Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  رهن رهن

مجله حقوقی دلتا

هشت نكته ‎اي كه اجاره نشين‎ ها بايد بدانند

اگر اهل صرفه‌جويي اقتصادي هستيد تا حد امكان خانه‌اي با نورگيري مناسب و كنتورهاي آب، برق و گاز جداگانه اجاره كنيد و از خانه‌هاي نزديك به بزرگراه، مدرسه، پمپ بنزين و مراكز توزيع برق و تلفن تا جايي كه مي‌شود اجتناب كنيد.

كساني كه قصد دارند خانه‌اي اجاره كنند بايد هشت نكته را در نظر داشته باشند تا به مشكلاتي كه گاهي در جابه‌جايي پيش مي‌آيد دچار نشوند. در مجله دلتا به نكات اجاره خانه اشاره شده است.

۱. يك ماه قبل از پايان قرارداد موضوع را به صاحب‌خانه‌ها اطلاع دهيد. اگر صاحب‌خانه تحويل پول پيش را به پيدا شدن مستاجر منوط كرد، بهتر است شما هم براي پيدا كردن مستاجر دست به كار شويد. البته اين وظيفه مستاجر نيست؛ اما احتمالا شما بيشتر از صاحب‌خانه عجله داريد و به پول پيش خود نياز داريد.

۲. پيش از امضاي قرارداد تمام قسمت‌هاي خانه را بازديد و مشكلات و خرابي‌هاي ساختمان را در متن اجاره نامه يادداشت كنيد تا در پايان قرارداد و تحويل خانه صاحب‌خانه ادعاي خسارت نكند. اگر پيش از عقد قرارداد اشكالات تاسيساتي منزل را از طريق صاحب‌خانه برطرف نكنيد، ناچاريد بعد از عقد قرارداد با هزينه خودتان به برطرف كردن آن ها اقدام كنيد.

 

۳. تا حد امكان در جست‌وجوي خانه نوساز و يا قديمي نباشيد. بهترين خانه‌ها براي اجاره خانه‌هاي با عمر ۳ تا ۱۰ سال است.

۴. حتما قرارداد اجاره را در دفاتر املاك و با كد رهگيري ثبت كنيد. كد رهگيري هيچ هزينه‌اي ندارد و مشاوران املاك حق ندارند مبلغ اضافه‌اي براي كد رهگيري به جز كميسيون خود دريافت كنند.

۵. پيش از امضاي قرارداد حتما اصل سند يا قولنامه يا… خانه و كارت شناسايي صاحب‌خانه را به دقت ملاحظه كنيد.

۶. محل دقيق پاركينگ خود را در حضور مالك مشخص كنيد.

۷. اگر اهل صرفه‌جويي اقتصادي هستيد تا حد امكان خانه‌اي با نورگيري مناسب و كنتورهاي آب، برق و گاز جداگانه اجاره كنيد و از خانه‌هاي نزديك به بزرگراه، مدرسه، پمپ بنزين و مراكز توزيع برق و تلفن تا جايي كه امكان دارد اجتناب كنيد.

۸. پيش از امضاي قرارداد حتما آن را با دقت بخوانيد.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/14 ساعت: ۱۴ توسط:deltalaw :

نكات مهم در اجاره نامه مغازه

مغازه يك ملك تجاري محسوب مي‌شود و قوانين اجاره ملك تجاري با املاك مسكوني متفاوت است. اين تفاوت در درجه‌ اول به دليل كاربري ملك تجاري است كه مي‌تواند روي مبلغ اجاره هم تأثير داشته باشد. مورد ديگر منطقه‌ جغرافيايي است كه مغازه در آن قرار دارد و از اهميت زيادي برخوردار است.

اجاره مغازه يكي از انواع اجاره است كه بايد با حساسيت و دقت در مورد آن تصميم گيري شود. زيرا اجاره مغازه با اجاره خانه متفاوت است. اين تفاوت ها به اين دليل است كه مناطق زيادي وجود دارند كه مي‌توان خانه ‌هاي مسكوني مناسبي در آن‌ ها پيدا كرد اما در خصوص اجاره ملك تجاري نمي‌توان به سادگي هر مغازه‌ اي را انتخاب كرد زيرا حساسيت‌ هاي شغلي از اهميت زيادي برخوردارند و قبل از اجاره مغازه بايد آن‌ ها را در نظر گرفت. در مجله دلتا به بررسي نكات مهم براي قرارداد اجاره مغازه پرداخته  و چگونگي انتخاب يك مغازه مناسب توضيح داده شده است.

