مجله حقوقي دلتا مجله حقوقي دلتا .

مجله حقوقي دلتا

شناسنامه فني و ملكي ساختمان چيست؟

يكي از اسناد مهمي كه در فرآيند ساخت يك ساختمان بايد تهيه شود، شناسنامه فني و ملكي ساختمان است كه با استفاده از آن مي‌توان به اطلاعات مفيدي در مورد ساختمان دست پيدا كرد.

شناسنامه فني و ملكي ساختمان از مدارك اساسي و ضروري ساختمان به شمار مي‌رود، كه اطلاعات مهم و كاربردي در آن درج شده است. افراد در هنگام خريد ملك بايد براي شناسايي وضعيت ساختمان آن را ملاحظه كنند. زيرا براي خريد يك خانه، همه چيز در قيمت و ظاهر آن خلاصه نمي‌شود. در مجله دلتا به بررسي شناسنامه ساختمان پرداخته شده است.

شناسنامه فني و ملكي ساختمان چيست؟
شناسنامه فني و ملكي ساختمان يكي از اسناد مهمي است كه  در فرآيند ساخت بايد تهيه شود و با استفاده از آن مي‌توان به اطلاعات مفيدي در مورد ويژگي هاي بنا دست پيدا كرد. در واقع براي ساخت ساختمان زمان زيادي لازم است كه در هر مرحله قانوني آن بايد مجوزهاي مختلفي از سازمان هاي مربوطه دريافت شود. تعداد اين مجوزها زياد است و از مراحل اوليه ساخت و ساز تا مرحله صدور پروانه را در بر مي‌گيرند. بايد توجه داشت كه در صورت عدم تهيه اين مجوزها نمي‌توان از ساختمان مزبور استفاده كرد. بنابراين منظور از شناسنامه فني و ملكي ساختمان سندي است كه اطلاعات فني و مشخصات ملكي ساختمان در آن درج شده است. به طور كلي تمامي ساختمان‌ هايي كه به صورت قانوني و زير نظر مراجع رسمي كشور ساخته شده باشند، از اين شناسنامه برخوردار خواهند بود. اين شناسنامه به شكل يك دفترچه اطلاعات است. و وزارت مسكن و شهرسازي مسئوليت طراحي و چاپ اين شناسنامه را بر عهده دارد. شايان ذكر است كه شناسنامه فني و ملكي ساختمان بايد در زمان خريد و فروش ملك، همراه با كليه اسناد و مدارك مرتبط به خريدار واگذار شود.

 

دلايل اهميت شناسنامه فني و ملكي
۱.كسب اطلاعات كافي و مفيد در مورد مشخصات فني ساختمان

در اين سند، اطلاعات فني و ويژگي ‌هاي ساخت ساختمان ذكر مي‌شود. به عنوان مثال در اين اسناد شيوه اسكلت بندي ساختمان و روش ‌هاي مورد استفاده براي ساخت و ساز قيد مي‌شوند.

۲.فراهم شدن بستري مناسب به منظور اخذ تصميمات جديد براي بازسازي ساختمان در سال‌ هاي آينده

علاوه بر اين كه مي‌توان وضعيت فعلي ساختمان را بررسي كرد. به طور مثال خريدار با مطالعه اين سند متوجه مي‌شود مصالح به كار برده شده در ساختمان مقاوم هستند يا خير؟

مي‌توان گفت اطلاعاتي كه از اين شناسنامه به دست مي‌آيد، براي تصميم گيري‌ هاي آينده در مورد ساختمان لازم خواهند بود. زيرا با استفاده از اطلاعات مندرج در اين شناسنامه مي‌توان نسبت به مقاوم سازي سازه در سال ‌هاي بعد تصميمات ديگري گرفت.

۳.تعيين كننده كاربري ساختمان

املاك بر حسب قوانين و مقررات ساخت و ساز و درجه ايمني كاربري‌ هاي مختلفي دارند. بنابراين با توجه به شناسنامه فني و ملكي، مي‌توان ساختمان را براي كاربري‌ هاي مختلف ارزيابي كرد. به طور مثال ممكن است بعضي از كاربري ها موجب وارد شدن وزني بيشتر از حد مجاز به اسكلت ساختمان شوند. در اين شرايط بايد از انتخاب كاربري‌ هايي كه چنين وزني را به اسكلت ساختمان وارد مي كند، خودداري كرد.
بايد در نظر داشت كه اين اطلاعات براي بررسي هاي فني نهادهاي مربوطه و همچنين خريداران لازم خواهند بود. و به دليل آن كه چنين اطلاعات مهمي از روي ساختمان قابل فهم نيستند، آن ها را در دفترچه ‌اي رسمي ثبت مي‌كنند كه در ادامه به تائيد سازمان نظام مهندسي ساختمان مي‌رسد. بايد در نظر داشت كه دريافت شناسنامه ملكي و فني براي صدور و دريافت پروانه پايان كار ساختمان لازم و ضروري خواهد بود.

