مجله حقوقی دلتا مجله حقوقی دلتا .

مجله حقوقی دلتا

جعل مدرک تحصیلی چه مجازاتی دارد؟

در قانون برای جعل مدرک دانشگاهی، مجازات در نظر گرفته شده و بر اساس آن اگر فردی مدرک اشتغال به تحصیل یا فارغ‌التحصیلی داخل یا خارج از کشور را جعل کند، مجازات خواهد شد.

با توجه به اهمیت تحصیلات دانشگاهی در کشور، جعل مدرک تحصیلی از جمله جرائمی است که برخی افراد مرتکب آن می‌شوند و آگاهانه و یا گاهی بی‌اطلاع از عواقب قانونی آن اقدام به خرید مدرک جعلی می‌کنند. در مجله دلتا این جرم و مجازات آن از نظر قانونی مورد بررسی قرار گرفته و توضیح داده شده است.
تشخیص مدرک تحصیلی جعلی
برخی به دلایل مختلف، از جمله عدم آگاهی از عواقب استفاده از مدارک جعلی، با پرداخت مبالغی به کلاهبرداران، از مدارک تحصیلی جعلی استفاده می‌کنند. اما امروزه به دلیل سیستم مکانیزه و متمرکزی که وجود دارد، در اولین مراجعه به مراکز رسمی جعلی بودن مدارک تشخیص داده می‌شود. بنابراین به راحتی با‌ استعلام مدرک تحصیلی ، جعلی بودن آن مشخص می‌شود.

مجازات جعل مدرک تحصیلی
در قانون برای جعل مدرک دانشگاهی، مجازات در نظر گرفته شده و بر اساس آن اگر فردی مدارک اشتغال به تحصیل یا فارغ‌التحصیلی با تأییدیه و ریز نمرات تحصیلی دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی داخل یا خارج از کشور را جعل کند، مجازات خواهد شد. شایان ذکر است علاوه بر فرد جعل کننده(جاعل)، کسی هم که از این مدرک جعلی استفاده می‌کند مجرم به حساب می‌آید و هر دو آن‌ها به حبس از ۱ تا ۳ سال به علاوه جبران خسارت محکوم می‌شوند. بنابراین مجازات خرید مدرک تحصیلی جعلی نیز در قانون مشخص شده است.
البته گاهی اوقات جعل مدرک دانشگاهی توسط افراد عادی انجام نمی‌شود و در انجام این کار یکی از کارکنان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات وابسته به دولت، شهرداری‌ها یا نهاد‌های انقلابی دخالت دارند که در صورت وقوع چنین امری این دسته از افراد به حداکثر مجازات‌هایی که قاضی تعیین می‌کند، محکوم خواهند شد.
مطلب پیشنهادی: برای آشنایی بیشتر با جرم جعل سند “جعل سند و جلب جاعل” را مطالعه کنید.
 
مطالب بیشتر در مجله حقوقی دلتا...

 


برچسب: قانون، مجله دلتا، حقوق جزا،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۱۰:۱۵ توسط:مجله حقوقی دلتا موضوع: نظرات (0)