نكات مهم در قرارداد اجاره مغازه
همانطور كه آورده شد مغازه يك ملك تجاري محسوب مي‌شود و قوانين اجاره ملك تجاري با املاك مسكوني متفاوت است. اين تفاوت در درجه‌ اول به دليل كاربري ملك تجاري است كه مي‌تواند  روي مبلغ اجاره هم تأثير داشته باشد. مورد ديگر منطقه‌ جغرافيايي است كه مغازه در آن قرار دارد و از اهميت زيادي برخوردار است. در زير اين موارد توضيح داده شده است.

 

كاربري املاك تجاري
كاربري ملك تجاري بسيار اهميت دارد به طوري كه ساير موارد مربوط به اجاره‌ مغازه را تحت تأثير قرار مي‌دهد. يك ملك تجاري ممكن است كاربري هاي مختلفي داشته باشد. براي مثال يك مغازه ممكن است به منظور تأسيس يك فروشگاه پوشاك اجاره  و يا اينكه به عنوان سوپرماركت از آن استفاده شود. كاربري‌ هاي ديگري مانند رستوران، مكانيكي و… نيز وجود دارند كه به طور طبيعي جزء عوامل تعيين‌ كننده براي اجاره محسوب مي‌شوند. مواردي همچون منطقه‌ جغرافيايي، مساحت مغازه و هزينه‌ اجاره همگي در درجه اول به نوع كاربري بستگي دارند.

منطقه جغرافيايي
هر مغازه‌ اي در هر منطقه‌ اي نمي‌تواند فروش موفقي داشته باشد. به طور مثال ممكن است فرد درپي مكاني براي اجاره به منظور سوپر ماركت باشد كه در اين صورت در هر منطقه‌ اي كه مغازه‌ خود را داير كند، احتمالاً فروش خوبي خواهد داشت؛ زيرا اقلامي كه در سوپر ماركت وجود دارد جزء مايحتاج همه افراد جامعه محسوب مي‌شوند. اما اگر هدف از اجاره مغازه، ايجاد يك فروشگاه پوشاك باشد، در اين صورت بايد مغازه‌ در يك مكان پر رفت و آمد در مركز شهر واقع شده باشد. زيرا نوع اجناس به گونه‌ اي است كه ممكن است هر چند هفته يا هر چند ماه يك بار افراد قصد خريد پوشاك داشته باشند.

متراژ مغازه
متراژ مغازه يكي ديگر از مواردي است كه افراد در اجاره مغازه بايد به آن توجه كنند. به طور مثال اگر شخص يك فروشنده‌ عادي و خرده فروش است، بايد مغازه‌ اي با متراژ كم اجاره كند. اما اگر قصد ايجاد يك مركز فروش، رستوران بزرگ يا فروشگاه لوازم خانگي داشته باشد، بايد مغازه‌ اي با متراژ بالا پيدا كند.

 

نكات مهم در اجاره نامه مغازه
۱. مدت قرارداد :
افراد هنگام عقد قرارداد اجاره مغازه، حتماً بايد به مدت زمان قرارداد توجه كنند. اگر كسب و كار شخص داراي يك برند  و قرار است با اين برند مطرح شود، بايد به فكر اجاره جايي براي مدتي طولاني باشد. زيرا با تغيير مكان درصد زيادي از مشتريان قبلي خود را از دست خواهد داد و همين موضوع ممكن است باعث ايجاد ضرر و زيان جبران‌ ناپذيري براي او شود. به همين دليل لازم است افراد در زمان انعقاد قرارداد اجاره، با موجر در باره مدت زمان اجاره به توافق برسند.

۲. مبلغ اجاره :
از آنجا كه  معمولاً هر سال و با تمديد قرارداد اجاره، مبلغ اجاره افزايش پيدا مي‌كند و اگر مستاجر در دوره‌ اول قرارداد تمام توان مالي و سرمايه اي را كه دارد  براي اجاره مغازه هزينه كند، در دوره‌ هاي بعدي با مشكل مواجه خواهد شد. بنابراين بهترين كار اين است زماني كه قرارداد اجاره را تنظيم مي‌كنند روي مبلغي توافق شود كه در دوره‌ هاي بعد و در تمديد دوباره اجاره در صورت افزايش اجاره بها، بتواند آن را بپردازد.

