مجله حقوقی دلتا مجله حقوقی دلتا .

مجله حقوقی دلتا

استفاده از دفترچه درمانی دیگران جرم است

بیمه شدگان تامین اجتماعی می توانند در مدت بستری در مراکز درمانی ، در صورت برخورد با برخی مشکلات در ارتباط با نحوه محاسبه هزینه ها و چگونگی ارائه خدمات تشخیصی و درمانی مورد تعهد سازمان، از مشاوره و راهنمایی ناظران بیمارستانی استفاده کنند.

افراد گاهی از دفترچه درمان شخص دیگر استفاده می‌کنند؛ باید در نظر داشت که این عمل طبق قانون جرم محسوب می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این جرم و مجازات آن در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

استفاده از دفترچه درمانی دیگران
استفاده از دفترچه درمانی فرد دیگر گاهی پیش می‌آید که افراد برای مراجعه به پزشک و مراکز درمانی از دفترچه بیمه افراد دیگری استفاده می‌کنند که البته طبق قانون استفاده از دفترچه بیمه افراد دیگر جرم محسوب می‌شود.
طبق قانون اوراق دفترچه درمانی در حکم اوراق بهادار و هرگونه دخل و تصرف یا سوء استفاده از آن‌ها مشمول مقررات جعل اسناد دولتی است و به همین دلیل فردی که اقدام به این کار کند مجرم است.
در ماده ۵۳۶ قانون مجازات اسلامی آمده است که هرگاه فردی در اسناد یا نوشته‌های غیر رسمی جعل و با علم به جعل از آن‌ها استفاده کند علاوه بر جبران خسارات به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال یا به ۳ تا ۱۲ میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

مجازات پزشک متخلف چیست؟
علاوه بر جرم استفاده از دفترچه درمانی فرد دیگر؛ در خصوص پزشک هم باید گفت اگر وی با علم و آگاهی از دفترچه فردی دیگر برای بیمار خود استفاده کند او هم مشمول مجازات خواهد شد. بر اساس قانون هر گاه فردی با توسل به عناوین و وسایل تقلبی از مزایای مقرر در قانون به نفع خود استفاده کند به پرداخت جزای نقدی معادل دو برابر خسارت وارده و در صورت تکرار آن به حبس از ۶۱ روز تا ۶ ماه محکوم خواهد شد.

کارشناسان ناظر بیمارستانی که نمایندگانی از سوی سازمان تامین اجتماعی هستند، به موجب اختیارات و وظایفی که بر عهده دارند، بر حسن اجرای قرارداد میان بیمارستان‌ها و دفاتر اسناد پزشکی نظارت کرده و با بررسی دفترچه‌های درمانی و تشخیص هویت بیماران، مانع سوءاستفاده احتمالی از دفترچه های تأمین درمان ویژه بیمه شدگان تأمین اجتماعی می شوند.


کارشناسان ناظر بیمارستانی در ساعات اداری به صورت مقیم یا سیار، در بیمارستان‌های طرف قرارداد با این سازمان حضور دارند و با ایفای نقش نظارتی و هدایتی، موجب آسان شدن روابط سازمان با بیمارستان‌های طرف قرارداد و بیماران بیمه شده می‌شوند.
به عنوان مثال با حضور بر بالین بیماران بیمه شده، ضمن رؤیت دفترچه درمانی و مطابقت آن با بیمار، طبق ضوابط، معرفی نامه صادر می کنند. معرفی نامه بیمارستانی در حکم تأیید استحقاق بیمه شده و تضمین احتساب هزینه‌های بیمارستانی مطابق قوانین و ضوابط سازمان تأمین اجتماعی است.
همچنین کارشناسان ناظر بیمارستانی، با بررسی و تأیید مواردی مانند نسخه دارویی گرانقیمت تا سقف ریالی مجاز، نسخه MRI  و نیز لوازم پزشکی مورد استفاده بیمار، موجب حذف رفت وآمد اضافه بیماران به دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی می شوند.
بر این اساس بیمه شدگان تامین اجتماعی می توانند در مدت بستری، در صورت برخورد با برخی مشکلات در ارتباط با نحوه محاسبه هزینه ها و چگونگی ارائه خدمات تشخیصی و درمانی مورد تعهد سازمان، از مشاوره و راهنمایی ناظران بیمارستانی استفاده کنند.
ناظران بیمارستانی نیز با بررسی پرونده بالینی بیماران و رسیدگی اولیه به صورت حساب هزینه درمان بیمه شدگان، ضمن نظارت بر چگونگی تنظیم صورتحساب ها و رعایت تعرفه های پزشکی، موجب تسریع روند پرداخت مطالبات بیمارستان ها می شوند.

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله حقوقی دلتا دیدن نمایید


برچسب: دلتا، مجله دلتا، مجله حقوقی،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۱۶:۰۵ توسط:مجله حقوقی دلتا موضوع: نظرات (0)