Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  تهمت تهمت

مجله حقوقی دلتا

افترا و تهمت به ديگران چه مجازاتي دارد؟

چنانچه تهمت‌زننده نتواند ادعايي كه به شخص ديگري نسبت داده‌ را ثابت كند، قانون براي وي مجازات پيش‌بيني كرده است.

افترا و تهمت به ديگران در اصطلاح حقوقي عبارت است از اينكه شخصي عمل مجرمانه‎اي را كه برخلاف واقعيت است به فرد ديگري نسبت دهد، بدون آن كه بتواند آن را اثبات كند. در مجله دلتا به بررسي جرم افترا و مجازات آن در قانون پرداخته شده است.

جرم افترا در قانون
جرم افترا در دو حالت لفظي و عملي محقق مي‌شود. در واقع گاهي تهمت‌زننده به طور لفظي به ديگري افترا مي‌زند يا گاهي به قصد متهم كردن فرد، وسايل جرم را در منزل، محل كار يا وسايل شخصي وي قرار مي‌دهد، به‌ طوري كه وجود آن وسايل ممكن است باعث مجرم نشان دادن آن شخص شود. بايد در نظر داشت كه يك تفاوت اساسي كه بين افتراي لفضي و عملي وجود دارد، اين است كه در افتراي لفظي يا شفاهي، شاكي بايد آسيب‌هايي را كه به اعتبار و آبروي او وارد شده است اثبات كند، زيرا اين آسيب‌ها پايدار و مستدل نيست. اما هنگامي كه به طور مثال شخص مورد افتراي رسانه‌اي قرار مي‌گيرد، آسيب‌هاي وارد شده به اعتبار او پايدار هستند، بنابراين بدون اينكه نياز به اثبات اين آسيب‌ها باشد، دادگاه حكم آن‌ها را صادر مي‌كند.

 

موارد تحقق جرم افترا
۱. تهمت‎زننده جرمي را به صورت صريح و واضح به ديگري نسبت دهد.
۲. جرمي كه نسبت داده شده، پوچ و غير واقعي بوده، يعني ساخته تخيلات ذهن تهمت‎زننده باشد.
۳. نسبت‎دهنده تهمت با انگيزه ضرر زدن و هتك حيثيت، آن جرم را به شخصي نسبت دهد.
۴. تهمت‌زننده نتواند درستي و صحت موضوعي را كه به ديگري نسبت داده است، در دادگاه ثابت كند.
شايان ذكر است اگر كسي از روي عصبانيت و ناراحتي به ديگري بگويد «دزد» يا «كلاهبردار» جرم توهين واقع شده و افترا محسوب نمي‌شود.


مجازات تهمت و افترا
چنانچه تهمت‎زننده نتواند ادعاي نسبت داده‌ شده را ثابت كند، قانون با توجه به افتراي نسبت داده شده، براي مجرم مجازات پيش‌بيني كرده است.

افتراي عملي
هر كس به طور عمد و به قصد متهم كردن ديگري وسايل يا اشيايي را بدون اطلاع آن شخص در منزل، محل كار، جيب يا اشيايي كه متعلق به وي است، قرار دهد يا مخفي كند يا به نحوي متعلق به او نشان دهد، و در اثر اين اقدام، شخص مذكور تحت تعقيب واقع شود، مرتكب به حبس از ۶ ماه تا سه سال يا تا ۷۴ ضربه شلاق محكوم مي‌شود.

افتراي لفظي
در قانون مجازات حبس از يك ماه تا يك سال يا تا ۷۴ ضربه شلاق پيش‌بيني كرده است.

افتراي ناموسي
در صورتي كه افترا و تهمت‌هايي كه نسبت داده مي‌شوند، در اصطلاح ناموسي محسوب شوند، براي مرتكب مجازات حد در نظر گرفته شده است.

مطلب پيشنهادي : براي آشنايي بيشتر با نحوه اعاده حيثيت مطلب “ادعاي شرف چيست و چگونه مي‌توان اعاده حيثيت كرد؟” را مطالعه كنيد.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا....


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/21 ساعت: ۱۵ توسط:deltalaw :