه كند و در صورت عدم پرداخت نفقه از جانب مرد، دادخواست طلاق دهد. البته اگر زن در قبال شوهر تمكين نكند و از انجام تكاليف قانوني‎ خود بدون دليل موجه خودداري كند، ناشزه محسوب مي‌شود و حق دريافت نفقه را نخواهد داشت.
۳. از ديگر شرايط طلاق غيابي كه از طرف زنان، بسيار مطرح مي‎شود، رهايي از زندگي پر مشقت و تحمل‌ناپذير است كه در پي آن درخواست طلاق مي‎كنند و در صورت اثبات عُسر و حَرَج و احراز اين شرايط توسط دادگاه، دادگاه حكم طلاق صادر مي‌كند.
عسر و حرج يعني سختي و مشقتي كه توان و تحمل ادامه‌ زندگي براي زن وجود نداشته باشد. زن با مراجعه به دادگاه تقاضاي طلاق كرده و دادگاه مي‌تواند مرد را مجبور به طلاق كند. چنانچه در صورت اجبار دادگاه، همچنان مرد حاضر به طلاق نباشد، با اجازه دادگاه زن مي‌تواند طلاق بگيرد. شايان ذكر است، معيار تعيين عسر و حرج زن، عرف است كه با توجه به شرايط روحي و اجتماعي زن و شوهر و محيط و زمان و مكان تعيين مي‌شود. در عمل، اثبات اين ادعا از مشكل‌ترين مواردي است كه زن براي مطالبه طلاق با آن مواجه است.

مطلب پيشنهادي: براي آشنايي بيشتر با انواع طلاق “انواع طلاق و مراحل آن در قانون” را مطالعه كنيد.

طالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/27 ساعت: ۱۵ توسط:deltalaw :

مزايا و مضرات طلاق توافقي

طلاق يكي از مهم‌ترين آسيب‌هاي اجتماعي به حساب مي‌آيد كه صدمات جبران ناپذيري را نه فقط براي زن و مرد و فرزندان، بلكه بر جامعه وارد مي‌كند. در ادامه معايب و مضرات طلاق توافقي ذكر شده است.

طلاق توافقي به نوعي از طلاق گفته مي‌شود كه با رضايت و توافق زن و مرد انجام مي‌گيرد. مي‌توان گفت توافقات اوليه زوج‌ها مراحل طلاق را آسان‌تر خواهد كرد ولي اين طلاق نيز معايبي دارد. در مجله دلتا به بررسي مزايا و مضرات طلاق توافقي از ديدگاه قانون پرداخته شده است. پس در ادامه با مجله حقوقي دلتا همراه باشيد.

طلاق توافقي
در اين طلاق زن و مرد قبل از اينكه اقدام به شكايت و درخواست طلاق در دادگاه كنند، درباره كليه مسائل همانند مهريه ، حضانت و ملاقات فرزند، نفقه و هر مسأله ديگري كه به هر دو نفر و فرزندان آن‌ها مربوط مي‌شود با يكديگر به نتيجه و تفاهم مي‌رسند و با مراجعه به دادگاه خانواده و ارائه مدارك مورد نياز براي طلاق توافقي اقدام مي‌كنند.

مراحل طلاق توافقي
براي اين كار زن و مرد با ارائه مدارك لازم كه عبارتند از اصل عقدنامه يا رونوشت، اصل شناسنامه‌ها و كپي كارت ملي به دفتر خدمات الكترونيك قضايي مراجعه كرده و دادخواست مربوط به طلاق توافقي را ثبت مي‌كنند. بايد در دادخواست تمامي مواردي كه از قبل توافق شده ذكر شود.
در ادامه هر يك از زوج‌ها بايد فردي از خويشاوندان را به عنوان داور به دادگاه معرفي كند. شايان ذكر است اين داوران بايد با دو طرف صحبت كنند تا آن دو از تصميم خود مبني بر طلاق، منصرف شوند.

مطلب پيشنهادي : براي آشنايي بيشتر از نحوه معرفي داور به دادگاه مطلب ” داوري در طلاق چيست و چه مراحلي دارد؟ ” را مطالعه كنيد.

 

مضرات طلاق توافقي
طلاق يكي از مهم‌ترين آسيب‌هاي اجتماعي به حساب مي‌آيد كه صدمات جبران ناپذيري را نه فقط براي زن و مرد و فرزندان، بلكه بر جامعه وارد مي‌كند. در ادامه معايب و مضرات طلاق توافقي ذكر شده است.
۱. به دليل اين كه طلاق توافقي سريع‌تر از ساير طلاق‌هاي ديگر است و در احتمال تصميم گيري در واقع در اين شكل از جدايي زن و مرد هر كدام دلايلي براي طلاق دارند كه مي‌تواند آن‌ها را مجاب به جدايي كند.
۲. در طلاق توافقي شوهر هيچ اجبار و الزامي براي آمدن به محضر پس از صدور حكم طلاق ندارد، بنابراين بهتر است زوج ها، الزام رفتن به محضر را هم جزئي از تعهدات خود ذكر كنند تا بتوان از طريق دادگاه الزام شوهر را به آنچه تعهد داده درخواست كرد.

 

مزاياي طلاق توافقي
• كوتاه بودن زمان صدور گواهي مربوط براي جواز اجراي طلاق
• عدم تشكيل پرونده‌هاي متعدد در دادگستري
• جلوگيري از رجوع مكرر زن و مرد به دادگستري
• دخالت زوج‌ها در طلاق و صدور گواهي‌ عدم سازش
• درگيري كمتر و كاهش تنش ميان خانواده‌هاي زن و‌ مرد و فرزندان آن‌ها
• امكان حذف نام همسر سابق از شناسنامه
در نهايت اگر زن و مرد واقعا به اين نتيجه برسند كه ادامه زندگي با يكديگر مقدور نيست، طلاق توافقي يكي از بهترين راه حل‌هاي مواجهه با اين مشكل است.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/2 ساعت: ۱۲ توسط:deltalaw :

حقوق فرزندان بعد از طلاق

 

كودكان طلاق دسته ‌اي از كودكان هستند كه بايد حقوق آن ها را مورد توجه بسيار قرار داد. در ادامه به حقوق فرزندان بعد از طلاق اشاره شده است.

حقوق كودكان از جمله مسائل مهم محسوب مي‌شود كه همه جوامع به آن اهميت فراواني مي‌دهند. يكي از حقوق اوليه و اساسي كودك برخورداري از خانواده‌ اي مناسب و محيطي امن است. اما با بروز طلاق در خانواده، حقوق كودكاني كه خانواده‌ هاي خود را از دست مي‌دهند ممكن است در معرض تضييع قرار ‌بگيرد. به گزارش مجله دلتا بر اساس پيمان‌ نامه بين المللي حقوق كودك، اعم از اينكه پدر و مادر در كنار هم زندگي كنند يا از يكديگر جدا شده باشند، كودكان بايد از حق ارتباط با والدين و داشتن خانواده مناسب بهره‌مند باشند.

حقوق كودكان بعد از طلاق
كودكان طلاق، دسته‌ اي از كودكان هستند كه بايد حقوق آن‌ ها را مورد توجه بسيار قرار داد. در ادامه به حق و حقوق كودكان و مشكلات فرزندان طلاق اشاره شده است.

 

حق ملاقات فرزندان طلاق با والدين
ملاقات با پدر و مادري كه كودك تحت حضانت آن ها قرار ندارد يكي از حقوق اين كودكان است.

۱. پدر يا مادر نمي‌تواند اين موضوع را عنوان كند كه حاضر به ملاقات با فرزند نيست يا مي‌خواهد كه اين حق را ببخشد. البته در مواردي كه پدر يا مادر، داراي شرايط قانوني لازم براي ملاقات يا حضانت فرزند نباشند يا ملاقات با آن‌ ها براي كودك خطرناك باشد، مي‌توان از طريق قانوني اقدام به جلوگيري از ملاقات فرزند با پدر يا مادر كرد.

۲. مكان ملاقات فرزند بعد از طلاق بايد مناسب و متناسب با روحيات كودك باشد. به طور مثال ديدار در اماكني مانند كلانتري‌ ها، مناسب نيست.

۳. مدت زمان ملاقات فرزند نيز از جمله مسائلي است كه بايد به آن توجه داشت. در واقع ديدارهاي كوتاه مدت، كودك را از لحاظ عاطفي ارضا نخواهد كرد.

۳. خروج پدر يا مادري كه حضانت كودك را عهده‌ دار است، همراه با كودك به خارج از مرزهاي كشور، موجب مي‌شود حق ملاقات با كودك براي طرف مقابل، از بين برود. بايد در نظر داشت كه حتي در موارد خروج قانوني و همراه با مجوز، پدر يا مادري كه داراي حضانت است بايد تضمين كند كه حق تماس يا مكالمه فرزند با طرف ديگر از بين نخواهد رفت.

” مطالب پيشنهادي : براي كسب اطلاعات بيشتري درباره حق ملاقات فرزندان بعد از طلاق به مقاله ملاقات فرزند ؛ حق طبيعي پدر و مادر مراجعه فرماييد. “

نفقه فرزند
نفقه كودكان طلاق، يكي ديگر از مواردي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد. كودكان هم در حالت عادي و هم در صورت طلاق پدر و مادر، از حق دريافت نفقه برخوردارند. بنابراين بايد شرايطي فراهم شود تا كودك نفقه خود را از فرد مكلف به پرداخت كه عموما پدر است دريافت كند تا شرايط و خدمات مربوط به كودك تضمين شود.

