Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  حضانت حضانت

مجله حقوقی دلتا

حضانت دائم فرزند

ملاك و معيار دادگاه براي سپردن حضانت به والدين، تامين منافع و مصلحت كودك است. يكي از راهكارهاي قانوني براي سپردن حضانت به پدر يا مادر، سن فرزندان است. سن حضانت فرزند دختر و پسر متفاوت است.

حضانت فرزند همواره يكي از مهم‌ترين مسائلي است كه در هنگام جدايي يا طلاق زن و مرد مطرح مي‌شود. حال اين سؤال پيش مي‌آيد كه حضانت دائم فرزند امكان‌پذير است؟ در مجله دلتا اين موضوع مورد بررسي قرار گرفته است.

حضانت فرزند
به سرپرستي و حمايت جسمي و عاطفي از فرزندان حضانت گفته مي‌شود. مطابق قانون، حضانت فرزندان حق و تكليفي است كه بر عهده پدر و مادر قرار دارد؛ بنابراين هر يك از والدين موظف هستند از فرزند خود مراقبت كنند. از طرفي اين حق و اختيار را دارند كه حضانت فرزند با آن‌ها باشد كه به آن در اصطلاح حقوقي حق حضانت فرزند گفته مي‌شود. در بعضي از موارد، براي مثال زماني كه زن و شوهر از يكديگر طلاق بگيرند، تعيين تكليف در خصوص حضانت فرزندان دشوار مي‌شود.

مطلب پيشنهادي: براي آشنايي بيشتر با قوانين مربوط به حضانت “حضانت فرزند و نكات قانوني آن” را مطالعه كنيد.

 

سن حضانت
يكي از راهكارهاي قانون براي سپردن حضانت به يكي از والدين، سن فرزندان است. سن حضانت فرزند دختر و پسر متفاوت است.

حضانت فرزند دختر
حضانت فرزند دختر تا هفت سالگي با مادر و از هفت تا نه سالگي با پدر است. حضانت دختر بعد از نه سالگي به انتخاب اوست كه مي‌خواهد نزد پدر يا مادرش زندگي كند.

حضانت فرزند پسر
حضانت فرزند پسر نيز تا هفت سالگي با مادر و پس از آن تا پانزده سالگي بر عهده پدر است. بعد از رسيدن به پانزده سالگي مي‌تواند تصميم بگيردكه نزد كدام يك از والدين خود زندگي كند.

 

حضانت دائم فرزند
ملاك و معيار دادگاه خانواده براي سپردن حضانت به والدين، تامين منافع و مصلحت كودك است؛ بنابراين پدر و مادر كودك به خصوص در طلاق توافقي مي‌توانند بر سر اين موضوع به تفاهم برسند كه حضانت دائمي با يكي از آن‌ها باشد. به طور مثال در برخي موارد زن با بخشيدن مهريه حضانت دائم فرزند را بر عهده مي‌گيرد. بايد به اين نكته توجه داشت كه اگر شخصي حضانت دائم را با توافق ديگري گرفته باشد ولي حقوق فرزند به هر دليلي رعايت و تامين نشود، طرف ديگر مي تواند به دادگاه خانواده مراجعه و با ارائه دلايل و مدارك قانوني سلب حضانت از وي  را درخواست كند. شايان ذكر است سن خروج از حضانت در دختران نه سال تمام و در پسران پانزده سال تمام تعيين شده است؛ يعني زماني كه به سن بلوغ مي‌رسند. بعد از آن فرزند مي‌تواند انتخاب كند نزد پدر بماند يا مادر؛ زيرا ديگر از سن حضانت خارج شده است.

مطلب پيشنهادي: براي آشنايي بيشتر با شرايط حضانت فرزند “بخشيدن مهريه در قبال حضانت فرزند” را مطالعه كنيد.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/14 ساعت: ۱۳ توسط:deltalaw :