۳. شرايط كار :
يكي ديگر از نكاتي كه حتماً قبل از بستن قرارداد اجاره لازم است مالك مغازه از آن اطلاع داشته باشد و در اجاره نامه ذكر شود جزييات دقيق شرايط كار و نوع اجناسي است كه اجاره كننده مغازه قصد فروش آن ها را دارد. زيرا ممكن است صاحب ملك مغازه‌ را صرفاً براي برخي از مشاغل اجاره دهد. به طور مثال شغل‌ هايي مانند رستوران و مكانيكي آلودگي‌ هاي خود را دارند به همين دليل بهتر است از قبل مؤجر در جريان اين موضوع قرار بگيرد تا بعداً در مدت اجاره با مشكل مواجه نشوند.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا....

 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/10/9 ساعت: ۱۰ توسط:deltalaw :

اجاره آپارتمان مبله ؛ نكات مهم و اساسي آن

افرادي كه قرار است خانه يا ملكي را اجاره كنند بهتر است قبل از اجاره در مورد صاحب خانه تحقيق كنند. اين افراد بايد صاحب خانه و كسي را كه با او قرارداد مي‌بندند به خوبي بشناسند. چرا كه اين كار واقعاً شما را از دردسرهاي بعدي نجات مي‌دهد.

اجاره خانه مبله چند سالي است كه در كشور رواج پيدا كرده است. اين سبك از اجاره مي‌تواند به صورت اجاره روزانه يا ماهانه و حتي سالانه صورت بگيرد. از اين رو در اين مطلب هدف اين است كه مهم ترين نكات در مورد اجاره آپارتمان و سوئيت مبله و تنظيم قرارداد اجاره را كه دانستن آن لازم است  تشريح كنيم. در ادامه با مجله دلتا همراه باشد.

نكات اساسي اجاره آپارتمان و سوئيت مبله
آپارتمان يا سوئيت مبله به اتاق يا خانه اي مي‌گويند كه داراي مبل و اثاث زندگي باشد. صاحب خانه ها در اين نوع از اجاره به دلايل مختلف از جمله مهاجرت، تغيير موقت محل زندگي و … امكان جا به جايي كامل وسايل را ندارند و نمي‌خواهند هزينه اجاره انبار را تقبل كنند، از طرفي مستاجر يا طرف تقاضا هم با اين مدل از اجاره آپارتمان مي‌تواند از هزينه كردن براي برخي لوازم منزل صرف نظر كند. مهم ترين عوامل و بحث هايي كه در زمان اجاره آپارتمان يا هر نوع ملك ديگري مورد توجه است، مبلغ و ميزان اجاره بهاي ملك و همچنين وديعه و شرايط قرارداد است. اما شايان ذكر است كه اجاره آپارتمان مبله شروطي دارد كه بايد موجر و مستاجر به آن ها دقت كنند. در زير به اين موارد اشاره شده است.

الف) امكانات ضروري براي اجاره خانه مبله
اتاق نشيمن مبله كه داراي يك مبل و ميز است.
كف پوش؛ حداقل موكت يا فرش شده باشد.
اتاق‌ خواب داراي تختخواب باشد.
آشپزخانه داراي امكانات اساسي باشد كه اين لوازم شامل يخچال، اجاق‌گاز، آبگرمكن و ماشين لباسشويي مي‌شود.
ظروف پخت غذا به اندازه لازم موجود باشد.

ب) احراز و شناسايي مدارك مستاجر
يكي از مواردي كه ممكن است براي موجر در اين گونه قراردادها اتفاق بيافتد، خيانت در امانت است. از اين رو موجر بايد حتما مدارك شناسايي مستاجر را رويت و هويت او را شناسايي كند.

ج) مبلغ اجاره خانه مبله
در اجاره آپارتمان مبله، مبلغ اجاره متناسب با مدت اقامت خواهد بود. پس در ابتدا بايد مدت اقامت و مبلغ اجاره مشخص شود. هزينه دريافتي با توجه به موقعيت آپارتمان و تجهيزات آن، به‌ عنوان اجاره‌ بها تعيين مي‌شود. همچنين در برخي ايام سال كه جا به جايي‌ ها كمتر است مثل فصل زمستان، موجران به ناچار در قيمت‌ ها تجديدنظر مي‌كنند كه لازم است مستاجران اين نكته را در نظر داشته باشند. بهتر است قبل از اجاره دادن آپارتمان از وسايل عكس گرفته شود. و نيز لوله‌ هاي آب و شيرآلات، سيستم برق ساختمان، وسايل گرمايشي و سرمايشي خانه و در و پنجره‌ ها در حضور مستاجر امتحان شود. وسايل موجود در خانه بررسي و از سالم بودن آن‌ ها اطمينان حاصل شود. و در نهايت همه اين موارد بايد در يك چك ليست تائيد و در ضميمه قرارداد به امضاي دو طرف برسد.