” مطالب پيشنهادي : براي كسب اطلاعات بيشتري درباره نفقه فرزندان به مقاله نفقه فرزندان و اصولي كه براي پرداخت آن بايد بدانيم مراجعه فرماييد. “

 

نگهداري و تربيت مناسب
بر اساس قانون مدني از جمله تكاليف والدين، نگهداري و تربيت مناسب فرزند است. در اين خصوص والدين بايد تمام تلاش خود را نسبت به تربيت و رشد صحيح كودك به‌ كار گيرند و در صورتي كه هر كدام از آن ها متوجه شد كه شخصي كه حضانت و سرپرستي كودك را بر عهده دارد، اهمال و سهل انگاري مي‌كند و تربيت كودك با مشكل مواجه شده است، بايد از طريق قانوني اقدام كند. به طور مثال هرگاه هر يك از والدين مشاهده كرد كه كودك از سوي طرف مقابل مورد آزار قرار گرفته، نبايد نسبت به اين موضوع بي‌ تفاوت باشد و لازم است براي رفع آن پيگيري‌ هاي لازم قانوني را انجام دهد.

حق آموزش و تربيت يكي از حقوق كودكان
حق آموزش و تربيت از جمله ديگر حقوق مهم كودكان به‌ خصوص كودكان طلاق محسوب مي‌شود. به اين معنا كه پدر و مادر نبايد كودك را از ادامه تحصيل محروم كنند. در قانون اساسي كشور ما بر حق برخورداري كودكان از آموزش اشاره شده است. همچنين همه كودكان حق دارند در محيطي امن زندگي كنند.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/10/25 ساعت: ۱۶ توسط:deltalaw :

قوانين طلاق در دوران عقد

اختلاف زن و شوهر ممكن است در دوران عقد و قبل از رفتن زير يك سقف و ايجاد شود و در نهايت منجر به طلاق شود.

درخواست طلاق در دوران عقد يكي از موضوعات و معضلات خانواده ها است كه بخشي مهمي از پرونده هاي دادگاه خانواده را به خود اختصاص داده است. در واقع طلاق در دوران عقد كه شيرين ترين دوره زندگي مشترك محسوب مي‌شود، زنگ خطري است براي جامعه كه بايد مورد به دقت مورد بررسي و تحليل قرار بگيرد. در مجله دلتا موضوع طلاق در دوران عقد بررسي شده است.

طلاق در دوران عقد
گاهي طلاق در دوران عقد علل و عوامل متعددي دارد، كه در ادامه به آن ها اشاره شده است.

گاهي زن يا مرد به دليل مشكلات اقتصادي تصميم به جدايي مي‌گيرند.
برخي از افراد پس از عقد رفتارهايي را بروز مي دهند كه برخلاف ادعاهاي آن ها در پيش از عقد است.
برخي از زوج ها ديگر اشتياق روز اول خود را ندارند و اين مسئله باعث مي‌شود كه متوجه عيب ها و نواقصي در طرف مقابل شوند كه تا پيش تر آن معايب را نمي‌ديدند.
تعويق زمان عروسي و طولاني شدن دوران عقد يكي از عوامل افزايش اختلاف ها است.
وقوع ازدواج هاي زود هنگامي كه بدون شناخت كافي و در كمترين مدت زمان آشنايي صورت مي‌گيرد.

طلاق توافقي در دوران عقد
گاهي زن و مرد در خصوص طلاق به يك نتيجه واحد مي‌رسند و تصميم به جدايي مي‌گيرند. به اين گونه جدايي ها در اصطلاح حقوقي طلاق توافقي گفته مي‌شود، كه ممكن است در دوران عقد يا بعد از شروع زندگي مشترك اتفاق بيافتد. طلاق توافقي داراي مزايايي است كه در زير به آن ها اشاره شده است.

عدم تشكيل پرونده‌ هاي متعدد در دادگاه
جلوگيري از رجوع مكرر زوج ها به محل دادگاه
دخالت و همكاري زن و شوهر در طلاق توافقي و صدور گواهي عدم امكان سازش
گواهي و مجوز اجراي طلاق توافقي در زمان كوتاهي صادر مي‌شود.
درگيري كمتر و كاهش تنش بين خانواده‌ هاي زوج ها
درخواست طلاق از طرف زن در دوران عقد
اختلاف زن و شوهر ممكن است در دوران عقد و قبل از رفتن زير يك سقف و شروع رابطه زناشويي ايجاد شود و در نهايت منجر به طلاق شود. در اين دوران اغلب زوج ها به طور توافقي از يكديگر جدا مي‌شوند، اما گاهي يكي از طرف ها تمايلي به طلاق و جدايي ندارد و طرف ديگر خواهان طلاق است. در اين گونه موارد اگر درخواست طلاق از طرف زن باشد لازم است كه يكي از شرايط دوازده گانه ضمن عقد كه شروط ضمن عقد ناميده مي‌شود را اثبات كند. مانند عسر و حرج كه از مواردي است كه در عقدنامه ذكر شده است و از جمله شروطي است كه براي زن حق طلاق ايجاد مي‌كند.

” مطالب پيشنهادي : براي كسب اطلاعات بيشتري درباره شروط ضمن عقد به مقاله شروط ۱۲ گانه ضمن عقد ازدواج كه لازم است بدانيد مراجعه فرماييد. “


مهريه دختر باكره در دوران عقد
طبق قانون مدني، هرگاه شوهر قبل از ارتباط جنسي زن را طلاق دهد، زن مستحق نصف مهريه خواهد بود و اگر شوهر مقداري بيش از نصف مهريه را قبلاً داده باشد، حق دارد مازاد مهريه را از زن مطالبه كند. به عبارت ديگر زماني نصف مهريه به زن تعلق مي‌گيرد كه مرد قبل از ارتباط جنسي درخواست طلاق بدهد. اما توجه به اين نكته ضروري است كه اگر زن در دوران عقد بدون اينكه مرد قصد و درخواست طلاق داشته باشد، مهريه اش را مطالبه كند، مستحق كل مهريه خواهد بود.

گواهي پزشكي قانوني براي طلاق در دوران عقد لازم است؟
در خصوص دوشيزه (باكره) بودن زن، پزشكي قانوني اعلام نظر مي‌كند و اين نظريه در گواهي عدم امكان سازش قيد مي‌شود. بنابراين دوشيزگي زن در دو مورد تاثير گذار است :

در ميزان مهريه موثر است و آن را نصف مي‌كند. به اين معني كه فقط نصف مهريه به دوشيزه (باكره) تعلق مي‌گيرد.
باعث از بين رفتن مدت عده طلاق مي‌شود.
هر يك از زن يا شوهر مي‌توانند با مراجعه به دفاتر پيشخوان يا ادارات ثبت احوال با ارائه مدارك لازم از قبيل اصل شناسنامه، كپي كارت ملي، دادخواست طلاق، طلاق نامه و گواهي مربوط به دوشيزگي زن نسبت به حذف ازدواج سابق و نام همسر از شناسنامه اقدام كنند. و در اصطلاح شناسنامه سفيد دريافت كنند.
” مطالب پيشنهادي : براي كسب اطلاعات بيشتري درباره شروط مبحث عده طلاق به مقاله مدت عده طلاق در قانون ايران چقدر است؟ مراجعه فرماييد. “


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/10/22 ساعت: ۱۵ توسط:deltalaw :

داوري در طلاق چيست و چه مراحلي دارد؟

در مواردي كه زوج ها براي طلاق به دادگاه خانواده مراجعه مي‌كنند، به درخواست زن يا مرد دادگاه موضوع دعواي آن ها را به داوري ارجاع مي‌دهد. پس از صدور قرار داوري، هر يك از زن و مرد، يك نفر را به عنوان داور خود معرفي مي‌كنند.

در طلاق به درخواست مرد يا زن، دادگاه به منظور ايجاد صلح و سازش بين طرف ها، موضوع را به داوري ارجاع مي‌كند. به گزارش مجله دلتا دادگاه هاي خانواده با توجه به نظر داوران رأي صادر مي‌كنند. ولي در مواردي كه نظريه داوري مورد قبول دادگاه واقع نشود، آن را رد مي‌كند. در ادامه براي بررسي بيشتر نقش داور طلاق و ماهيت و تاثير داوري در طلاق با ما همراه باشيد.

داور طلاق
همانطور كه در بالا اشاره شد در مواردي كه زوج ها براي طلاق به دادگاه خانواده مراجعه مي‌كنند، به درخواست زن يا مرد دادگاه موضوع دعواي آن ها را به داوري ارجاع مي‌دهد. پس از صدور قرار داوري، هر يك از زن و مرد، يك نفر را به عنوان داور خود معرفي مي‌كنند. شايان ذكر است كه در برخي موارد نظريه داوري مورد قبول دادگاه واقع نمي‌شود و به همين دليل آن را رد مي‌كند.

 

زمان ارجاع به داوري
با طرح دعواي طلاق از طرف زن و مرد يا يكي از آن ها، دادگاه در ابتدا نسبت به ارجاع زوج ها به داور اقدام نمي‌كند، بلكه ابتدا قاضي براي حل و فصل اختلاف تلاش مي‌كند و در صورتيكه اختلافات با دخالت دادگاه برطرف نگرديد، رسـيدگي به دعوا از طريق ارجاع امر به داوري صورت مي‌گيرد. بنابراين داوران در طلاق، قائم مقام و نماينده دادگاه در رفع اختلاف هستند و زماني در دعوا مداخله مي­كنند كه دادگاه در رفع اختلاف به نتيجه نرسيده باشد.

