Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  وكالت وكالت

مجله حقوقی دلتا

خريد و فروش وكالتي خودرو

گاهي افراد به دلايلي براي فروش خودرويي كه مالك آن هستند، به شخصي كه مورد اعتمادشان است وكالت فروش خودرو مي‌دهند. خريد و فروش وكالتي خودرو در مجله حقوقي دلتا بررسي شده است.

وكالت خريد و فروش خودرو يا وكالت تعويض پلاك خودرو از جمله وكالت‌هايي است كه در بسياري موارد افراد در معاملات خود از آن استفاده مي‌كنند. برخي اشخاص مشغله‌ زيادي دارند، بعضي از افراد هم به دلايل مختلف ترجيح مي‌دهند كه خود، وارد مراحل معاملات خودرو نشده و انجام اين كار را بر عهده شخص ديگري بسپارند. بهترين راه‌‌ حلي كه براي اين افراد وجود دارد اين است كه با تنظيم وكالت خريد خودرو يا وكالت تعويض پلاك مسئوليت انجام كليه امور مربوط به معامله يا تعويض پلاك را به شخص ديگري محول كنند. در مجله دلتا خريد و فروش وكالتي خودرو و مشكلات آن بررسي شده است. در ادامه با ما همراه باشيد.

وكالت خريد خودرو چيست ؟
وكالت خريد خودرو يعني براي خريد خودرو، تعويض پلاك، انتقال سند و هر فعاليتي مربوط به معامله‌ خودرو، فردي را به‌ عنوان وكيل خود انتخاب كنيد. اين انتخاب بايد به‌ صورت رسمي و در محضر انجام شود تا مراجع قانوني هم فرد موردنظر را به رسميت بشناسند. وكيلي كه انتخاب‌ شده حق امضا و اقدام دارد. به اين معني كه شخص وكيل مي‌تواند خودرو موردنظر خريدار (موكل) را انتخاب كرده و پس از آن با امضاي مدارك، خودرو را به مالكيت خريدار در بياورد.

 

وكالت فروش خودرو چيست؟
گاهي افراد به دليل مشغله زياد يا هر دليل ديگري، براي فروش خودرويي كه مالك آن هستند، به شخصي كه مورد اعتمادشان است وكالت فروش خودرو مي‌دهند. با دادن اين وكالت كليه‌ كارهاي فروش خودرو اعم از پيدا كردن مشتري، ديدار با افرادي كه قصد خريد دارند، مراجعه به مراكز تعويض پلاك و … همه به عهده‌ فردي است كه وكالت را قبول كرده است.

مشكلات خريد و فروش وكالتي خودرو
در بحث وكالت خريد و فروش خودرو، نوع ديگري از وكالت هم وجود دارد كه دادن وكالت به خريدار خودرو است. وكالت دادن به خريدار خودرو به اين معني است كه فروشنده به خريدار اختيار تام مي‌دهد تا خودرو را به مراكز تعويض پلاك ببرد، فك پلاك و نصب پلاك كند، سند را به نام خودش بزند و ديگر كارهاي مربوط به انتقال خودرو را بدون حضور فروشنده انجام دهد. بنابراين زماني كه پلاك فروشنده بر روي خودرو باشد، هر تخلف و حتي جرمي كه با خودرو انجام شود، مسئوليت با وي است. بنابراين بايد در نظر داشت كه تا جايي ممكن بايد از دادن وكالت به خريدار اجتناب كرد و اگر هم فروشنده در شرايط بسيار ضروري مجبور به دادن چنين وكالتي شد، مدت ‌زمان آن را كوتاه و نهايتا دو روزه تعيين كنيد.

 

بايد در نظر داشت هر چقدر هم كه افراد در خريد و فروش وكالتي خودرو، به وكيل انتخابي خود اعتماد داشته باشند، باز هم ممكن است مشكلاتي به وجود بيايد كه براي آن‌ها دردسرساز شود.

هزينه وكالت خريد و فروش خودرو به عهده كيست؟
به طور معمول و در واقع عرف معاملات خريد و فروش خودرو در اغلب مناطق كشور هزينه‌ انتقال سند، تعويض پلاك و مسائلي از اين قبيل بر عهده‌ خريدار و هزينه‌هايي مانند خلافي و عوارض شهرداري با فروشنده است. سؤال ديگري كه در اين مورد مطرح مي‌شود اين است كه هزينه وكالت فروش خودرو چقدر است؟ در پاسخ بايد گفت اين هزينه، توافقي است كه بين خريدار و فروشنده معامله انجام مي‌شود. اگر قرار باشد پولي جابه‌جا شود با توجه به نوع خودرو، اين مبلغ متفاوت است.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/29 ساعت: ۱۲ توسط:deltalaw :

وكالت بلاعزل چيست و ابطال آن چگونه است؟

وكالت بلاعزل اگرچه وكالت ساده نيست و جزء وكالت غير قابل فسخ و پايدار به شمار مي‌رود؛ ولي مانند وكالت ساده با فوت يا جنون وكيل يا موكل از بين مي‌رود.

