مجله حقوقي دلتا مجله حقوقي دلتا .

مجله حقوقي دلتا

تغيير كاربري ساختمان مسكوني به تجاري

بالا بودن هزينه اجاره يا خريد ملك‌هاي تجاري باعث شده تا فردي بخواهد از ملك مسكوني خود براي مقاصد تجاري استفاده كند. البته طبق قانون، تغيير كاربري ساختمان‌هاي مسكوني غيرقانوني است مگر در برخي موارد كه قانون استثنا قائل شده است. با مجله حقوقي دلتا همراه باشيد.


كاربري ساختمان از مواردي است كه در خريد و اجاره ملك اهميت زيادي دارد. گاهي ممكن است افراد بنا به دلايلي ناچار به تغيير كاربري ساختمان شوند به همين دليل بايد از هزينه تغيير كاربري آگاه شوند. در مجله دلتا در خصوص تغيير كاربري ساختان موارد زير توضيح داده شده است.

كاربري ساختمان چيست؟
كاربري ساختمان عبارت است از تعيين نحوه استفاده از يك ساختمان بر اساس طرح تفصيلي شهرداري، چگونگي بهره‌برداري از ساختمان و فعاليت‌هاي شهري اطراف ساختمان كه همه اين موارد توسط شهرداري انجام مي‌شوند. در واقع هر ساختماني كه ساخته مي‌شود براي هدف خاصي از آن استفاده مي‌شود. ممكن است ساختماني به‌ منظور سكونت‌، تجارت و… بنا شود كه همه اين موارد در شناسنامه ساختمان كه به آن پروانه ساخت ساختمان مي‌گويند ذكر مي‌شود. پروانه ساخت شامل مشخصات فني ساختمان اعم از متراژ همه واحدها، متراژ كل ساختمان، تعداد طبقات، مشاعات ساختمان و از همه مهم‌تر كاربري ساختمان است.


انواع كاربري ساختمان
۸ نوع كاربري ساختمان وجود دارد كه به‌طور مختصر بيان ذكر مي‌شود.

كاربري مسكوني
كاربري تجاري
كاربري كشاورزي
كاربري صنعتي
كاربري خدماتي
كاربري ورزشي
كاربري معدن
فاقد كاربري
شايان ذكر است زمين يا ملك فاقد كاربري به زميني گفته مي‌شود كه جزء اموال ذخيره‌ شده شهرداري است. مانند زمين‌هاي دفع پسماندهاي شهري و…

شرايط تغيير كاربري مسكوني به تجاري
بالا بودن هزينه اجاره يا خريد ملك‌هاي تجاري باعث شده تا فردي بخواهد از ملك مسكوني خود براي مقاصد تجاري استفاده كند. البته طبق قانون، تغيير كاربري ساختمان‌هاي مسكوني غيرقانوني است و كميسيون ماده ۱۰۰ شهرداري در صورتي‌كه از اين امر مطلع شود برخورد قانوني خواهد كرد. البته استثناهايي براي تغيير كاربري ساختمان و استفاده تجاري از اماكن مسكوني وجو دارد كه در ادامه ذكر شده است.