شرايط داور در طلاق
بعد از اين كه دادگاه قرار ارجاع امر به داوري را صادر كرد، هر يك از زن و مرد مكلفند ظرف ۲۰ روز از تاريخ ابلاغ، يك نفر از نزديكان خود را كه داراي شرايط داوري است، به عنوان داور معرفي كنند. مسلمان، متأهل ، داشتن حداقل چهل سال سن و آشنايي نسبي با مسائل شرعي، خانوادگي و اجتماعي از شرايطي هستند كه قانون براي داوري در طلاقدر نظر گرفته است. شايان ذكر است مرداني كه نسبت به زن محرم هستند مانند پدر و برادر در صورتي كه همسر آن ها نيز فوت كرده يا از هم جدا شده باشند، به عنوان داور پذيرفته مي‌شوند. در صورت نبود فرد واجد شرايط در بين خويشاوندان يا عدم دسترسي به ايشان يا قبول نكردن داوري،هر يك از زوج ها مي‌توانند داور خود را از بين افراد واجد صلاحيت ديگر تعيين و معرفي كنند. در صورت امتناع و خودداري زن و شوهر از معرفي داور يا عدم توانائي آنان، دادگاه خود به درخواست هر يك از طرف ها براي آن ها داور تعيين مي‌كند.

وظايف داور طلاق
ابتدا مرد يا زن، داور مورد نظر خود را به دادگاه معرفي مي‌كند. و پس از اينكه داور مورد نظر از طرف دادگاه تأييد شد، لازم است داور منتخب، طي لايحه اي به دادگاه پذيرش داوري خود را اعلام كند و با تشكيل جلسه يا جلسات متعدد با حضور زن و مرد و در صورت امتناع بدون حضور زوج ها يا يكي از آن ها در جهت رفع اختلاف و ايجاد سازش اقدام و نتيجه را در مهلت مقرر به دادگاه اعلام كند. در صورتي كه مهلت تعيين شده براي داوري كافي نباشد، داوران مي­توانند از دادگاه تقاضاي تمديد مهلت كنند و در صـورتي كه دادگاه درخـواست را ضـروري تشخيص داد، مهلت تمديد مـي­شود. نظريه داوري فرمت مشخصي ندارد و هر داوري بر اساس جلساتي كه با زوجين جهت سازش برگزار مي‌كند و نتيجه اي كه به دست مي‌آورد، نظريه داوري در طلاق را ارائه مي‌كند.

 

مراحل داوري در طلاق
دادگاه خانواده بايد زماني را معين و وظايف و نحوه عملكرد داوران را به آن ها توصيح دهد و همچنين مهلت زماني كه داوران بايد نظر خود را در خصوص اختلاف به دادگاه ارائه كنند، مشخص كند. داوران مكلفند با حضور زوج ها حداقل دو جلسه تشكيل داده و مشكلاتي را كه موجب بروز اختلاف شده را، بررسي كنند و با ارائه راهكارهاي مناسب سعي در رفـع اختلاف و سازش بين آن ها كنند.
عدم حضور زوجين يا يكي از آنها در جلسات، مانع تشكيل جلسه نيست و داوران بايد به هر صورت، موارد اختلاف را بررسي و نظر خود را بر امكان يا عدم امكان سازش، در مهلت تعيين شده به دادگاه تقديم كنند.

هزينه داوري طلاق
داور طلاق مي‌­­­توانند براي انجام داوري تـقاضاي حـق الـزحمه كنند و دادگاه نيز حـق ­­الزحمه آنان را تـعيين و دستور پرداخت آن را به داوران خواهد داد.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/10/22 ساعت: ۱۴ توسط:deltalaw :

طلاق توافقي ؛ و پاسخ به ۵ پرسش حقوقي

هر يك از زن يا شوهر يا هر دو مي‌توانند تا قبل از آخرين جلسه دادگاه كه منجر به صدور حكم مي‌شود از در خواست طلاق صرف نظر كرده و دادخواست خود را مبني بر طلاق پس بگيرند و از دادگاه بخواهند كه آن را ناديده تلقي كند.

طلاق توافقي با خواست و توافق زن و شوهر واقع مي‌شود. اما اغلب ابهامات و سؤالاتي در خصوص اين نوع طلاق مطرح مي‌شود كه در مجله دلتا به سؤالات طلاق توافقي پاسخ داده شده است. پس در ادامه با ما همراه باشيد.

سؤالات طلاق توافقي
زن يا شوهر تا چه زماني مي‌توانند از طلاق انصراف دهند؟

هر يك از زن يا شوهر يا هر دو مي‌توانند تا قبل از آخرين جلسه دادگاه كه منجر به صدور حكم مي‌شود از در خواست طلاق صرف نظر كرده و دادخواست خود را مبني بر طلاق پس بگيرند و از دادگاه بخواهند كه آن را ناديده تلقي كند.

 

گواهي عدم امكان‌ سازش
آيا بعد از صدور گواهي عدم امكان سازش، شوهر مي‌تواند از طلاق جلوگيري كند؟

يكي از سؤالات طلاق اين است كه اگر در رأي صادره از دادگاه خانواده طلاق از نوع خلعي باشد و شوهر در خصوص طلاق، وكالت بلاعزل به زن داده باشد، زن مي‌تواند با مراجعه به محضر و اجراي صيغه طلاق خود را مطلقه كند. بنابراين در چنين شرايطي مرد نمي‌تواند مانع طلاق شود. شايان ذكر است كه مدت اعتبار گواهي عدم امكان سازش، سه ماه از تاريخ صدور حكم، تعيين مي‌شود. بنابراين زن بايد در مدت ۳ ماه براي اجراي حكم طلاق اقدام كند. بنابراين در صورتيكه در اين مدت انجام طلاق را نخواهد و به عبارتي حكم را اجرا نكند، شوهر نمي‌تواند با حكم گواهي عدم امكان سازش، از محضر درخواست كند كه صيغه طلاق جاري و زن را طلاق دهد. بنابراين در چنين وضعي كه زن براي طلاق اقدام نمي‌كند ولي شوهر اصرار به طلاق داشته باشد، مرد فقط مي‌تواند به دادگاه مراجعه و دادخواست طلاق رجعي بدهد و پس از صدور حكم طلاق رجعي، زن را طلاق دهد.

طلاق خلع
يكي از سؤالات طلاق اين است كه آيا مرد مي تواند پس از طلاق خلع رجوع كند؟

طبق قانون، در طلاق خلع اگر زن بعد از طلاق تا زماني كه عدّه طلاق باقي است مي‌تواند از مالي كه به مرد بخشيده (بذل كرده) منصرف شود و آن را از شوهر مطالبه كند و شوهر نيز در مقابل، اين حق را پيدا مي‌كند كه از طلاق (انصراف دهد) رجوع كند. براي اينكه اين رجوع و برگشت محقق شود شوهر بايد با قصد و اراده به طور لفظي يا عملي، اقدامي كه دلالت بر رجوع داشته باشد انجام دهد. به طور مثال بگويد از طلاق رجوع كردم. در واقع در چنين شرايطي بدون اينكه لازم باشد عقد ازدواج مجدداً منعقد شود، طلاق انجام گرفته ناديده تلقي مي‌شود و وضعيت به حالت قبل از طلاق برمي‌گردد. بايد در نظر داشت كه در طلاق خلع تا زماني كه زن در دوران عده است، زن و شوهر امكان رجوع از طلاق وجود دارد. به اين معنا كه زوج ها فقط تا پايان عده چنين فرصتي دارند و پس از آن، ديگر براي هيچ يك از آن ها چنين حقي وجود ندارد. بايددر نظر داشت كه چنانچه زن و شوهر از طلاق منصرف شوند زن نمي‌تواند به استناد همان حكم قبلي دادگاه مجدداً به محضر مراجعه و صيغه طلاق جاري شود. زيرا همان طور كه گفته شد پس از اينكه زن مالي را كه به مرد بخشيده پس مي‌گيرد و مرد نيز از از طلاق انصراف مي‌دهد همه چيز به اوضاع و احوال سابق برگشته و ديگر حكم صادره براي اجراي صيغه طلاق اعتباري ندارد.

 

حق حضانت
اگر زن يا شوهر درطلاق توافقي حق حضانت فرزندان را به ديگري واگذار كند، بعدها مي تواند مجدداً تقاضاي حضانت كند؟

به دليل آن كه حضانت، از حقوق و تكاليف والدين است. بنابراين مي‌توان گفت پدر يا مادر حق حضانت يعني نگاهداري اطفال را در سنيني از زندگي آن ها دارند، و همچنين نسبت به آن ها تكليف هم دارند و تكليف را نمي‌توان از خود ساقط كرد. به طور مثال حضانت دختر تا ۷ سالگي با مادر است. حال اگر در طلاق توافقي زن دختر ۴ ساله را به پدر بدهد و حضانت را از خود سلب كند، چنين سلب اختياري، اعتبار ندارد. و در صورت پشيماني در چنين حالتي مي‌تواند حتي بعد از طلاق مجدداً به دادگاه مراجعه و دادخواست حضانت فرزندان را به دادگاه خانواده ارائه دهد و حضانت فرزندان را درخواست كند. در خصوص حق ملاقات فرزندان نيز، اگر در طلاق توافقي هر يك از زن يا شوهر حق ملاقات فرزندان را از خود سلب كند، مجدداً مي‌تواند تقاضاي ملاقات فرزندان را كند، زيرا حق ملاقات هم مانند حق حضانت قابل اسقاط (از بين رفتني) نيست و چنانچه مرد يا زن اين حق را از خود سلب كند، به همان دلايلي كه در مورد حضانت ذكر شد چنين سلب اختياري فاقد اعتبار است و كسي كه اين حق را از خود سلب كرده مي‌تواند حتي بعد از طلاق با مراجعه به دادگاه و ارائه دادخواست، تقاضاي ملاقات فرزندان را داشته باشد.