نهاد صادر كننده شناسنامه فني و ملكي
در كليه استان ‌ها سازمان نظام مهندسي، به عنوان مرجع صادر كننده شناسنامه فني و ملكي شناخته مي‌شود. اين سازمان بايد پس از درخواست مجريان پروژه ‌هاي ساختماني، اقدامات لازم براي صدور شناسنامه فني و ملكي را انجام دهد. و همچنين موظفند كه مشخصات ملك مربوطه را در شناسنامه‌ هايي كه به صورت خام از طرف وزارت مسكن و شهرسازي در اختيار آن ها قرار مي‌گيرد، ثبت كنند. هزينه شناسنامه فني و ملكي ساختمان هر سال از سوي شوراي مركزي سازمان نظام مهندسي پيشنهاد مي‌شود و در نهايت به تصويب وزارت راه و شهرسازي مي‌رسد. پس از تصويب نهايي اين تعرفه از سوي وزارت مسكن، تمامي مالكان و مجريان پروژه ‌هاي ساختماني موظف به پرداخت هزينه‌ هاي مذكور خواهند بود.

 

مراحل تهيه شناسنامه ساختمان
متقاضي براي دريافت شناسنامه فني و ملكي لازم است مدارك زير را تهيه و ارائه كند.

۱.كپي شناسنامه مالك

۲.كپي كارت ملي

۳.كپي سند مالكيت

۴.گواهي عدم خلافي

پس از تهيه مدارك مذكور، بايد اطلاعات فني و ملكي ساختمان در فرم‌ هايي كه به عنوان پيش نويس شناسنامه‌ هاي فني و ملكي شناخته مي‌شوند، وارد شوند. پس از آن فرم پيش نويس تكميل شده و به همراه گواهي عدم خلافي به سازمان نظام مهندسي ساختمان ارائه مي‌شود. سپس بايد هزينه‌ هاي مربوط به عمليات صدور، پرداخت شود. در مرحله بعد ناظر مهندسي از سوي سازمان نظام مهندسي كشور تعيين خواهد شد تا مشخصات ملك و اطلاعات ثبت شده را ارزيابي كند. ضمن اينكه بايد كيفيت فني ساخت و ساز ساختمان به صورت حضوري ارزيابي شود. در صورتي كه مهندس ناظر تائيد كند، شناسنامه فني و ملكي ساختمان به صورت رسمي صادر خواهد شد و همراه سند به مالك ارائه مي‌شود. شايان ذكر است كه پس از اتمام ساخت و ساز مجري پروژه و يا مالك بايد اطلاعات فني و ملكي ساختمان را به همراه تائيد مهندس ناظر به سازمان نظام مهندسي ساختمان‌ ها در استان خودشان تحويل دهند.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...


برچسب: قانون، مجله دلتا، ساختمان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۴۶:۲۹ توسط:مجله حقوقي دلتا موضوع: نظرات (0)

سند تك برگي ؛ ويژگي ها و مزاياي آن

تعويض اسناد مالكيت قديمي توسط مالك اختياري است. اما در صورتي كه افراد از مزاياي سند تك برگي آگاه شوند و راهكارهاي اقدام آن را بدانند، قطعاً به تعويض اسناد مالكيت اقدام خواهند كرد.

