Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  خوردرو خوردرو

مجله حقوقی دلتا

دلايل توقيف خودرو چيست؟

در قوانين مربوط به راهنمايي و رانندگي مواردي كه منحر به توقيف خودرو مي‌شوند به طور دقيق ذكر شده است. در ادامه به توضيح اين موارد پرداخته شده است.

گاهي افراد حين رانندگي تخلفاتي انجام مي‌دهند كه منجر به توقيف خودروي آن ها‌ توسط مأموران راهنمايي و رانندگي مي‌شود. در اين مطلب در باره اينكه چه تخلفاتي از جانب رانندگان باعث مي شود كه خودرو ان ها توقيف شود و پي آمد هاي آن چيست توضيح داده شده است. در مجله دلتا به اين سؤالات پاسخ داده شده است.

دلايل توقيف خودرو
در قوانين مربوط به راهنمايي و رانندگي مواردي كه منحر به توقيف خودرو مي‌شوند به طور دقيق ذكر شده است. در ادامه به توضيح اين موارد مي‌پردازيم.

تصادفات منجر به جرح يا فوت
در تصادفاتي كه باعث صدمه يا فوت شخص مي‌شود. همچنين در مواردي كه وسيله نقليه ديگري آسيب ببيند نيز، پليس راهنمايي و رانندگي مي‌تواند وسيله نقليه را توقيف كند.

توقيف خودرو به علت بدهي
در صورتي كه بر روي وسيله نقليه شكايتي اعم از حقوقي يا كيفري باشد با استناد به دستور دادگاه وسيله نقليه توقيف مي‌شود.

نداشتن بيمه نامه شخص ثالث
بر اساس قانون، حركت وسايل نقليه موتوري زميني بدون داشتن بيمه نامه شخص ثالث معتبر، ممنوع است. دارندگان اين گونه وسايل نقليه بيمه‌ نامه مذكور را هنگام رانندگي همراه داشته باشند و در صورت درخواست مأموران راهنمايي و رانندگي يا پليس راه ارائه كنند. بنابراين چنانچه وسيله نقليه فاقد بيمه نامه شخص ثالث معتبر باشد، مأموران موظفند ضمن صدور برگ جريمه، وسيله نقليه را به نزديك ‌ترين پاركينگ عمومي يا مكاني مطمئن منتقل كرده و توقيف كنند. براي رفع توقيف، مالك وسيله نقليه بايد بيمه نامه معتبر را به مرجع توقيف كننده ارائه كند.

 

عدم پرداخت جريمه يكي از دلايل توقيف خودرو
در صورتي كه جريمه يك ميليون تومان با بيش از آن باشد و مالك خودرو تا پايان مهلت يك ماهه پس از ابلاغ جريمه را پرداخت نكند، همين امر مي‌تواند يكي ديگر از دلايل توقيف باشد.
البته لازم به ذكر است كه طبق قانون مالك مي‌تواند در مهلت يك ماهه به جريمه مذكور اعتراض كند. در صورت اعتراض، واحد مزبور موظف است در خصوص اين موارد ظرف يك هفته تعيين تكليف كند.

ارتكاب همزمان دو تخلف با وسيله نقليه
ارتكاب همزمان دو تخلف با وسايل نقليه موتوري موجب توقيف مي‌شود. اين موارد در زير اشاره شده است.
۱. هرگونه حركات نمايشي مانند دور زدن در جا
۲. تجاوز از سرعت مجاز (بيش از ۵۰ كيلومتر در ساعت)
۳. سبقت غير مجاز در راه‌هاي دو طرفه
۴. عبور از چراغ قرمز راهنمايي و رانندگي
۵. حركت به طور مارپيچ
۶. انحراف به چپ
۷. توقف در محل پارك ممنوع (به شرط عدم حضور راننده) شايان ذكر است در اين مورد حتي اگر خودرو سوار بر جرثقيل باشد و راننده يا مالك به محل برسد و تقاضاي تحويل خودرو را كند، مامور مكلف است خودرو را تحويل دهد و اعمال جريمه نقدي كند.
۸. توقف داخل پياده رو (به شرط عدم حضور راننده)
۶. مستي يا استفاده از مواد مخدر و روان گردان
در مواردي كه مدارك و شواهد حاكي از حالت مستي يا استفاده راننده از مواد مخدر و روان گردان باشد، مأموران با استفاده از تجهيزات لازم نسبت به تشخيص اين حالت اقدام و در صورت اثبات حالت مستي و بي‌ ارادگي حاصل از مصرف مشروبات الكلي و مواد مخدر و روان گردان از رانندگي فرد مورد نظر جلوگيري و ضمن صدور قبض جريمه به مبلغ دو ميليون ريال و ضبط گواهينامه به مدت شش ماه توسط نيروي انتظامي جهت اقدام قانوني به مرجع صالح قضايي معرفي مي‌شود.

 

استفاده از پلاك غير مجاز
بر اساس آيين نامه راهنمايي و رانندگي مصوب ۱۳۸۴، هر وسيله نقليه موتوري و غير موتوري و يدك متصل كه در راه‌ها حركت مي‌كند و همچنين وسايل نقليه موتوري ويژه كشاورزي، صنعتي و عمراني بايد داراي شماره باشند. رانندگي با وسايل نقليه ‌اي كه شماره يا پلاك نداشته يا داراي شماره يا پلاك غير مجاز باشند، ممنوع است، مگر اين كه پيش‌تر مجوز حركت از راهنمايي و رانندگي دريافت كرده و همراه داشته باشند. مأموران راهنمايي و رانندگي و پليس راه از حركت و تردد خودروهاي متخلف فاقد پلاك تا زماني كه شماره‌ گذاري انجام شود، جلوگيري به عمل خواهند آورد. در اين شرايط، ترخيص خودرو منوط به تعويض پلاك است و راننده بايد مدارك معتبر و تعهد نامه ‌اي مبني بر تعويض پلاك ظرف مدت حداكثر پنج روز ارائه بدهد.

رانندگي با وسيله نقليه فاقد مدارك
رانندگان موظفند هنگام رانندگي گواهينامه، كارت خودرو و بيمه ‌نامه معتبر شخص ثالث و براي خودروهايي كه بيش از پنج سال از توليد آن ها مي‌گذرد برگه معاينه فني را همراه داشته باشند. لازم به ذكر است مأموران در صورتي مدارك رانندگان را مطالبه مي‌كنند كه شاهد تخلف از سوي راننده بوده يا تحت تعقيب قضايي يا انتظامي باشند. در صورتي كه هيچ يك از مدارك فوق به همراه راننده نباشد مأموران مي‌توانند تا زمان ارائه مدرك، خودرو را متوقف كنند و در صورتي كه يكي از مدارك فوق يا شناسنامه يا كارت شناسايي معتبر همراه راننده باشد، مأموران موظفند با دريافت مدرك مذكور و ارائه رسيد بدون توقف وسيله نقليه،‌ راننده را ملزم به ارائه ساير مدارك كنند و مدرك اخذ شده از راننده را به وي بازگردانند.

رانندگي بدون داشتن گواهينامه
بر اساس قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي مصوب ۱۳۸۹، در صورتي كه راننده، بدون داشتن گواهينامه رانندگي كند وسيله نقليه متوقف و راننده به مرجع قضايي معرفي مي‌شود.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا....


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/10/29 ساعت: ۱۵ توسط:deltalaw :