نفقه
اگر زن در طلاق توافقي، نفقه فرزند را به عهده بگيرد، بعداً مي‌تواند از دادگاه تقاضا كند كه مرد نفقه را بدهد؟

طبق قانون مدني كه مقرر مي‌دارد : «نفقه اولاد بر عهده پدر است …»، در صورتي كه پدر طفل در حيات باشد، مادر مكلف به پرداخت نفقه نيست. بنابراين چنانچه در طلاق توافقي، مادر ث نفقه فرزندان تحت حضانت خود را قبول كرده باشد، بعداً مي‌تواند درخواست نفقه فرزندان را به دادگاه ارائه كند

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/10/17 ساعت: ۱۳ توسط:deltalaw :

مشاوره طلاق ؛ شركت در جلسات مشاوره براي طلاق الزامي است؟

با توجه به قانون، مشاوره طلاق حداقل ۴ جلسه در يك ماه است كه البته به تشخيص مشاور خانواده و با توجه به شرايط خاص زن و شوهر مي‌تواند در يك جلسه هم باشد.

مشاوره طلاق، مشاوره اي است كه با هدف كمك به زن‌ و شوهر براي بهبود روابط و مديريت درباره‌ طلاق انجام مي‌شود و به زوج ها كمك مي‌كند تا تشخيص بدهند كه بهترين انتخاب با توجه به اوضاع و شرايط كدام است، اين كه بهتر است به زندگي مشترك ادامه بدهند يا از هم جدا شوند. در مجله دلتا به سؤالات مشاوره طلاق پاسخ داده شده است.

مشاوره طلاق اجباري است؟
مشاوره قبل از طلاق طبق قانون حمايت از خانواده، اجباري شده است ولي رويه دادگاه‌ هاي خانواده در كشور در اين مورد يكسان نيست. در بعضي از شهرها زوج ها به واحد مشاوره ارجاع داده مي‌شوند، و در بعضي از شعب دادگاه خانواده حضور حداقل يكي از آن ها براي مشاوره ضروري است و بعضي ديگر از شعب نيز مشاوره بدون حضور زن و شوهر و با حضور وكيل را امكان پذير مي‌دانند.

مشاوره قبل از طلاق چند جلسه است ؟
با توجه به قانون، مشاوره طلاق حداقل ۴ جلسه در يك ماه است كه البته به تشخيص مشاور خانواده و با توجه به شرايط خاص زن و شوهر مي‌تواند در يك جلسه هم باشد. در خصوص موضوع مدت زمان مشاوره قبل از طلاق توافقي بايد در نظر داشت، در صورتي كه زوج ها تمايل به طلاق توافقي داشته باشند لازم است كه هر دو طرف در اين جلسات حاضر شوند در غير اين صورت طلاق يك طرفه از جانب زن يا مرد مطرح مي‌شود.

 

عدم حضور زوج در مشاوره طلاق
در ۲ حالت صرف بودن وكيل در جلسه مشاوره كفايت مي‌كند.
۱. هر يك از زن يا شوهر خارج از كشور باشند.
۲. مداركي مبني بر عدم امكان حضور يكي از زوج ها ارائه شود.

زمان مراجعه به مشاور
هر زماني كه زن يا شوهر احساس كردند كه در زندگي مشترك احساس رضايتمندي لازم را ندارند و به مشكل برخورده اند، بهترين تصميم مراجعه به مشاوره است. در خصوص مراجعه به مشاور طلاق مي‌توان گفت قطعاً مفيد خواهد بود كه در زير توضيح داده شده است.
• وقتي زوج ها دائماً درباره‌ مسائل مربوط به طلاق فكر مي‌كنند.
• وقتي نمي‌توانند روي آينده تمركز برنامه ريزي كنند.
• وقتي زن  و شوهر قدرت تصميم گيري ندارند و از شرايط پيش آمده ترسيده اند.
افراد بعد از حضور در جلسات مشاوره طلاق متوجه مي‌شوند كه طرز تفكر و نگرشي كه نسبت به ازدواج و جامعه داشته اند تا چه اندازه تغيير كرده است و با دقت و توجه بيشتري براي زندگي زناشويي تصميم مي‌گيرند.

 

مزاياي جلسات مشاوره
• مشاوره قبل از طلاق كمك مي‌كند تا زوج ها واكنش‌ هاي خود را در طول فرايند طلاق و همچنين بعد از صدور حكم نهايي درك و مديريت كنند.
• زن و شوهر به كمك مشاور طلاق مي‌توانند واكنش ها و احساسات خود را به بهترين شيوه‌ ممكن با يكديگر و نيز ساير افراد مطرح كنند.
• روش مناسبي براي يافتن يك حامي مطمئن به منظور مبارزه با چالش‌ هايي است كه هر يك از آن ها در طول فرايند طلاق و بعد از آن مواجه خواهند شد.
• زن و شوهر را براي روبه رو شدن با واكنش هاي فرزندان درباره‌ اين تصميم آماده مي‌كند و روشهاي صحيح مديريت اين واكنش ها را به آن ها آموزش مي‌دهد.
• وقتي زن و شوهر هنوز براي طلاق گرفتن ترديد دارند، مشاور كمك مي‌كند تا عاقلانه ترين تصميم گرفته شود.
• در جلسات مشاوره مي‌توانند قبل از جدايي به مشكلات حل نشده‌ بپردازند و پرونده‌ زندگي زناشويي را با كمترين آسيب ببندند تا هر دو بتوانند زندگي را از نقطه‌ مثبت و روشني شروع كنند.
• جلسات مشاوره قبل از طلاق فرصت مناسبي است تا زوج ها متوجه مشكلات روابط زناشويي خود بشوند و در جهت اصلاح آن مشكلات گام بردارند.
• چون مشاور فرد معتمد و بي طرفي است، هر دو طرف مي‌توانند مطمئن باشند كه او آن ها را قضاوت نمي‌كند و با توجه به نظر و احساس آن ها تصميم مقتضي را مي‌گيرد.

بنابراين به زوج ها توصيه مي‌شود كه با جديت و دقت نظر خاصي به اين گونه مشاوره هايي كه قبل از طلاق صورت مي‌گيرد توجه كنند.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...

 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/10/9 ساعت: ۱۲ توسط:deltalaw :

تفاوت درخواست طلاق از طرف زن يا مرد

طبق قانون اين اختيار به مرد داده شده كه در صورت لزوم مي‌تواند با رعايت كردن شرايط مقرر در قانون، به دادگاه خانواده مراجعه و همسر خود را طلاق دهد. در مواردي كه مرد درخواست طلاق مي‌دهد بايد براي طلاق دادن دليل موجه داشته باشد. منظور از دليل موجه شرايطي چون اعتياد يا عدم تمكين و.. از طرف زن است.

گاهي زن و شوهر به دليل اختلافات و عدم تفاهم يا دلايل ديگر به جايي مي‌رسند كه ادامه زندگي با يكديگر براي آن ها سختي و ناراحتي به همراه دارد و ممكن نيست و به همين دليل تصميم به طلاق و جدايي از يكديگر مي‌گيرند. گاهي ممكن است اين درخواست از طرف زن باشد و يا گاهي مرد مصمم به طلاق باشد و در بعضي موارد هم هر دو با توافق يكديگر اين تصميم را مي‌گيرند. اما در قانون درخواست طلاق از طرف زن با درخواست طلاق از سوي مرد تفاوت هايي دارد. كه در مجله دلتا به بررسي اين تفاوت ها مي‌پردازيم.

طلاق از طرف مرد
طبق قانون اين اختيار به مرد داده شده كه در صورت لزوم مي‌تواند با رعايت كردن شرايط مقرر در قانون، به دادگاه خانواده مراجعه و همسر خود را طلاق دهد. در مواردي كه مرد درخواست طلاق مي‌دهد بايد براي طلاق دادن دليل موجه داشته باشد. منظور از دليل موجه شرايطي چون اعتياد يا عدم تمكين و.. از طرف زن است. بنابراين در صورتي كه مرد هيچگونه دليلي نداشته باشد لازم است كه تمام حق و حقوق زن كه عبارتند از مهريه، نفقه ، دادن جهيزيه و اجرت المثل و در صورت امكان داشتن شرط تصنيف دارايي ( بر اساس اين شرط نصف دارايي مرد به زن تعلق مي‌گيرد) است. در واقع مرد موظف است كه تمام مهريه همسر خود را در صورت داشت اموال و دارايي بپردازد، و در مواردي كه اموالي نداشته باشد بايد مهريه را به صورت اقساط پرداخت كند. در صورت طلاق تمام جهيزيه زن به او برگردانده مي‌شود مگر اينكه وسايل دچار خرابي و ايراد شده باشد كه در اين صورت مرد مكلف نيست اين اموال را تهيه كند.

 

در خصوص نفقه بايد در نظر داشت كه، در تمام مدتي كه درخواست طلاق زن و مرد تحت بررسي است ، مرد موظف است كه نفقه همسر را به او پرداخت كند. شرط تصنيف دارايي نيز در صورتي كه در عقدنامه قيد شده باشد بايد انجام و نصف اموال مرد به زن واگذارشود، البته منظور از نصف كاملا نيمي از اموال نيست و در خيلي موارد شامل يك سوم يا يك چهارم از اموال مي‌شود.