سند تك برگي به جاي سند هاي قديمي منگوله دار يا سيم سربي رواج يافته است كه مي‌توان گفت اداره ثبت اسناد در اين زمينه گام موثري در ثبت نوين برداشته است. سند تك برگ همان سند مالكيت است كه به شيوه جديد و الكترونيكي صادر مي‌شود. به گزارش مجله دلتا هدف از ارائه سند مالكيت تك برگ، نگهداري اطلاعات املاك در بانك جامع اطلاعات و نظم دادن به املاك است.
مزاياي سند تك برگي
اسناد مالكيت تك برگي، ويژگي‌ ها و مزاياي منحصر به‌ فردي دارند كه در ادامه به آن ها اشاره شده است.
ويژگي هاي سند تك برگ
چاپ در چاپخانه‌ هاي دولت، داشتن باركد امنيتي، نمايش كروكي و نقشه، جامع و خوانا‌ بودن اطلاعات، داشتن اطلاعات مربوط به نشاني دقيق ملك، درج مشخصات دقيق و كامل مالك اعم از شماره يا شناسه ملي، اقامتگاه، كدپستي، نمايش نقشه كاداستر كه دقيقاً منطبق با نقشه‌ هاي هوايي محل است، داشتن شناسنامه ملي جغرافيايي املاك و مستغلات و ثبت مشخصات ملك و نقشه آن در بانك جامع اطلاعاتي املاك از خصوصيات و ويژگي هاي اين گونه اسناد هستند.

مزاياي سند تك برگي
مواردي همچون افزايش ضريب امنيتي، ماشيني و چاپي بودن، دقت اسناد مالكيت تك برگ و جلوگيري از بروز اشتباهات ثبتي و صدور اسناد مالكيت معارض، كاهش معاملات معارض، تعويض سند در هر انتقال، به‌ روز رساني اطلاعات و آخرين وضعيت ثبتي ملك، شناسايي سريع پلاك‌ هاي مجاور در حوادث و بلاياي طبيعي، ذخيره‌ سازي كليه سوابق مربوط به اسناد مالكيت مردم به شكل الكترونيكي در بانك‌ هاي اطلاعاتي، كاهش پرونده‌ هاي قضايي و تسهيل و سرعت عمل در رسيدگي و كاهش جرم جعل از محاسن و مزاياي اين اسناد هستند.
عدم جعل سند تك برگي
صدور اسناد مالكيت تك برگي امكان جعل سند را به حداقل مي‌رساند. به دو علت اين اسناد در جلوگيري از جعل تاثير گذار است.
۱. فرمت و قالب سند تك برگي
اين سند با برخورداري از تكنيك‌ هاي چاپ امنيتي، استفاده از جوهرهاي امنيتي، داشتن هولوگرام مخصوص، داشتن باركد، استفاده از كاغذهاي مخصوص واتر مارك و چاپ آن در چاپخانه ‌هاي دولت امكان جعل فرمت را مشكل و به حداقل ممكن مي‌رساند. و در صورتي كه در هر يك از اقلام اطلاعاتي سند مالكيت تغييري ايجاد شود و يا جعلي صورت گيرد از باركد امنيتي، مشخص خواهد شد.
۲. محتويات و مندرجات سند تك برگي
ذكر مشخصات كامل مالك و ملك، درج مختصات جغرافيايي ملك، انعكاس نقشه كاداستر، درج اطلاعات جديد و مورد نياز، جامع و خوانا بودن اقلام اطلاعاتي به لحاظ صدور به وسيله ماشين و از همه مهم‌ تر ذخيره‌ سازي تمام اطلاعات در بانك جامع املاك، ضريب امنيتي اسناد تك برگي را افزايش داده و مي‌تواند از هرگونه جعل جلوگيري كند.
وظايف مالك در تعويض سند
مالك در تعويض سند مالكيت مختار است. به عبارت ديگر تعويض اسناد مالكيت قديمي توسط مالك اختياري است. اما در صورتي كه افراد از مزاياي سند تك برگي آگاه شوند و راهكارهاي اقدام آن را بدانند، اقدام به تعويض اسناد مالكيت اقدام خواهند كرد.
تكاليف ادارت ثبت در خصوص سند تك برگ
سازمان ثبت موظف است نسبت به املاكي كه تاكنون براي آن ها سند مالكيت صادر نشده است، سند تك برگي صادر كند و اجازه استفاده از دفترچه‌ هاي باقيمانده قديمي را ندارد. اما در صورتي كه نسبت به املاك سند مالكيت صادر شده باشد، در موارد زير ادارات ثبت مكلفند كه سند تك برگي صادر كنند.
• مالك درخواست سند تك برگي كند.
• نسبت به آن ملك عمليات افراز يا تفكيك صورت گيرد.
• مالك در موارد قانوني درخواست المثني كند.
• نسبت به آن ملك نقل و انتقالي صورت گيرد.
• مالكين مشاعي درخواست صدور سند جداگانه داشته باشند.
• حكم دادگاه مبني بر اصلاح سند و … باشد.
بنابراين سازمان ثبت، تكليفي به فراخوان عمومي براي تعويض اسناد مالكيت قديمي نداشته و اتخاذ تدابير لازم در اين خصوص بايد با قانون سازگار باشد.