وكالت قراردادي است كه افراد از طريق آن مي‌توانند شخصي را براي انجام يك عمل حقوقي مانند فروش ملك، طلاق، انجام امور اداري و … نماينده‌ خود قرار دهند؛ بنابراين در قرارداد وكالت، شخصي كه به ديگري نمايندگي مي­‌دهد را موكل و شخص دوم را نماينده يا وكيل مي‌نامند. نوعي ديگر از وكالت نيز وجود دارد كه به آن وكالت بلاعزل گفته مي‌شود. در مجله دلتا در خصوص چگونگي وكالت بلاعزل و نحوه ابطال وكالت بلاعزل توضيح داده شده است.
وكالت بلاعزل چيست؟
در قرارداد وكالت هر يك از طرفين، موكل يا وكيل، مي‌­توانند هر زمان كه بخواهند قرارداد موجود بين خود را برهم زنند؛ يعني موكل اين حق را دارد كه وكيل خود را عزل كند و وكيل نيز مي­‌تواند از وكالت استعفا دهد. اما گاهي آن‌ها با يكديگر توافق مي‌­كنند كه امكان عزل وكيل و برهم زدن قرارداد وكالت توسط موكل وجود نداشته باشد؛ به اين نوع از وكالت در حقوق، وكالت بلاعزل گفته مي‌شود.

نحوه ابطال وكالت بلاعزل
وكالت بلاعزل در دو صورت باطل مي‌شود كه در ادامه توضيح داده شده است.
استعفاي وكيل از وكالت
در صورتي كه وكيل با حضور در يكي از دفاتر اسناد رسمي از وكالت بلاعزل استعفا دهد، وكالت بلاعزل باطل و بي‌اثر مي‌شود.
ابطال وكالت بلاعزل در دادگاه
گاهي شخصي كه وكالت بلاعزل داده، مدعي مي‌شود كه اصلا عقد لازمي بين دو طرف منعقد نشده است كه وي بخواهد شرط ضمن عقد، عزل وكيل را بپذيرد يا نپذيرد. در چنين مواردي اين ادعا با بررسي مدارك و مستندات، شهادت شهود و يا اقرار خوانده (وكيل) قابل اثبات است. در اين گونه موارد لازم است تا فرد به دادگاه حقوقي مراجعه و دادخواست ابطال وكالت بلاعزل را ارائه كند.
شايان ذكر است كه عوامل ديگري هم باعث فسخ عقد وكالت مي‌شوند. اين عوامل عبارت‌اند از :• فوت وكيل يا موكل
• جنون وكيل يا موكل
• از بين رفتن مورد يا موضوع وكالت
• پايان مدت وكالت
مدارك لازم براي دادخواست ابطال وكالت بلاعزل
۱. مدارك شناسايي مانند كارت ملي يا شناسنامه
۲. استشهاديه و گواهي شهود
۳.وكالت نامه‌اي كه ابطال آن مورد درخواست است.
۴.كليه مداركي كه با موضوع مرتبط است.

نكات وكالت بلاعزل
۱. وكالت بلاعزل اگرچه وكالت ساده نيست و جزء وكالت غير قابل فسخ و پايدار به شمار مي‌رود؛ ولي مانند وكالت ساده با فوت يا جنون وكيل يا موكل از بين مي‌رود.
۲. وكالت بلاعزل صرفا به منزله نمايندگي از طرف موكل به وكيل در انجام مورد وكالت است و به معناي انتقال مورد وكالت نيست و هيچكس نمي‌تواند با وكالت بلاعزل ادعاي مالكيت كند؛ مگر اينكه طبق قراردادي مثل بيع (قرارداد خريد و فروش) به وكيل منتقل شده باشد.
۳. اگر موكل ضمن عقد، انجام وكالت را از خود سلب كرده باشد؛ در اين صورت وي علاوه بر اينكه حق عزل وكيل را از خود سلب كرده، حق انجام دادن مورد وكالت را هم نخواهد داشت.
۴. با اينكه وكالت بلاعزل در بيشتر موارد اهداف دو طرف‌ قرارداد را تامين مي‌كند و ويژگي هايي دارد؛ ولي گاهي با امضاي يك وكالتنامه رسمي بلاعزل، افراد ناخواسته تمام دارايي و اموال خود را از دست مي‌دهند. بنابراين بهتر است در دادن وكالت بلاعزل به فرد يا افراد دقت شود؛ زيرا عده‌اي از طريق وكالت بلاعزل اقدام به كلاهبرداري مي‌كنند.
مطلب پيشنهادي: براي آشنايي بيشتر با وكالت بلاعزل در خريد و فروش املاك “وكالت بلاعزل براي خريد و فروش ملك” را مطالعه كنيد.
 
مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا....

 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/11/20 ساعت: ۱۴ توسط:deltalaw :