درخواست طلاق از طرف زن
بر اساس قانون، درخواست طلاق از جانب زن در صورتي امكانپذير است كه در زندگي زناشويي شرايطي وجود داشته باشد كه باعث سختي و مشقت (عسر و حرج) وي شود. به طور مثال اعتياد شوهر به طوري كه براي زن زيان آور و غير قابل تحمل باشد و يا عدم امنيت وي در خانه همسر و … كه در چنين مواردي دادگاه حتي در صورت مخالفت شوهر حكم طلاق زن را صادر مي‌كند. بنابراين طلاق از جانب زن در دو حالت امكان پذير است :

طبق شرايطي كه در قانون تعريف شده باشد. (شرايط عسر و حرج)
زن در شروط ضمن عقد، حق طلاق را قيد كند.
شايان ذكر است كه يكي از مهم ترين دلايلي كه زن مي‌تواند به راحتي اين حق براي زن وجود دارد اين است كه در عقدنامه حق طلاق به زن داده شود و مرد خود وكالت دهد كه زن مي تواند در هر زمان كه بخواهد طلاق بگيرد.

 

دادخواست طلاق از جانب زن و مرد در دوران عقد

طلاق از طرف زن


در هنگام عقد ازدواج اجازه پدر دختر براي ازدواج وي لازم است و ازدواج فقط با اجازه پدر امكان پذير است. اما در طلاق بر خلاف ازدواج چنين شرايطي وجود ندارد و زن باكره مي‌تواند بدون اينكه پدر رضايت دهد طلاق بگيرد. بنابراين هر چند كه در دوران عقد زن و مرد زندگي مشترك را شروع نكرده اند اما در خيلي موارد زن در صورتيكه شرايط لازم را داشته باشد مي‌تواند درخواست طلاق دهد و در اين خصوص به او حق طلاق داده مي‌شود و طبق قانون  زن مي‌تواند تقاضاي مهريه كند كه نصف مهريه به زن داده مي‌شود.

طلافق از طرف مرد

در دوران عقد نيز مرد مانند شروع زندگي مشترك مي‌تواند درخواست طلاق دهد اما لازم است كه حق و حقوق زن را پرداخت كند. البته بايد به اين نكته توجه داشت كه در طلاق در دوران عقد فقط لازم است كه مهريه و نفقه به زن پرداخت شود و او طلاق بگيرد، بر خلاف مواقعي كه زندگي مشترك شروع شده است لازم است كه در آن صورت اگر درخواست طلاق دهد بايستي تمام حقوق زن را اعم از مهريه، نفقه، اجرت المثل و تصنيف دارايي و … بپردازد. اشاره به اين نكته ضروري است كه در خصوص تصنيف دارايي به زن در دوران عقد چيزي تعلق نمي‌گيرد حتي اگر در عقدنامه قيد شده باشد كه  شرط تصنيف دارايي انجام شود، زيرا تصنيف دارايي به اموالي مربوط مي‌شود كه مرد بعد از زندگي مشترك به دست آورده است به همين دليل در دوران عقد اين اموال به زن تعلق نمي‌گيرد.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...

 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/10/2 ساعت: ۱۱ توسط:deltalaw :

طلاق با يك بار ضرب و شتم امكان پذير است؟

اخذ گواهي پزشكي قانوني يكي از روش هاي اثبات سوء رفتار از سوي مرد است. اما بايد توجه داشت كه گواهي پزشكي قانوني در اثبات ضرب و شتم، هر چند مبني بر وقوع اين امر از طرف شوهر است، اما به تنهايي كافي نيست و نمي‌تواند ضرب و شتم را براي دادگاه اثبات كند.

شايد بتوان طلاق به دليل ضرب و شتم را از جمله رايج ترين موارد طلاق در ايران دانست. به گزارش مجله دلتا طبق قانون در صورتي كه زن خواستار طلاق باشد و مرد مخالف باشد، لازم است زن با دلايلي خواسته خود را اثبات كند. در اين نوشتار به اين موضوع مي‌پردازيم كه با يك بار ضرب و شتم از سوي مرد حق طلاق براي زن ايجاد مي‌شود يا خير؟

طلاق به دليل ضرب و شتم
به دليل اينكه ضرب و شتم باعث سختي و مشقت غير قابل تحمل (عسر و حرج) براي زن در زندگي مشترك مي‌شود، حق طلاق را براي وي ايجاد مي‌كند. در واقع، آنچه به زن حق طلاق مي‌دهد، سختي و مشقت زيادي است كه با توجه به سوء رفتار و ضرب و شتم و دست بزن مرد، براي او ايجاد مي‌شود. قانون در اين باره مي‌گويد؛ چنانچه ادامه زندگي مشترك موجب عسر و حرج (سختي و مشقت) زن باشد، وي مي‌تواند به دادگاه خانواده مراجعه و تقاضاي طلاق كند و در صورتي كه اين امر در دادگاه ثابت شود، دادگاه مي‌تواند شوهر را مجبور به طلاق كند و در صورتي كه مرد با اجبار دادگاه حاضر به طلاق نباشد، زن به موجب حكم دادگاه طلاق داده مي‌شود.»

 

بنابراين يكي از موارد عسر و حرج، سوء معاشرت و ضرب و شتم از سوي مرد است. اثبات عسر و حرج در دادگاه، به عهده زن گذاشته شده است و در مورد طريقه اثبات آن قواعد خاصي وجود ندارد. بنابراين، زن مي‌تواند از هر طريقي از جمله اقرار صريح يا ضمني شوهر، شهادت شهود و يا گرفتن راي محكوميت ضرب و جرح، از دادگاه كيفري، اثبات كند كه در سختي  و مشقت قرار دارد.

روش هاي اثبات ضرب و شتم مرد در دادگاه
يكي از روش هاي اثبات سوء رفتار شوهر اخذ گواهي پزشكي قانوني مبني بر ارتكاب ضرب و جرح است. اما بايد توجه داشت كه گواهي پزشكي قانوني در اثبات ضرب و شتم، هر چند مبني بر وقوع آن از سوي مرد باشد، به تنهايي كافي نيست و نمي‌تواند ثابت كننده ضرب و شتم براي دادگاه باشد. در واقع ملاك دادگاه خانواده كه به موضوع طلاق رسيدگي مي‌كند، عموماً راي دادگاه كيفري يا كيفرخواست دادسرا است و نه صرفا برگه اي كه از پزشكي قانوني دريافت مي‌شود.

بنابراين بايد به اين نكته توجه داشت كه اگر زن صرفاً به دريافت گواهي پزشكي قانوني اكتفا كند و شكايت خود را دادگاه كيفري ادامه ندهد، دادگاه خانواده به گواهي پزشكي قانوني ترتيب اثر نخواهد داد. حتي اگر گواهي مذكور به نفع زن صادر شده باشد. شايان ذكر است كه اگر زن بخواهد از ادامه شكايت صرف نظر و گذشت كند بهتر است درخواست ترك تعقيب را به دادگاه ارائه كند تا در صورتي كه دوباره سوء رفتاري از سوي مرد مشاهده شد، بتواند پرونده ضرب و شتم را مجدداً به جريان اندازد.

راهكار ديگري كه مي‌تواند براي اثبات ضرب و شتم و سوء معاشرت مرد در دادگاه موثر باشد، تقاضا از دادگاه براي ارجاع موضوع به مددكاري به منظور تحقيق در اين خصوص است. در اين حالت مددكار دادگاه به صورت محسوس و نامحسوس از همسايگان محل زندگي زن و شوهر تحقيق مي‌كند. اين روش در شرايطي كه عموماً طلاق گرفتن به درخواست زن با مخالفت شوهر مواجه مي‌شود، مي‌تواند راهكار تاثيرگذاري باشد.

 

آيا زن به دليل يك بار ضرب و شتم مي‌تواند طلاق بگيرد؟
اصولاً رفتار شوهر بايد به حدي باشد كه ادامه زندگي را براي زن غير قابل تحمل كند، تا دادگاه رأي صدور طلاق را صادر كند. بديهي است كه اگر براي دادگاه ثابت شود كه شوهر داراي سوء رفتار و يا سوء معاشرت است، زن مي‌تواند به رغم مخالفت همسر، طلاق بگيرد. بنابراين بايد سوء رفتار به صورت مستمر و مداوم باشد و اگر مرد يك مرتبه سوء رفتار داشته باشد، نمي‌تواند براي زن حق طلاق ايجاد كند. در واقع زن بايد بتواند اثبات كند كه ضرب و شتم مرد به حدي است كه براي زن سختي زيادي در زندگي با مرد ايجاد كرده است. اين موضوع ممكن است با گواهي‌ هاي متعددي كه از پزشكي قانوني دريافت شده يا دفعات مكرري كه عليه مرد كيفرخواست يا حكم محكوميت به ضرب و شتم صادر شده است قابل اثبات باشد

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا ....


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/9/25 ساعت: ۱۱ توسط:deltalaw :

نحوه دريافت گواهي عدم بارداري

براي صدور طلاق دريافت نظريه پزشكي قانون مبني بر عدم بارداري زن ضروري است زيرا طبق قوانين و مقررات، دادگاه با استناد به گواهي عدم بارداري حكم عدم امكان سازش را صادر مي‌كند.

گواهي عدم بارداري مجوزي است كه ارائه آن به دادگاه الزامي است. در واقع زماني كه زن و مرد تصميم به طلاق مي‌گيرند و به دادگاه خانواده مراجعه مي‌كنند لازم است كه طبق قوانين و مقررات مراحلي طي شود و يكي از اين مراحل آزمايش پزشكي قانوني براي طلاق است. در طي رسيدگي به دادخواست طلاق، قاضي در هنگام صدور گواهي عدم امكان سازش بايد اطمينان حاصل كند كه زن باردار نيست. در مجله دلتا به سوالاتي در خصوص نحوه و شرايط گواهي عدم بارداري و همچنين گواهي عدم بارداري در طلاق توافقي پاسخ داده شده است. پس در ادامه با ما همراه باشيد.

