مجله حقوقی دلتا مجله حقوقی دلتا .

مجله حقوقی دلتا

حذف پارکینگ مزاحم امکانپذیر است؟

پارک کردن دو ماشین پشت سر هم بدون اینکه برای دیگر ماشین ها مزاحمت ایجاد کند را پارکینگ مزاحم می‌گویند. مشکل عمده این نوع پارکینگ‌ها این است که برای خروج خودرو جلویی نیاز است تا خودرویی عقبی نیز از پارکینگ خارج شود. در سند مالکیت، ابعاد و محل دقیق پارکینگ مزاحم ثبت می‌شود. با مجله حقوقی دلتا همراه باشید.


پارک کردن ماشین در پارکینگ مزایای بسیاری دارد. که یکی از آن‌ها محفوظ بودن خودرو از آسیب‌های احتمالی است. به همین دلیل همه به دنبال خرید یا اجاره آپارتمانی هستند که پارکینگ داشته باشد. اما معمولا‌ً تعداد پارکینگ از تعداد طبقات ساختمان کمتر است. در قانون برای رفع این مشکل امکان قرار دادن ماشین در پارکینگ مزاحم پیش‌بینی شده است. در همین راستا برای آشنایی بیشتر با قواعد و ضوابط حذف پارکینگ مزاحم با مجله دلتا همراه باشید.

ضوابط پارکینگ مزاحم
پارکینگ مزاحم یک پارکینگ اضافی است که برای ساختمان‌هایی که تعداد پارکینگ آن‌ها محدود است، در نظر گرفته می‌شود و شرط ایجاد این پارکینگ‌ها، وجود فضای کافی به اندازه یک خودرو است. به طور مثال فردی یک آپارتمان را خریده یا اجاره کرده‌ ولی پارکینگ ندارد. در چنین شرایطی ممکن است در پارکینگ فضای کافی برای پارک کردن خودرو وجود داشته باشد اما برای آن فضای خالی، پارکینگ تعریف نشده است. در چنین شرایطی با توافق سایر ساکنین پارکینگ اضافی تحت عنوان پارکینگ مزاحم به وی داده می‌شود.
بنابراین پارک کردن دو ماشین پشت سر هم بدون اینکه برای دیگر ماشین ها مزاحمت ایجاد کند را پارکینگ مزاحم می‌گویند. مشکل عمده این نوع پارکینگ‌ها این است که برای خروج خودرو جلویی نیاز است تا خودرویی عقبی نیز از پارکینگ خارج شود. در سند مالکیت، ابعاد و محل دقیق پارکینگ مزاحم ثبت می‌شود.

طبق قانون پارکینگ مزاحم به فردی داده می‌شود که خود داوطلب شده باشد. به طور مثال گاهی پارکینگ مزاحم برای افرادی که فقط برای پارک ماشین خود در شب‌ها نیاز به پارکینگ دارند و یا افرادی که هزینه خرید پارکینگ اختصاص را ندارند انتخاب‌ مناسبی است. اما در صورتی که فردی داوطلب این کار نباشد این پارکینگ به فردی که آخرین سند را ثبت کرده فروخته می‌شود. این سند فرد را به عنوان دارنده پارکینگ مزاحم ملزم می‌کند هر زمانی که صاحبان پارکینگ اختصاصی از وی در خواست دارند ماشین خود را جابجا کند.

تغییر پارکینگ مزاحم به مشاع
این گزینه مربوط به حالتی است که شخصی دارای پارکینگ است و سایر ساکنین آپارتمان می‌توانند با وی همکاری کنند. در این مورد می‌تواند با همه آن‌ها توافق کنند و وضعیت پارکینگ خود را به پارکینگ مشاع تغییر دهد. البته استفاده از این روش نیازمند کسب رضایت از سایر ساکنین است.

حذف پارکینگ مزاحم
یکی از راهکارهایی که ساکنین درگیر با مزاحمت پارکینگ به سراغ آن می‌روند، حذف و ابطال پارکینگ مزاحم است. در این گونه موارد باید در نظر داشت که قرار دادن پارکینگ مزاحم در یک آپارتمان به دو صورت کاملاً متفاوت انجام می‌گیرد.
در حالت اول که به صورت قانونی صورت می‌گیرد، وجود پارکینگ مزاحم در سند واحد مسکونی ذکر می‌شود و در این صورت می‌توان آن را به عنوان جزء لاینفک آپارتمان در نظر گرفت. این موضوع باعث می‌شود که وجود پارکینگ برای سایر اهالی و ساکنین آپارتمان محدودیت قانونی داشته باشد و حتی باید شرایط لازم برای استفاده از آن فراهم شود. اگر در این حالت کسی برای ابطال پارکینگ مزاحم اقدام کند، در نهایت کار به مراجع قانونی مانند شهرداری و اداره ثبت اسناد می‌رسد که معمولاً آن‌ها پایبند موارد ذکر شده در قرارداد اولیه آپارتمان هستند.
اما در حالت دوم، ایجاد پارکینگ با تصمیم اهالی ساختمان و با توافق آن‌ها انجام گرفته و موردی در سند ساختمان ذکر نشده است. این وضعیت معمولاً محدودیت قانونی ایجاد نمی‌کند و امکان حذف پارکینگ مزاحم در این شرایط بسیار بالاست. اگر با چنین موردی مواجه هستید، به راحتی می‌توانید از طریق مراجع قانونی یا حتی از طریق توافق با سایر ساکنین نسبت به حذف این پارکینگ اقدام کرده و از ایجاد مجدد آن جلوگیری کنید.

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با پارکینگ مزاحم مطلب “با وجود پارکینگ مزاحم در ساختمان چه باید کرد؟” را مطالعه کنید.


برچسب: قانون، مجله دلتا، پارکینگ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۱۲:۱۷ توسط:مجله حقوقی دلتا موضوع: نظرات (0)