مجله حقوقی دلتا مجله حقوقی دلتا .

مجله حقوقی دلتا

روش های جلوگیری از کلاهبرداری در معامله خودرو

 

یکی از روش‌های کلاهبرداری در معاملات خودرو، فروش خودروی کم‌آپشن به جای خودروی فول است. به این صورت که کلاهبرداران خودرو‌های کم‌آپشن را با اضافه کردن آپشن‌های تقلبی، به عنوان فول آپشن و به قیمت بسیار بالاتر می‌فروشند.

خرید و فروش خودرو از جمله معاملاتی است که اگر خریدار و فروشنده دقت لازم و کافی را نداشته باشند، امکان اینکه مورد سوءاستفاده و کلاهبرداری قرار بگیرند وجود دارد. به همین دلیل در مجله دلتا، روش‌های کلاهبرداری در معامله خودرو و راه‌های پیشگیری از آن بررسی شده است.

پارکینگ دوقبضه
در این روش کلاهبردار به عنوان خریدار به فروشنده مراجعه می‌کند. خریدار خودرو را می‌بیند و به رغم آگاهی از آسیب‌های خودرو، آن‌ها را در قولنامه نمی نویسد و یا به صورت کامل قید نمی‌کند. خودرو به پارکینگ دو قبضه منتقل می‌شود؛ اما خریدار در روز تعویض پلاک با کارشناس خودرو حاضر می‌شود و با مستند و نشان دادن آسیب‌های خودرو، از فروشنده ادعای دریافت خسارت یا کاهش قیمت خودرو را دارد. در چنین شرایطی قانون حق را به خریدار می‌دهد.

تعویض خودرو در فاصله بین تنظیم قولنامه و تعویض پلاک
خریدار برای مشاهده خودرو همراه با کارشناس خبره مراجعه و کارشناس هم سلامت فنی و بدنه خودرو را تایید می‌کند؛ اما فروشنده با استفاده از ترفند‌هایی، شماره شاسی را در قولنامه ذکر نمی‌کند. قولنامه در محضر نوشته و بیعانه هم پرداخت می‌شود؛ تعویض پلاک نیز به طور قانونی و درست انجام می شود؛ اما پس از معامله، خریدار متوجه تصادفی بودن خودرو می‌شود. در واقع نکته اینجاست که خودروی تحویلی به خریدار با خودروی کارشناسی شده متفاوت است؛ به این صورت که در روز معامله، یک خودروی سالم بدون رنگ را به خریدار و کارشناس نشان داده‌اند و در روز تعویض پلاک یک خودروی چپ شده با همان مشخصات ظاهری را به وی تحویل داده‌اند.
فروش خودرو کم‌آپشن به جای خودروی فول
این روش که متاسفانه در خودرو‌های لوکس بسیار رایج است، در مواردی اتفاق می‌افتد که کلاهبرداران خودرو‌های لوآپشن را خریداری می‌کنند و با اضافه کردن آپشن‌های تقلبی، خودرو را به عنوان فول آپشن و به قیمت بسیار بالاتر می‌فروشند. راه پیشگیری از این کلاهبرداری استفاده از کارشناسان خبره است.

راه‌های جلوگیری از کلاهبرداری خودرو
۱. از خرید و فروش وکالتی خودرو تا حد امکان پرهیز شود.

در برخی موارد کلاهبرداران خودرو از موضوع وکالت سوءاستفاده می‌کنند. دادن وکالت در فروش خودرو اگرچه کمتر اتفاق می‌افتد؛ اما مشکلات خاص خود را دارد. در نهایت اگر خودرو به طور وکالتی فروخته شد، باید خریدار هرچه سریع‌تر تعویض پلاک را انجام دهد؛ زیرا تا زمانی که تعویض پلاک صورت نگرفته هر تخلفی  که با خودرو اتفاق بیفتد، پلیس و مراجع قضایی فروشنده را مقصر می‌دانند. در امر خرید خودرو وکالتی هم باید مواردی مانند ممنوع المعامله بودن فروشنده و یا اختلاف در شماره شاسی و موتور خودرو با موارد قید شده در قولنامه که ممکن است خریدار را به دردسر اندازد، حتما مورد بررسی قرار گیرد.

۲. بدون کارشناسی دقیق خودرو خریداری نشود.
طبق آمار، اکثر خودروهای دست دوم، ایراد فنی و یا بدنه دارند و گاهی برخی از فروشندگان ایرادات خودروی خود را پنهان می‌کنند؛ ایراداتی که می‌تواند باعث ضررهای مالی بسیاری برای خریدار شود.

۳. دقت در نوشتن قولنامه
برای جلوگیری از کلاهبردای و سایر مشکلات، لازم است که قولنامه در دفاتر مجاز رسمی تنظیم شود؛ علاوه بر این باید تمام جزئیات و توافقات با طرف دیگر معامله در قولنامه ذکر شود.

مطلب پیشنهادی: برای آشنایی بیشتر در خصوص معامله خودروی دست دوم “نکات حقوقی خرید خودرو دست دوم” را مطالعه کنید.

مطالب بیشتر در مجله حقوقی دلتا...
 


برچسب: قانون، مجله دلتا، جعل، کلاهبرداری،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۳۶:۳۸ توسط:مجله حقوقی دلتا موضوع: نظرات (0)