نحوه دريافت گواهي عدم بارداري
براي صدور طلاق دريافت نظريه پزشكي قانوني مبني بر عدم بارداري زن ضروري است زيرا طبق قانون، دادگاه با استناد به گواهي عدم بارداري حكم عدم امكان سازش را صادر مي‌كند. و رويه قضايي مبني بر معاينه زنان در پزشكي قانوني براي طلاق است به اين معنا كه در اين مورد زن براي معاينه و صدور گواهي به پزشك مورد اعتماد كه معمولا پزشك قانوني است معرفي مي‌شود. بنابراين محل دريافت گواهي عدم بارداري پزشكي قانوني و يا پزشك معتمد دادگاه است. زيرا مطابق قانون، دريافت گواهي پزشكي قانوني در خصوص تست بارداري ضروري و الزامي است. از اين رو صرف اعلام طرف هاي دعواي طلاق يا زن مبني بر عدم بارداري كافي نيست و دادگاه بايد نسبت به دريافت گواهي مزبور اقدام كند و سپس نسبت به صدور گواهي عدم امكان سازش تصميم بگيرد.

 

شايان ذكر است كه رويه برخي از دادگاه هاي خانواده بر اين منوال است كه بعضي از شعب خانواده، زن را ملزم مي‌كنند كه با مراجعه به آزمايشگاه مستقر در مجتمع قضايي از آن جا گواهي عدم بارداري دريافت كند. اما برخي ديگر از شعب دادگاه خانواده در اين خصوص فقط در رأي طلاق توافقي قيد مي‌كنند كه دفترخانه بايد از زن، گواهي عدم بارداري را دريافت كند كه اين آزمايش مي‌تواند در هر آزمايشگاه يا بيمارستاني انجام شود.

توجه به اين نكته ضروري است كه مدت اعتبار گواهي عدم امكان سازش سه ماه از تاريخ صدور است و اگر تا پايان آن مدت، زن و شوهر يا يكي از آن ها براي ثبت به دفترخانه مراجعه نكند، گواهي مذكور از اعتبار قانوني ندارد. سؤالي كه اغلب پرسيده مي‌شود اين است كه بارداري زن منافاتي با طلاق زن و شوهر ندارد؟ در پاسخ به اين سؤال بايد بيان كرد كه بارداري منافاتي با طلاق نخواهد داشت . شايان ذكر است كه نفقه فرزند بعد از طلاق به عهده مرد خواهد بود.

 

گواهي عدم بارداري در طلاق توافقي
در طلاق توافقي به گواهي پزشكي قانوني نياز است. به عبارت ديگر در اين نوع از طلاق نيز كه با موافقت زن و شوهر صورت مي‌گيرد گواهي عدم بارداري لازم است.

شايان ذكر است كه در طلاق توافقي اگر زن دوشيزه يا يائسه باشد به دليل اين كه فاقد ايام عده است، طلاق بائن است و امكان رجوع وجود ندارد از طرفي نيازي هم به گواهي عدم بارداري وجود ندارد زيرا بديهي است كه دوشيزه يا يائسه باردار نمي‌شود. اما بر طبق قانون حمايت خانواده براي ساير زنان غير دوشيزه و غير يائسه، براي ثبت طلاق سر دفتر مكلف است كه گواهي عدم بارداري را از زن مطالبه كند.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا ....


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/9/25 ساعت: ۱۱ توسط:deltalaw :

شروط ۱۲ گانه ضمن عقد ازدواج كه لازم است بدانيد

هنگامي كه بين دو طرف يك معامله قراردادي بسته مي‌شود، افراد مي‌توانند علاوه بر تعهداتي كه به طور قانوني با امضاي قرارداد به عهده آن‌ ها گذاشته مي‌شود، شرايطي را به عقد اضافه كنند كه دو طرف بايد بر اساس آن رفتار كنند. اين شروط كه به آن‌ ها شروط ضمن عقد گفته مي‌شود، در صورتي از نظر قانوني معتبر است كه با اصل قرارداد در تضاد و اختلاف نباشد.

هنگام عقد ازدواج بخاطر شادي و هيجان فراوان دختران و پسران بدون اين كه شرايط ۱۲ گانه مندرج در عقدنامه را مطالعه كنند و از مفاد اين شروط به طور كامل اطلاع داشته باشند، بندهاي مختلف را امضا مي‌كنند. در حالي كه شايد اصلا خبر نداشته باشند عدم رعايت اين شروط ضمن عقد ازدواج چه آثاري براي هر يك از زن و مرد در پي خواهد داشت؟ در ادامه با مجله دلتا همراه باشيد.

شروط ضمن عقد نكاح در سند ازدواج
هنگامي كه بين دو طرف يك معامله قراردادي بسته مي‌شود، افراد مي‌توانند علاوه بر تعهداتي كه به طور قانوني با امضاي قرارداد بر عهده آن‌ ها گذاشته مي‌شود، شرايطي را به عقد اضافه كنند كه دو طرف بايد بر اساس آن رفتار كنند. اين شروط كه به آن‌ ها شروط ضمن عقد گفته مي‌شود، در صورتي از نظر قانوني معتبر است كه با اصل قرارداد در تضاد و اختلاف نباشد (اصل قرارداد آن چيزي است كه طرف هاي عقد براي رسيدن به آن قرارداد بسته اند). حال در عقد ازدواج، مرد از لحاظ حقوقي مكلف به پرداخت مهريه و نفقه و زن موظف به تمكين از مرد مي‌شود. در كنار اين موارد، زن از نظر قانوني مي‌تواند شروطي را ضمن عقد ازدواج در عقدنامه قيد كند. از مهم ترين شروط ضمن عقد ازدواج مي‌توان به وكالت در طلاق، حق تحصيل، حق اشتغال، حق خروج از كشور، حق حضانت فرزندان در صورت طلاق و حق تعيين مسكن اشاره كرد.

 

شروط ضمن عقد ازدواج دو دسته هستند
دسته اول؛ شروط از پيش تعيين شده كه در تمام عقدنامه‌ ها موجود بوده و بدون نياز به درخواست از دفتر ازدواج و طلاق، در سند ازدواج به شكل تايپ شده وجود دارند.
دسته دوم؛ شروط مازادي هستند كه زوج ها تمايل دارند بر شروط ديگر اضافه شده و حقوق ديگري را براي دو طرف مشخص كنند.

شروط ضمن عقد شامل چه مواردي است؟
۱. استنكاف (خودداري) شوهر از دادن نفقه به مدت شش ماه.
۲. بد رفتاري غير قابل تحمل مرد با زن و فرزندان.
۳. بيماري خطرناك غير قابل درمان مرد در حدي كه سلامت زن را به خطر اندازد.
۴. جنون مرد در مواردي كه فسخ نكاح شرعاً ممكن نباشد. به عبارت ديگر ديوانه بودن مرد در زماني كه امكان فسخ نباشد.
۵. اشتغال مرد به كاري كه به حيثيت و آبروي زن و مصالح خانوادگي او لطمه مي‌زند.
۶. محكوميت شوهر به حكم قطعي به مجازات پنج سال حبس يا بيشتر
۷. اعتيادي كه به اساس خانوادگي ضرر بزند. مانند اعتيادي كه منجر به بيكاري مرد، فروش اثاثيه منزل و وارد كردن ضرر به سلامت جسمي و روحي زن و فرزند شود.

 

۸. ترك بدون علت خانواده يا غيبت يكسره شش ماهه بدون دليل موجه.
۹. محكوميت قطعي مرد در اثر ارتكاب به جرم و اجراي هرگونه مجازات اعم از حد و تعزير در اثر ارتكاب به جرمي كه مغاير با حيثيت خانوادگي و شئون زن باشد.
۱۰. در صورتي كه پس از گذشت پنج سال مرد در خصوص فرزند دار شدن مشكل داشته باشد.
۱۱. در صورتي كه مرد مفقودالاثر شود و ظرف شش ماه پس از مراجعه زن به دادگاه پيدا نشود.
۱۲. مرد، همسر ديگري بدون رضايت و اجازه زن اختيار كند.
مواردي كه در بالا ذكر شد شروط ۱۲ گانه اي است كه در عقدنامه قيد شده است.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا ....


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/9/20 ساعت: ۱۲ توسط:deltalaw :

دادگاه خانواده صلاحيت رسيدگي به چه اموري را دارد؟

در شكايات و دعاوي مربوط به خانواده، هم دادگاه محل اقامت زن و هم دادگاه محل اقامت مرد (خوانده) صلاحيت رسيدگي به پرونده را دارند.

دادگاه خانواده همان طور كه از نام آن مشخص است دادگاهي است كه قوه قضاييه به منظور رسيدگي به اختلافات مرتبط با امور خانواده تاسيس كرده است. و به همين دليل دادگاه هاي ديگر صلاحيت رسيدگي به دعاوي مربوط به اين دادگاه ها را نخواهند داشت. در مجله دلتا به بررسي صلاحيت دادگاه خانواده طبق قانون حمايت خانواده پرداخته شده است.

صلاحيت دادگاه خانواده چيست؟
بر اساس قانون حمايت خانواده، قوه قضاييه مكلف است در هر حوزه به تعداد كافي شعبه دادگاه خانواده تشكيل دهد. اما در شهر هاي كوچك كه اين دادگاه تشكيل نشده است دادگاه مستقر در آن حوزه به امور مربوط به دعاوي خانوده نيز رسيدگي مي‌كند. اما در شهر هاي مورد نظر پرونده هاي ازدواج و طلاق، به نزديك ترين دادگاه فرستاده مي‌شود. طبق قانون حمايت خانواده، وجود قاضي مشاور زن علاوه بر قاضي رسيدگي كننده پيش بيني شده است. قضات دادگاه مذكور بايد متاهل و حداقل چهار سال سابقه خدمت قضايي داشته باشند. قاضي مشاور مي‌بايست ظرف سه روز از ختم دادرسي به طور مكتوب در مورد موضوع دعوي اظهار نظر و مراتب را در پرونده قيد كند. و قاضي انشاء كننده رأي بايد در دادنامه به نظر قاضي مشاور اشاره و چنانچه با نظر او مخالف باشد با ذكر دليل نظريه وي را رد كند.