مشاغل مجاز در ساختمان‌هايي با كاربري مسكوني
• وكلا اين امكان را دارند كه اماكن مسكوني را اجاره كنند و از آن به‌عنوان دفتر وكالت استفاده كنند.
• پزشكان مي‌توانند از اماكن مسكوني به‌عنوان مطب استفاده كنند.
• دفتر اسناد رسمي ديگر استثنا است كه مي‌توان آن را در ملكي مسكوني داير كرد.
• دفتر ازدواج و طلاق در ساختمان مسكوني قابل تاسيس است و دفتردار مي‌تواند فرايند قانوني ازدواج و طلاق را در آن انجام دهد.
• دفتر روزنامه و مجله نيز مي‌تواند در ملكي مسكوني داير شود درصورتي‌كه بخش چاپ يا بسته‌بندي در آن انجام نشود و صرفا دفتر مركزي براي مراجعين و بخش اداري باشد.
• مهندسين نيز مي‌توانند از واحدهاي مسكوني استفاده كنند و دفاتر مهندسي خود را در آن ايجاد كنند.
• استفاده از واحد مسكوني براي مشاغل خانگي و حرفه‌هايي كه به‌صورت خانگي راه‌اندازي مي‌شوند؛ مانند فروش سبزي، ترشي و ديگر موارد آماده براي طبخ..
• حرفه‌هاي وابسته به امور پزشكي مي‌توانند با اجاره‌ واحدهاي مسكوني اقدام به راه‌اندازي مراكز خود كنند
• مدارس ابتدايي و راهنمايي از ديگر موارد استثنا هستند كه مي‌توانند فعاليت خود را در واحدهاي مسكوني آغاز كنند.
• آموزشگاه‌ها نيز از ديگر مشاغلي هستند كه منع قانوني در واحدهاي مسكوني ندارند. آموزشگاه‌هاي زبان‌هاي خارجي، آموزشگاه‌هاي وابسته به هنر و موسيقي… كامپيوتر و برنامه‌نويسي از رايج‌ترين اين موارد هستند.


• داروخانه‌ها در صورتي‌كه همسايه‌ها شكايتي نداشته باشند يا مزاحمت، سد معبر و تخلفي نكنند، مي‌توانند از واحدهاي مسكوني كه اغلب در مجتمع‌هاي بزرگ هستند، بهره‌برداري تجاري كنند.
• دفاتر پيشخوان دولت
• در واحدهاي مسكوني، مي‌توان نسبت به تاسيس مهدكودك نيز اقدام كرد و مجوز لازم را اخذ كرد.

مراحل تغيير كاربري واحدهاي مسكوني به تجاري
شخصي كه مي‌خواهد نسبت به تغيير كاربري ساختمان خود اقدام كند، مي‌تواند با طي فرايندهاي مربوطه كاربري مسكوني را به تجاري تغيير دهد. اغلب موارد افراد اين تغيير كاربري ساختمان را به خاطر ارزش بيشتر كاربري تجاري انجام مي‌دهند.
تغيير كاربري ساختمان مسكوني به تجاري از دو طريق امكان‌پذير است:
• تغيير كاربري از راه تخريب واحد مسكوني يا بخشي از آن و نوسازي در راستاي ايجاد استانداردهاي لازم براي يك واحد تجاري
• تغيير كاربري از راه دريافت مجوز لازم در شرايطي كه استانداردهاي يك واحد تجاري از پيش در ملك رعايت شده باشد.

اشخاص براي درخواست
 تغيير كاربري بايد به دفاتر خدمات نوسازي مراجعه كنند. ابتدا بايد فرم مربوطه تكميل شود و در آن علاوه بر مشخصات هويتي، مشخصات ملك را نيز قيد شود. همچنين بايستي است نوع تغيير كاربري ساختمان اعلام شود تا طبق آن اقدامات لازم انجام شود. سپس متقاضي فرم حاوي اطلاعات مذكور به دفاتر خدمات نوسازي ارسال و متعاقبا پاسخ آن دريافت خواهد كرد. شايان ذكر است كه مراحل فوق به‌ صورت الكترونيكي انجام مي‌شود.


برچسب: قانون، مجله دلتا، ساختمان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۳۸:۴۸ توسط:مجله حقوقي دلتا موضوع: نظرات (0)

مطالبه نفقه فرزند از پدر شوهر

پرداخت نفقه فرزند وظيفه پدر است و پس از فوت يا در صورت عدم توانايي مالي وي، نفقه تحت شرايط خاصي بر عهده پدربزرگ پدري خواهد بود.


