Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  سفته سفته

مجله حقوقی دلتا

واخواست سفته چيست؟

واخواست اولين قدم براي وصول سفته است. زماني كه سفته در تاريخ سررسيد كه معين شده، وصول نشد، دارنده سفته بر عليه صادركننده آن، اين اقدام قانوني را انجام مي‌دهد.

طريقه مطالبه سفته به اين صورت است كه دارنده سفته، بايد در تاريخ سررسيد، مبلغ آن را درخواست كند. در صورتي‎كه مبلغ سفته وصول نشد، لازم است كه دارنده طي ۱۰ روز از تاريخ سررسيد، سفته را واخواست كند. در ادامه با مجله دلتا همراه باشيد.

سفته چيست؟
سفته يكي از اسناد تجاري مورد استفاده و رايج بين مردم است. به علت سهولت استفاده و دريافت وجه آن حتي افرادي كه توانايي و امكان دريافت چك را ندارند، به راحتي مي توانند سفته دريافت كنند. سفته همچنين به‌عنوان ضمانت حسن انجام قراردادها حتي در قراردادهاي كاراستفاده مي‌شود. نكته قابل توجه اين است كه اگر سفته به محض مطالبه قابل وصول باشد، ظرف يك‌سال از تاريخ صدور سفته بايد مطالبه شود. ضمنا اگر سفته بدون تاريخ باشد، اغلب عندالمطالبه تلقي مي‌شود به اين معنا كه صادركننده قصدش اين بوده به محض مطالبه دارنده سفته توانايي پرداخت وجه آن را تا سقف تعهدات سفته داشته باشد. اما اگر سفته تاريخ داشته باشد زودتر از زمان تاريخ قابل مطالبه نيست به عبارت ديگر وجه آن  صرفا”در سرموعد قابل مطالبه است.

 

واخواست چيست؟
واخواست مطالبه رسمي وجه سفته است. به يك معنا با گواهي عدم پرداخت وجه چك كه بانك‌ها صادر مي‌كنند نيز مشابهت بسياري دارد. وقتي دارنده سفته مي‌خواهد به صورت رسمي، صادركننده يا ظهرنويسان و ضامن‌هاي سفته را مورد تعقيب حقوقي قرار دهد؛ در اولين فرصت بايد سفته را واخواست كند. خوبي كار اين است كه به محض واخواست سفته، ابلاغ واخواست به متعهد نيز انجام و او متوجه مي‌شود كه دارنده، آماده پيگيري قضايي براي مطالبه وجه خود است.

اگر دارنده سفته قصد داشته باشد عليه  همه متعهدان سفته (اعم از ضامن ها و ظهرنويس ها) اقامه دعوي كند و مسووليت تضامني آنها را بخواهد بايد در نهايت ظرف يكسال از تاريخ سفته آن را مطالبه كند. اگر اين كار را انجام ندهد حق مطالبه وجه را از ساير متعهدان به جز صادركننده از دست مي‌دهد. اگر بخواهد به صورت رسمي واخواست كند بايد از تاريخ وعده يا سررسيد ظرف ده روز آن را واخواست واگر سفته عندالمطالبه بود مي‌تواند ظرف يكسال مطالبه كند و پس از يكسال بايد در نهايت  ظرف مدت۱۰ روز آن را واخواست كند.

 

دادخواست عليه صادر كننده سفته و ظهرنويس
اگر دعوي بر عليه سفته‌دهنده و ظهرنويس باشد، در برگه دادخواست در قسمت مربوط به خوانده مي‌توان هم نام سفته‌دهنده و هم نام ظهرنويس را نوشت. همچنين در برگه دادخواست، در قسمت شرح خواسته، مي‌توان از دادگاه محكوميت خوانده رديف اول به عنوان سفته‌دهنده و خوانده رديف دوم به عنوان ظهرنويس را به طور تضامني درخواست كرد.

نكات واخواست سفته
اگر واخواست سفته در مهلت قانوني صورت نگيرد، ديگر آن سفته مزاياي حقوقي اسناد تجاري را ندارد و فقط يك سند عادي محسوب مي‌شود و براي گرفتن آن فقط مي‌توان آن را به عنوان يك مدرك براي وصول طلب استفاده كرد؛ يعني زماني كه شخص دادخواست الزام به پرداخت وجه را به دادگاه ارائه مي‌كند، بايد آن را به عنوان يك دليل و مدرك ضميمه ديگر مدارك كند. در واقع بدون واخواست هم مي‌توان جهت گرفتن سفته اقدام كرد؛ ولي فقط به عنوان يك رسيد معمولي ارائه مي‌شود.

مطلب پيشنهادي: براي آشنايي بيشتر با قوانين سفته مطلب “سفته چيست و چگونه به اجرا گذاشته مي‌شود؟” را مطالعه كنيد.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا....


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/21 ساعت: ۱۵ توسط:deltalaw :