 

بر اساس ماده ۴ قانون حمايت خانواده مصوب ۱۳۹۲ رسيدگي به امور و دعاوي زير در صلاحيت دادگاه خانواده است :

نامزدي و خسارات ناشي از برهم زدن آن
نكاح دائم، موقت و اذن در نكاح
شروط ضمن عقد نكاح
ازدواج مجدد
جهيزيه
مهريه
نفقه زوجه و اجرت‌ المثل ايام زوجيت
تمكين و نشوز (عدم تمكين)
طلاق، رجوع، فسخ و انفساخ نكاح، بذل مدت و انقضاي آن
حضانت و ملاقات طفل
نسب
رشد، حجر و رفع آن (براي اطلاع از مفهوم رشد و حجر به مواد ۱۲۰۷ و ۱۲۰۸ قانون مدني مراجعه شود.)
ولايت قهري، قيمومت، امور مربوط به ناظر و امين اموال محجوران و وصايت در امور مربوط به آنان
نفقه اقارب (نفقه خويشاوندان)
امور راجع به غايب مفقودالاثر
سرپرستي كودكان بي‌سرپرست
اهداي جنين
تغيير جنسيت

درخواست طلاق
در شكايات و دعاوي مربوط به خانواده، هم دادگاه محل اقامت زن و هم دادگاه محل اقامت مرد (خوانده) صلاحيت رسيدگي به پرونده را دارند. به طور مثال درخواست طلاق از جانب زن و او مقيم تهران است و همسر وي شيراز است. در اين موارد زن مي‌تواند دادخواست طلاق را به دادگاه خانواده تهران يا اصفهان، هر كدام كه تمايل داشته باشد تقديم كند. شايان ذكر است كه در شهر تهران با توجه به وسعت و جمعيت فراوان شعب بسياري وجود دارد و روش متداول اين است كه پرونده به نزديك ترين دادگاه به محل اقامت زن براي رسيدگي ارجاع مي‌شود. درخصوص ساعت كار دادگاه خانواده و يا نشاني سايت دادگاه خانواده تهران بايد بيان كرد كه ساعت كار دادگاه مثل همه ادارات دولتي است و فرقي با آن ها ندارد و ضمنا هيچ كدام از دادگاه هاي مذكور، سايت مستقل براي اطلاع رساني ندارند. البته ذكر اين نكته لازم است كه شماره تلفن ۱۲۹ مربوط به پاسخ به سوالات حقوقي وابسته به قوه قضاييه است. شايان ذكر است كه برخي از مسائل حقوقي مربوط به خانواده در شوراهاي حل اختلاف، رسيدگي مي‌شود. معمولاً نفقه معوقه يا نفقه فرزندان كه كمتر از ۲۰ ميليون تومان باشد و يا استرداد جهيزيه از طريق شوراي حل اختلاف انجام مي‌شود.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي ....


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/9/20 ساعت: ۱۱ توسط:deltalaw :

عدم تمكين ؛ آيا براي آن مجازات تعيين شده است؟

تمكين به معناي خوش رفتاري يا حسن معاشرت زن با شوهر و پذيرفتن خواسته‌ هاي مشروع همسر است. البته شايان ذكر است كه مرد نيز موظف به رعايت تمكين است و بايستي نسبت به خواسته‌ هاي مشروع همسر پاسخ مثبت بدهد. بنابراين اگر مردي از همسر خود توقعات نامشروع يا نامتعارفي داشته باشد، زن مكلف به اطاعت از او نيست.

پس از عقد ازدواج زن و شوهر نسب به يكديگر حقوق و تكاليفي دارند كه هر كدام موظف به رعايت كردن آن ها هستند. در ادامه مفهوم و شرايط تمكين و همچنين مجازات عدم تمكين بررسي شده است. با مجله دلتا همراه باشيد.

معني تمكين چيست؟
تمكين از نظر لغوي به معناي اطاعت كردن است. و طبق قانون به دو دسته تقسيم مي‌شود كه عبارتند از :

۱. تمكين عام؛ به معناي خوش رفتاري يا حسن معاشرت زن با شوهر و پذيرفتن خواسته‌ هاي مشروع همسر است. البته شايان ذكر است كه مرد نيز موظف به رعايت تمكين است و بايستي نسبت به خواسته‌ هاي مشروع همسر پاسخ مثبت بدهد. بنابراين اگر مردي از همسر خود توقعات نامشروع يا نامتعارفي داشته باشد، زن مكلف به اطاعت از او نيست. به عنوان مثال اگر مردي بر خلاف عرف از خروج همسر خود از منزل و بازديد خويشان و دوستان جلوگيري كند، رفتار وي سوءِ معاشرت تلقي مي‌شود و زن مكلف به رعايت از آن نيست.

 

۲. تمكين خاص؛ منظور از اين نوع تمكين رابطه‌ خاص زوجيت و روابط جنسي زناشويي است. در مقابل تمكين، مساله عدم تمكين يا نشوز مطرح مي‎شود كه به معني نافرماني يكي از زوج ها نسبت به ديگري است. بنابراين نشوز نمي‌تواند صرفا مختص زن باشد. نافرماني شوهر و عدم ايفاي مقتضيات و ملزومات زندگي مشترك نشوز نام دارد. ولي در عرف و حقوق امروز، واژه‌ نشوز را بيشتر در مورد زن به كار برده‌ اند. نشوز مرد مي‌تواند در موارد متعددي وجود داشته باشد. به طور مثال مردي كه نفقه‌ همسر را نمي‌پردازد يا با همسر خود حسن معاشرت ندارد ناشز است. شايان ذكر است كه اگر حالت نشوز از جانب هر دو طرف باشد، شقاق ناميده مي‌شود.

شرايط اجازه عدم تمكين زن
• در صورت قرار داشتن زن در عادت ماهانه و بيمار بودن وي به طوري كه پزشك رابطه جنسي را منع كرده باشد.
• مطابق  ماده ۱۱۱۴ قانون مدني اگر حق تعيين منزل به زن داده شده، زن مي تواند از زندگي كردن در منزل مرد خودداري كند و مرد بايد در منزل مورد تاييد زن، زندگي كند.
• چنانچه مرد منزل مستقل و مناسبي در شأن زن تهيه نكرده باشد، زن مي‌تواند از رفتن به منزل شوهر خودداري كند.
• اگر زندگي در منزل با شوهر موجب ترس از ضرر و زيان بدني، مالي و يا شرافتي براي زن باشد، وي مي‌تواند منزل را ترك و تا زماني كه همسر او صلاحيت لازم را پيدا نكرده، از بازگشت به منزل خودداري كند و در اين شرايط نيز به زن نفقه تعلق مي‌گيرد.
• چنانچه بعد از جاري شدن صيغه عقد، مرد به بيماري مقاربتي مبتلا شده به طوري كه رابطه جنسي موجب سرايت بيماري به زن شود، زن مي‌تواند از اين رابطه خودداري كرده، در حالي كه حق پرداخت نفقه وي محفوظ خواهد بود .
• براي انجام واجبات ديني مانند حج رفتن يا حمام رفتن براي اداي نماز واجب، زن مي‌تواند در صورت عدم اجازه شوهر خارج شود. و حق پرداخت نفقه او از بين نمي‎‌رود.
• در مواردي كه زن به دليل درماني كه ضرورت دارد تصميم بگيرد از منزل خارج شود و مرد اجازه ندهد، زن مي‌تواند اطاعت نكند و نفقه او نيز بر عهده مرد خواهد بود.

 

مجازات عدم تمكين زن از شوهر
عده اي از افراد عدم تمكين از سوي زن را جرم تلقي كرده و او را مستحق مجازات مي‌دانند  ولي بايد گفت كه در قانون براي عدم تمكين از سوي زن مجازات در نظر گرفته نشده است. و در واقع در صورت عدم تمكين، دادگاه اقدام به صدور رأي به الزام به تمكين صادر مي‌كند كه طبق آن وي موظف است از همسر خود تمكين كند و در صورتي كه زن تغيير رويه ندهد، آثار حقوقي و حكم عدم تمكين براي وي به همراه خواهد داشت.
۱. در صورتي كه زن بدون مانع مشروع از تمكين خودداري كند ، از حق نفقه محروم خواهد شد.
۲. در صورت عدم تمكين، زن از برخي از حقوق مالي بعد از طلاق همچون اجرت المثل ايام زوجيت و تنصيف اموال و دارايي ها محروم مي‌شود.
۳- مرد با گذشت مدت زماني از عدم تمكين مي تواند با مراجعه به دادگاه، و ارائه درخواست ازدواج مجدد، اين اجازه را از دادگاه دريافت كند.

همچنين بخوانيد:
ترك منزل توسط زن و عواقب قانوني آن

تمكين در قانون ايران به چه معنااست؟

جعل كردن قولنامه املاك


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/9/17 ساعت: ۱۵ توسط:deltalaw :

بيمه مهريه؛ آيا مي‌توان مهريه را بيمه كرد؟

در بيمه مهريه، مرد با شركت بيمه قراردادي مي‌بندد تا ماهانه مبلغي را به حساب بيمه واريز كند و در عوض شركت مذكور مكلف است در صورت از كار افتادگي و يا فوت مرد، مهريه همسر وي را بپردازد.