نفقه فرزند در درجه اول به عهده پدر است، ولي گاهي پدر از نظر مالي در شرايطي نيست كه بتواند به فرزندان خود نفقه بپردازد و يا اينكه در قيد حيات نيست. در اين گونه موارد پرداخت نفقه تحت ضوابط خاصي به عهده جد پدري قرار مي‌گيرد. در اين مقاله به بررسي شرايط و چگونگي مطالبه نفقه از پدر بزرگ پرداخته شده است. در ادامه با  مجله حقوقي مجله دلتا همراه باشيد.

نفقه فرزند
طبق قانون مدني، پرداخت نفقه وظيفه پدر است. پس از فوت يا به دليل عدم توانايي مالي وي، نفقه به عهده اجداد پدري است. در صورت ‌نبودن پدر و اجداد پدري و يا عدم قدرت مالي آن‌ها، نفقه بر عهده مادر است. ‌هر گاه مادر هم در قيد حيات نباشد و يا قادر به انفاق نباشد، اين امر به عهده اجداد مادري و اجداد پدري است.

شرايط گرفتن نفقه از پدر شوهر
در قسمت قبل توضيح داده شد كه در صورت فوت پدر يا در صورت عدم تمكن مالي وي براي پرداخت نفقه به فرزندان، انجام اين تكليف به عهده پدر بزرگ پدري قرار مي‌گيرد. اما پرداخت نفقه به نوه كه در قانون مدني به آن نفقه اقارب مي‌گويند، فقط در صورت وجود شرايط قانوني امكانپذير است. اين شرايط در زير ذكر داده شده است.
۱. پدر بزرگ تمكن مالي براي پرداخت نفقه به نوه‌هاي خود را داشته باشد. بنابراين اگر پدر بزرگ توان مالي براي پرداخت نفقه را نداشته باشد، تكليفي از اين بابت نخواهد داشت و پرداخت نفقه به عهده مادر قرار مي‌گيرد.
۲. فرزند استحقاق دريافت نفقه را داشته باشد. يعني اينكه وي توانايي مالي لازم براي تامين مخارج خود را نداشته و نتواند با اشتغال به كاري امرار معاش كند.
۳.فقط نفقه آينده فرزند را مي‌توان از پدر بزرگ دريافت كرد و نفقه مربوط به گذشته قابل مطالبه نيست.
لازم به ذكر است كه در صورت وجود شرايط قانوني مذكور ، پدر بزرگ يا جد پدري مكلف به پرداخت نفقه است و در صورت عدم پرداخت نفقه، مي‌توان به جرم ترك انفاق از او شكايت كرد.

دادخواست نفقه فرزند از طرف مادر
گاهي پدربزرگ با داشتن تمكن مالي، از پرداخت نفقه خودداري مي‌كند كه در اين صورت مي‌توان به دادگاه مراجعه و مطالبه نفقه از پدر بزرگ را خواستار شد. در اين شرايط شخص ذينفع كه اغلب مادر فرزند است بايد به دادگاه خانواده مراجعه و دادخواست نفقه فرزند از جد پدري را به دادگاه تقديم ‌كند. در صورتيكه دادگاه تقاضاي مطالبه نفقه فرزند از پدر بزرگ را با توجه به شرايط و مدارك قانوني تشخيص دهد، حكم به پرداخت نفقه توسط جد پدري صادر خواهد كرد. لازم به ذكر است كه دادگاه خانواده صلاحيت رسيدگي به دعواي مطالبه نفقه فرزند از پدربزرگ را دارد و شخص ذي‌نفع كه معمولاً مادر كودك است بايد به اين دادگاه مراجعه كند.

مطلب پيشنهادي : براي آشنايي بيشتر با قوانين پرداخت نفقه فرزند مطلب “نفقه فرزندان و اصولي كه براي پرداخت آن بايد بدانيم” را مطالعه كنيد.


برچسب: قانون، مجله دلتا، نفقه،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۲۶:۴۳ توسط:مجله حقوقي دلتا موضوع: نظرات (0)