د) انعقاد قرارداد
اين نوع از اجاره نامه نيز معمولاً از ۶ ماه تا چند سال قابل تنظيم است. شايان ذكر است كه امكان اجاره واحدها به‌ صورت روزانه وجود ندارد، هر چند برخي موجران اين عمل را انجام مي‌دهند. مطمئن ترين راه اين است كه قرارداد در يك بنگاه معاملات ملكي معتبر منعقد تا كد رهگيري هم صادر شود. لازم است مواردي در قرارداد ذكر شوند كه در ادامه به آن ها اشاره مي شود.
• تاريخ شروع و اتمام قرارداد
• اطلاعات مكتوب درباره مبلغ اجاره‌ و وديعه
• شرايط فسخ قرارداد از جانب صاحب‌ خانه
• شرايط جريمه مستأجر در صورت ترك زودتر از موعد خانه
• وظايف و مسئوليت‌ هاي مربوط به هزينه تعميرات و خسارات
سؤال بسياري از موجران اين است كه در خصوص خسارت‌ ها چطور با مستأجر به توافق برسيم؟
بايد در نظر داشت كه طبق عرف تمام قراردادها، مستاجر مبلغي را به‎ عنوان وديعه به موجر پرداخت مي‌كند. اين مبلغ مي‌تواند به عنوان تضميني براي جبران خسارات احتمالي ناشي از اجاره آپارتمان باشد. در ضمن بهتر است كه خانه را بيمه كنيد.

 

نكاتي كه در زمان اجاره خانه مبله بهتر است رعايت شود
۱. براي مستاجر بهترين زمان ممكن به منظور مذاكره و گرفتن امتيازات لازم و دلخواه در خصوص اجاره بهاي كمتر و تعميرات خانه دقيقا قبل از اسباب كشي است. مستاجر بايد قبل از رفتن به خانه جديد تمام در ها، پنجره ها، اتصالات، قفل ها و در كل تمام واحد را بررسي و همچنين چراغ ها و وسايل سرمايشي و گرمايشي را خاموش و روشن كند.

۲. مستاجران در هنگام اجاره ﺁپارتمان دلخواه واقع گرا و منطقي باشند تا بعداً دچار مشكل نشوند. به طور مثال، افرادي كه درپي اجاره ﺁپارتمان يا سوئيت مبله اي هستند در بسياري از مواقع با خانه هايي رو به رو مي‌شوند كه از بودجه آن ها خيلي بيشتر است ولي چون خانه مورد پسند آن ها واقع شده، آن را اجاره مي‌كنند. اين يكي از نكات بسيار مهم است كه اجاره آپارتمان نبايد بيشتر از ۳۰ درصد درآمد ناخالص شما باشد.

۳. شناخت دقيق از صاحب خانه يكي ديگر از مواردي است كه حتماً بايد مستاجران به آن توجه كنند. بسياري از افراد فكر مي‌كنند كه در زمان اجاره ملك، فقط بايد مستاجر را شناخت و در مورد او تحقيق كرد چون كسي كه قرار است اجاره را پرداخت كند مستاجر است در صورتي كه اين يك باور و تصور اشتباه است. افرادي كه قرار است خانه يا ملكي را اجاره كنند بهتر است قبل از اجاره در مورد صاحب خانه تحقيق كرده و او را به خوبي بشناسند. چرا كه اين كار واقعاً شما را از دردسرهاي بعدي نجات مي‌دهد.

۴. بيمه اجاره نشيني در زمان اجاره آپارتمان؛ بسياري از مستاجران تصور مي‌كنند چون ملك براي خودشان نيست بنابراين نيازي نيست كه بيمه داشته باشند. دانستن اين نكته حائز اهميت است كه اين نوع بيمه در زمان وقوع حوادث بسيار با ارزش است.

۵. هنگام اجاره آپارتمان يا سوئيت هاي مبله توجه به تحويل وسايل و لوازم خانه، يكي ديگر از نكاتي است كه افراد متقاضي اجاره بايد رعايت كنند. در واقع اين سبك خانه ها مزاياي زيادي براي متقاضيان دارد ولي به دليل وجود وسايلي كه از ابتدا داخل منزل بوده، اجاره كردن و تحويل دادن آن مي‌تواند كمي پيچيده باشد، كه اگر افراد به آن توجه نكنند قطعا با مشكل مواجه مي‌شوند.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا ....


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/9/20 ساعت: ۱۲ توسط:deltalaw :