Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  بيمه بيمه

مجله حقوقی دلتا

بيمه آتش سوزي ساختمان بر عهده كيست؟

با افزايش آپارتمان نشيني و ساكن شدن هر چه بيشتر مردم در آپارتمان‌ها، بيمه كردن ساختمان امري ضروري به نظر مي‌رسد. يكي از مهم‌ترين بيمه‌ها، بيمه آتش سوزي ساختمان است.

هر ساختمان از قسمت‌هاي اختصاصي كه ملك شخص خاصي هستند و قسمت‌هاي مشترك ساختمان كه متعلق به كليه مالكين است و همه ساكنين به طور مستقيم و يا غيرمستقيم، از آن‌ها استفاده مي‌كنند، تشكيل شده است. هزينه‌هاي مربوط به قسمت‌هاي مشترك هر ساختمان، بين ساكنان ساختمان تقسيم خواهد شد. يكي از مهم‌ترين هزينه‌هاي مشترك، هزينه بيمه آتش سوزي ساختمان است. حال اين پرسش ايجاد مي‌شود كه هزينه بيمه آتش سوزي بر عهده چه كسي است؟ در مجله دلتا به اين پرسش پاسخ داده شده است.

بيمه آتش سوزي ساختمان
با افزايش آپارتمان نشيني و ساكن شدن هر چه بيشتر مردم در آپارتمان‌ها، بيمه كردن ساختمان امري ضروري به نظر مي‌رسد؛ چرا كه در آپارتمان‌ها در صورت وقوع حادثه‌اي براي يكي از واحدهاي ساختمان، احتمال اينكه اين خطر متوجه بقيه ساكنين شود بسيار بالاست. اين در حالي است‎ كه قانون تملك آپارتمان‌ها بيمه ساختمان را براي ساكنان يك تكليف اجباري كرده است.

بيمه كردن ساختمان به عهده چه كسي است؟
اين وظيفه به صراحت در قانون تملك آپارتمان‌ها بر عهده مدير ساختمان قرار داده شده است. طبق اين قانون، مدير ساختمان كه از سوي مالكان براي اداره امور ساختمان انتخاب مي‌شود و به صورت كتبي يا عملي اين مسئوليت را مي‌پذيرد، موظف است كل ساختمان را در مقابل حادثه آتش سوزي نزد يكي از شركت‌هاي بيمه، بيمه كند. بنابراين اگر مدير به اين وظيفه عمل نكند مسئول جبران خسارات وارده به مالكان يا ساكنان است؛ يعني مالكان حق دارند عليه او نزد دادگستري شكايت و خسارت‌هايي كه در اثر آتش سوزي به مال يا جان آن‌ها وارد شده است را مطالبه كنند. البته اگر خسارات وارده تا بيست ميليون تومان باشد، شوراي حل اختلاف به آن رسيدگي مي‌كند. اگر مدير يك مجموعه آپارتماني اقدام به بيمه كردن ساختمان نكرد، ساكنان مي‌توانند او را مجبور به انجام اين مسئوليت كنند. همچنين اگر همه مالكان بخواهند كه ساختمان بيمه شود، اما مدير مخالفت كند، مالكان مي‎توانند براي مدير يك جايگزين تعيين كرده و اين موضوع را از مدير جديد درخواست كنند.

 

اما اگر برخي از مالكان خواهان بيمه كردن ساختمان باشند و برخي ديگر از آن‌ها نباشند، مالكي كه مي‌خواهد ساختمان بيمه شود، مي‌تواند حسب مورد به دادگاه يا شوراي حل اختلاف مراجعه و عليه مدير دادخواست الزام به ايفاي وظيفه قانوني «بيمه كردن ساختمان» را تقديم دادگاه كند. در اين مورد مدير موظف است اين وظيفه را انجام دهد، اگر مالكان مخالف اصرار كنند، دادگاه مي‌تواند مالكان مخالف بيمه را ملزم به پرداخت هزينه‌هاي بيمه كند.

بيمه هاي ضروري براي هر ساختمان
تكليفي كه قانون تملك آپارتمان‌ها ايجاد كرده است، فقط محدود به بيمه آتش سوزي ساختمان است و مدير ساختمان بيشتر از اين مسئوليت ديگري ندارد. البته در رابطه با ساختمان انواع حوادث متصور است و بنابراين انواع پوشش‌هاي بيمه‌اي هم براي آن وجود دارد؛مثلا ممكن است ساختماني در اثر سهل انگاري مهندس ناظر يا سازنده ريزش كند. در اين موارد اگر سازنده يا مهندس ناظر براي آن ساختمان بيمه نامه مسئوليت گرفته باشد، بيمه خسارت را پرداخت مي‌كند؛ در غير اين صورت سازنده يا مهندس ناظر مسئول جبران خسارت خواهد بود.

مطالب بيشتر مجله حقوقي دلتا....

 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/8 ساعت: ۱۱ توسط:deltalaw :

بيمه مشاغل خانگي چگونه است و چه مزايايي دارد؟

مشاغل خانگي به آن دسته از فعاليت هايي گفته مي‌شود كه توسط عضو يا اعضاي خانواده در فضاي مسكوني به عنوان يك كسب و كار بدون مزاحمت و ايجاد اخلال در آرامش واحدهاي مسكوني ديگر انجام مي‌شود.

بيمه مشاغل خانگي از جمله مسائلي است كه مردم در ارتباط با عملكرد و فوايد و همچنين نحوه ثبت نام آن سؤالات بسياري مي‌پرسند. در مجله دلتا بيمه مشاغل خانگي مورد بررسي قرار گرفته است.

