Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  بارداري بارداري

مجله حقوقی دلتا

نحوه دريافت گواهي عدم بارداري

براي صدور طلاق دريافت نظريه پزشكي قانون مبني بر عدم بارداري زن ضروري است زيرا طبق قوانين و مقررات، دادگاه با استناد به گواهي عدم بارداري حكم عدم امكان سازش را صادر مي‌كند.

گواهي عدم بارداري مجوزي است كه ارائه آن به دادگاه الزامي است. در واقع زماني كه زن و مرد تصميم به طلاق مي‌گيرند و به دادگاه خانواده مراجعه مي‌كنند لازم است كه طبق قوانين و مقررات مراحلي طي شود و يكي از اين مراحل آزمايش پزشكي قانوني براي طلاق است. در طي رسيدگي به دادخواست طلاق، قاضي در هنگام صدور گواهي عدم امكان سازش بايد اطمينان حاصل كند كه زن باردار نيست. در مجله دلتا به سوالاتي در خصوص نحوه و شرايط گواهي عدم بارداري و همچنين گواهي عدم بارداري در طلاق توافقي پاسخ داده شده است. پس در ادامه با ما همراه باشيد.

نحوه دريافت گواهي عدم بارداري
براي صدور طلاق دريافت نظريه پزشكي قانوني مبني بر عدم بارداري زن ضروري است زيرا طبق قانون، دادگاه با استناد به گواهي عدم بارداري حكم عدم امكان سازش را صادر مي‌كند. و رويه قضايي مبني بر معاينه زنان در پزشكي قانوني براي طلاق است به اين معنا كه در اين مورد زن براي معاينه و صدور گواهي به پزشك مورد اعتماد كه معمولا پزشك قانوني است معرفي مي‌شود. بنابراين محل دريافت گواهي عدم بارداري پزشكي قانوني و يا پزشك معتمد دادگاه است. زيرا مطابق قانون، دريافت گواهي پزشكي قانوني در خصوص تست بارداري ضروري و الزامي است. از اين رو صرف اعلام طرف هاي دعواي طلاق يا زن مبني بر عدم بارداري كافي نيست و دادگاه بايد نسبت به دريافت گواهي مزبور اقدام كند و سپس نسبت به صدور گواهي عدم امكان سازش تصميم بگيرد.

 

شايان ذكر است كه رويه برخي از دادگاه هاي خانواده بر اين منوال است كه بعضي از شعب خانواده، زن را ملزم مي‌كنند كه با مراجعه به آزمايشگاه مستقر در مجتمع قضايي از آن جا گواهي عدم بارداري دريافت كند. اما برخي ديگر از شعب دادگاه خانواده در اين خصوص فقط در رأي طلاق توافقي قيد مي‌كنند كه دفترخانه بايد از زن، گواهي عدم بارداري را دريافت كند كه اين آزمايش مي‌تواند در هر آزمايشگاه يا بيمارستاني انجام شود.

توجه به اين نكته ضروري است كه مدت اعتبار گواهي عدم امكان سازش سه ماه از تاريخ صدور است و اگر تا پايان آن مدت، زن و شوهر يا يكي از آن ها براي ثبت به دفترخانه مراجعه نكند، گواهي مذكور از اعتبار قانوني ندارد. سؤالي كه اغلب پرسيده مي‌شود اين است كه بارداري زن منافاتي با طلاق زن و شوهر ندارد؟ در پاسخ به اين سؤال بايد بيان كرد كه بارداري منافاتي با طلاق نخواهد داشت . شايان ذكر است كه نفقه فرزند بعد از طلاق به عهده مرد خواهد بود.

 

گواهي عدم بارداري در طلاق توافقي
در طلاق توافقي به گواهي پزشكي قانوني نياز است. به عبارت ديگر در اين نوع از طلاق نيز كه با موافقت زن و شوهر صورت مي‌گيرد گواهي عدم بارداري لازم است.

شايان ذكر است كه در طلاق توافقي اگر زن دوشيزه يا يائسه باشد به دليل اين كه فاقد ايام عده است، طلاق بائن است و امكان رجوع وجود ندارد از طرفي نيازي هم به گواهي عدم بارداري وجود ندارد زيرا بديهي است كه دوشيزه يا يائسه باردار نمي‌شود. اما بر طبق قانون حمايت خانواده براي ساير زنان غير دوشيزه و غير يائسه، براي ثبت طلاق سر دفتر مكلف است كه گواهي عدم بارداري را از زن مطالبه كند.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا ....


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/9/25 ساعت: ۱۱ توسط:deltalaw :