بيمه مهريه از جمله تدابيري است كه براي حفظ حق و حقوق زنان انديشيده شده است. اين روزها شاهد اين هستيم كه مهريه از ماهيت اصلي خود كه گره‌ گشايي در كار خانواده و به خصوص زن بوده، فاصله گرفته و به يكي از بزرگترين معضلات مردان و بالطبع خانواده ها تبديل شده است. زيرا با توجه به افزايش قيمت سكه حتي كمترين مهريه ها نيز مبلغ قابل توجهي پيدا كرده اند و در نتبيجه اغلب مردان توانايي پرداخت مهر را ندارند. به گزارش مجله دلتا براي كاهش اين معضلات بيمه اي تحت عنوان بيمه مهر توسط شركت هاي بيمه گر ارائه شده است.

بيمه مهريه چيست؟
اين طرح تضميني مطمئن براي پرداخت تمام يا قسمتي از مهريه و پشتيباني مالي مناسب است كه زن مي‌تواند از آن بهره مند شود. در بيمه مهريه، مرد با شركت بيمه قراردادي مي‌بندد تا ماهانه مبلغي را به حساب بيمه واريز كند و در عوض شركت مذكور مكلف است در صورت از كار افتادگي و يا فوت مرد، مهريه همسر وي را بپردازد. در صورتي كه مدت قرارداد تمام شود و مرد در قيد حيات باشد يا دچار از كار افتادگي نشود، بيمه تمام مبلغي را كه مرد در اين سال ها پرداخت كرده، به همسر او برمي‌گرداند. ولي در صورت فوت يا از كار افتادگي مرد، ديگر پرداخت اقساط بيمه ضروري نيست و بيمه گر (شركت بيمه) كل مبلغ مهريه زن را به قيمت روز به او مي‌پردازد.

 

سقف بيمه مهريه
سقف پوشش اين بيمه ۲۰ ميليون تومان است. به اين معني كه اگر ارزش مهريه بيش از ۲۰ ميليون تومان باشد، فقط بخشي از آن تحت پوشش قرار مي گيرد. مرد بر اساس سن، ارزش ريالي مهريه و مدت زمان قرارداد، مبلغ معين شده را به شركت بيمه‌ گر پرداخت مي كند تا تمام و يا بخشي از مهريه همسر خود را بپردازد. لازم به ذكر است كه مدت قرارداد مذكور، ۵، ۱۰ و ۱۵ سال هستند. در اين قرارداد شوهر مي‌تواند حق بيمه خود را به صورت ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و سالانه پرداخت كند.

بيمه طلاق
در بيمه طلاق مبلغي كه مرد براي بيمه مي‌پردازد، بر اساس سن او و مدت زمان قرارداد با بيمه، متفاوت است. به عنوان مثال يك مرد ۲۰ ساله به ازاي هر يك ميليون تومان از مهريه همسر، بايد ماهانه ۱۲ هزار و ۱۶۰ تومان در مدت ۵ سال بپردازد. يعني اگر مهريه همسرش در مدت قرارداد ۱۰ ميليون تومان محاسبه شود، بايد در مدت ۵ سال، هر ماه  ۱۲۱هزار و ۶۰۰ تومان حق بيمه بپردازد. شايان ذكر است يكي از مواردي كه شركت هاي بيمه گر را دچار مشكل مي‌كند، امكان سوءاستفاده از اين طرح است. به اين معني كه زن و شوهر با تباني از يكديگر طلاق بگيرند و پس از دريافت مهريه، رجوع كنند.

 

بيمه مهريه چه مواردي را پوشش مي‌دهد؟
كاركردهاي اصلي بيمه مهر به عنوان تضميني براي پرداخت حق و حقوق قانوني زن به شرح زير است:
• در صورت فوت بيمه گزار (مرد) به طور طبيعي‌ يا بر اثر حادثه در طول مدت قرارداد، دو برابر سرمايه اصلي بيمه (ميزان مهريه بيمه شده) به زن پرداخت خواهد شد.
• در صورت از كار افتادگي دائم و كامل شوهر در طول قرارداد، بيمه گزار (مرد) از پرداخت مابقي حق بيمه معاف مي‌شود.
• زن مي‌تواند پس از گذشت ۲ سال از شروع قرارداد و يا اولين حق بيمه، در صورتي كه تمام اقساط پرداخت شده باشد، با موافقت بيمه گزار (شوهر) از محل ذخيره رياضي بيمه نامه ( نام ديگر آن ذخيره حق است) وام بگيرد.
• اگر زوج ها بعد از گذشت ۶ ماه از ابتداي قرارداد و يا اولين حق بيمه از هم طلاق بگيرند، ذخيره رياضي بيمه نامه تا تاريخ پرداخت حق بيمه به زن پرداخت خواهد شد.
• در صورتي كه زن در طول مدت قرارداد بيمه نامه (حداقل ۶ ماه پس از شروع بيمه نامه و يا پرداخت اولين حق بيمه) فوت كند، ارزش بازخريد بيمه نامه به بيمه گزار (مرد) پرداخت خواهد شد.
• مرد نمي‌تواند بيمه نامه را در طول مدت قرارداد بدون اطلاع زن فسخ كند و اقساط پيشين را دريافت كند.

همچنين بخوانيد:
تقسيط مهريه و نحوه پرداخت آن

ترك منزل توسط شوهر؛ عواقب قانوني آن

ترك منزل توسط زن جرم است؟


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/9/12 ساعت: ۱۵ توسط:deltalaw :

مدت عده طلاق در قانون ايران چقدر است؟

عده طلاق در ازدواج دائم سه ماه و در عقد موقت ۴۵ روز است. اگر در زمان طلاق زن باردار باشد عده او با زايمان حتي اگر چند لحظه بعد از طلاق باشد پايان مي‌يابد.

عده يا عدت در لغت به معني شمار و گروه است. و در اصطلاح فقه به مدتي گفته مي‌شود كه زن بايد براي ازدواج مجدد صبر كند. عده در كليه مذاهب اسلامي به عنوان يك اصل پذيرفته شده و فقط در احكام آن اختلافاتي جزئي وجود دارد. در مجله دلتا به بررسي انواع عده و قوانين و مقررات در خصوص مدت عده در طلاق پرداخته شده است.

مدت عده در طلاق توافقي چقدر است؟
مدت عده طلاق در ازدواج دائم سه ماه و در عقد موقت ۴۵ روز است. اگر در زمان طلاق زن باردار باشد عده او با زايمان پايان مي‌يابد. حتي اگر چند لحظه بعد از طلاق وضع حمل كند. بنابراين عده زني كه باردار است، چه در ازدواج دائم و چه در عقد موقت و نيز در طلاق، فسخ يا مرگ همسر تا زمان زايمان است. عده در صورت سقط شدن بچه قبل از زايمان با مرگ جنين به پايان مي‌رسد.

 

عده وفات شوهر
عده مرگ شوهر چهار ماه و ۱۰ روز است. اگر زن باردار باشد عده او تا وضع حمل وي است. يعني حداقل بايد مدت چهار ماه و ده روز و گاهي بيش‌تر رعايت كند. شايان ذكر است كه عده وفات عام است. به اين معني كه هم شامل ازدواج دائم و هم ازدواج موقت مي‌شود. حتي زن يائسه يا زني كه بين او و شوهر روابط زناشويي واقع نشده، عده وفات دارند. از نظر فقهي در طول اين مدت زينت و زيور آلات براي زن ممنوع است. در قرآن كريم به اصل نگه داشتن مدت عده براي زن پس از طلاق يا فوت شوهر تصريح شده است. اما در اين كه چرا مدت عده در طلاق با مدت آن در فوت شوهر متفاوت است، به صراحت مطلبي بيان نشده است. از نظر برخي از فقها به دليل حرمت و ارج نهادن به شوهر فوت شده لازم است كه زن مدت عده را نگه دارد.

 

عده در كشورهاي غير اسلامي وجود دارد؟
سؤالي كه مطرح مي‌شود اين است كه آيا مساله عده در كشورهاي غير اسلامي مانند كشورهاي اروپايي و آمريكايي وجود دارد؟ در پاسخ بايد اذعان داشت كه اصل بر عدم وجود مبحثي به نام عده است، اما براي پيشگيري از مشكلات ناشي از اختلاط نسب در كشورهاي مذكور، راهكار هايي در نظر گرفته شده است. از جمله اطاله دادرسي (طولاني تر كردن روند رسيدگي به پرونده طلاق توسط دادگاه ها)، منع روابط زناشويي در خلال رسيدگي به پرونده طلاق و منع زن و شوهر از ازدواج مجدد به مدت تعيين شده در حكم طلاق است. مي‌توان گفت اين روش ها تا حدودي اهداف عده را به گونه‌ اي غير مستقيم محقق مي‌سازد. در واقع مدتي كه مرد يا زن پس از فوت همسر، قبل از ازدواج مجدد صبر مي‌‌كند، در كشورهاي مختلف به تناسب اصول اخلاقي، اعتقادي و اجتماعي حاكم بر آن جوامع متفاوت است، اما عموما اين امر از امور شخصي و فردي محسوب شده و به احساسات افراد مختلف بستگي دارد.

همچنين بخوانيد:
زن در چه صورتي مي تواند تقاضاي طلاق كند؟

طلاق سريع در چه صورتي امكانپذير است؟

شنود يا استراق سمع از نظر قانون چه مجازاتي دارد؟


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/9/12 ساعت: ۱۵ توسط:deltalaw :