مشاغل خانگي مستقل
مشاغل خانگي به آن دسته از فعاليت هايي گفته مي‌شود كه توسط عضو يا اعضاي خانواده در فضاي مسكوني به عنوان يك كسب و كار بدون مزاحمت و ايجاد اخلال در آرامش واحدهاي مسكوني ديگر انجام مي‌شود و منجر به توليد و يا كالاي قابل عرضه به بازار و خارج از محيط مسكوني خواهد شد. اين مشاغل در بخش هاي صنايع دستي، فرش، كشاورزي، دامپروري، شيلات، خدمات، توليدي، صنعت و فناوري اطلاعات (IT) ايجاد مي‌شوند. شايان ذكر است كه فهرست و همچنين اطلاعات هر يك از مشاغل خانگي در سايت وزارت كار و امور اجتماعي موجود است. و در صورتيكه شغل مورد نظر شخص متقاضي در فهرست مشاغل خانگي وجود نداشته باشد، وي مي‌تواند در فرم ثبت نام، شغل مد نظر خود را پيشنهاد كند. در اين صورت شغل پيشنهادي بررسي و در صورت تصويب، به فهرست مشاغل خانگي اضافه خواهد شد.

 

شرايط انجام كسب و كار خانگي چيست؟
براي انجام كسب و كار خانگي لازم است مواردي رعايت شود كه در ادامه توضيح داده شده است.

۱.كار صرفاً توسط عضو يا اعضاء خانواده در واحد مسكوني انجام شود.

۲.حجم توليد با شرايط و فضاي واحد مسكوني تناسب داشته باشد.

۳.آلودگي هاي زيست محيطي، صوتي و بصري ايجاد نكند.

۴.حقوق واحدهاي مجاور و همسايگان رعايت شود.

۵.عرضه و فروش كالا و خدمات در خارج از واحد مسكوني صورت گيرد.

۶.رفت و آمد غير متناسب به ويژه در مجتمع هاي مسكوني كه باعث مزاحمت براي ساير ساكنين باشد، صورت نگيرد.

۷.شغل مجاز و با محيط مسكوني تناسب داشته باشد.

همچنين بايد در نظر داشت امكان فعاليت همزمان در چند شغل خانگي در دو حالت امكانپذير است. در صورتي كه دستگاه اجرايي ذيربط آن را تائيد كند و نيز مجموع ساعات كار خانگي از ۴۴ ساعت كار در هفته بيشتر نشود.

نحوه فعاليت در مشاغل خانگي
كار و فعاليت در حوزه مشاغل خانگي در ۳ صورت امكان پذير است.
۱. انجام فعاليت به صورت كارمزدي براي كارفرماي خارج از محيط مسكوني (به اين شخص متقاضي تحت پوشش گفته مي‌شود).
۲. انجام فعاليت مستقل اعم از تامين مواد اوليه تا عرضه محصول به خارج از محيط مسكوني (شخصي كه به طور مستقل فعاليت مي‌كند متقاضي مستقل ناميده مي‌شود).
۳. انجام فعاليت به صورت تعاوني و يا مشاركت با بنگاه هاي تامين كننده مواد اوليه و عرضه محصول آن ها در بازار، كه به صورت كسب و كار خوشه اي يا پشتيبان گفته مي‌شود.

 

نحوه ثبت نام بيمه مشاغل خانگي
متقاضيان مي‌توانند فرم ثبت نامي را كه متناسب با شرايط خود مي‌دانند از سايت وزارت كار و امور اجتماعي دريافت كنند. و در هنگام ثبت نام با توجه به فعاليتي كه مي‌خواهند انجام بدهند هر يك از گزينه هاي تحت پوشش، متقاضي مستقل، و پشتيبان را انتخاب كنند. لازم به ذكر است كه كليه متقاضيان مستقل و پشتيبان براي انجام فعاليت در حوزه مشاغل خانگي نياز به دريافت مجوز دارند.

شرايط و مراحل دريافت مجوز
متقاضي براي دريافت مجوز بايد شرايط عمومي و اختصاصي لازم را داشته باشد. سپس داوطلب واجد شرايط با ورود به سامانه صدور مجوز مشاغل خانگي ، فرم تكميل شده ثبت نام و مدارك لازم را تكميل و به دستگاه اجرائي ذيربط ارائه مي‌كند. پس از انجام بررسي هاي لازم و در صورت تائيد طرح در دستگاه اجرائي، مجوز مربوطه توسط اداره كل كار و امور اجتماعي استان صادر خواهد شد. داوطلبان بايستي براي اطلاع از قوانين و مقررات مربوط به صدور مجوز كه عبارتند از داشتن شرايط عمومي و اختصاصي، مدارك مورد نياز و مراحل صدور مجوز به سايت وزارت كار و امور اجتماعي مراجعه كنند.

متقاضيان بيمه مشاغل خانگي چه تسهيلاتي دريافت مي‌كنند؟
متقاضياني كه مجوز كسب و كار خانگي كه مورد تاييد دستگاه اجرائي ذيربط باشد را داشته باشند، مي‌توانند از وام و ساير تسهيلات بهره مند شوند. و همچنين با ارائه مجوز كسب و كار خانگي نزد صندوق تامين اجتماعي، از بيمه و مزاياي آن نيز برخوردار شوند. در واقع اين افراد در صورت واجد شرايط بودن، از كليه حمايت هاي قانوني نظير حق بيمه خويش فرما، تسهيلات و بازارهاي محلي جهت عرضه محصولات خانگي و غيره.. برخوردار خواهند شد.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/10/17 ساعت: ۱۴ توسط:deltalaw :