مقايسه سند مالكيت تك برگي با دفترچه‌ اي
• در سند تك برگ مشخصات كامل مالك به‌ طور دقيق از جمله كد ملي و كد پستي نوشته مي‌شود، در صورتي كه در سند دفترچه‌ اي كد ملي و كد پستي نوشته نمي‌شود.
• سند تك برگ به‌ صورت رايانه‌ اي تنظيم و چاپ مي‌شود كه همين موجب شده اطلاعات و مندرجات سند، به‌ طور شفاف و دقيق مشخص باشد و از هرگونه جعل و سوء‌استفاده‌ اي جلوگيري شود. بر خلاف سند دفترچه‌ اي كه دستي نگاشته شده كه مشكلات خاصي را در پي دارد. از جمله در اين اسناد امكان كم يا اضافه كردن به مندرجات سند وجود دارد.
• در سند جديد، نقشه كاداستر ملك كه دقيقاً منطبق با نقشه هوايي محل ترسيم شده است. برخلاف سند دفترچه‌ اي كه به اين شكل نيست.
• سند تك برگ الصاق به هولوگرام امنيتي است كه موجب مي‌شود از جعل جلوگيري كند. در صورتي كه در سند دفترچه‌ اي چنين چيزي وجود ندارد.
• در سند تك برگي ملك فقط امكان چاپ و نوشتن يك مالك وجود دارد و در نقل و انتقالات بعدي اين سند از اعتبار مي‌افتد و سند تك برگي جديد به نام مالك جديد صادر مي‌شود.
 
مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا ...

 


برچسب: قانون، مجله دلتا، قرارداد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۴۰:۲۹ توسط:مجله حقوقي دلتا موضوع: نظرات (0)

پس گرفتن جهيزيه پس از فوت همسر

جهيزيه نوعي امانت است كه در اختيار شوهر قرار مي‌گيرد. اگر به طور عمدي به آن ها آسيب برساند به طور مثال در حين استفاده به طور عمدي آن‌ ها را بشكند يا بدون اجازه وسايل را بفروشد، زن با طرح شكايت و مراجعه به دادسرا مي‌تواند از همسر شكايت كيفري كند.

استرداد جهيزيه پس از فوت شوهر از جمله مسائل مالي است كه در قانون مورد توجه قرار گرفته است. در واقع حقوق زن بعد از فوت شوهر بايد همانند حق و حقوقي كه وي پيش از درگذشت شوهر داشته، رعايت شود؛ از جمله اين حقوق استرداد جهيزيه و مطالبه مهريه است. در مجله دلتا استرداد و پس گرفتن جهيزيه پس از فوت همسر بررسي شده است.

تكليف وسايل منزل بعد از فوت شوهر
اموالي كه زن بعد از ازدواج به خانه شوهر مي‌آورد، جهيزيه خوانده مي‌شود. دو راه براي استرداد جهزيه زن وجود دارد:
۱. نوشتن سياهه اموال زن
۲. داشتن فاكتور اموال خريداري ‌شده به نام زن

 

نوشتن سياهه زماني معتبر است كه شوهر و همچنين دو نفر به عنوان شاهد زير سياهه اموال را امضاء كنند. بهتر است شهود مرد باشند و از اقوام و خويشاوندان زن نباشند. پس از امضاي شوهر و دو شاهد، اين سياهه حالت سند عادي پيدا مي‌كند. بنابراين در زمان طلاق يا فوت همسر اثبات ادعاي زن در خصوص اموال و وسايلي كه تحت عنوان جهيزيه با خود آورده است آسان تر خواهد بود. اما در مواردي كه زن هيچ مدركي اعم از سياهه و فاكتور در اختيار ندارد، در اين صورت اموال اختصاصي مرد به زوج و اموال اختصاصي زن به زوجه اختصاص داده مي شود. و در خصوص اموال مشترك نيز، اگر هيچ يك از زن و مرد مدركي در دست نداشته باشند، اين اموال به صورت مشترك بين زن و شوهر تقسيم خواهد شد.

آسيب رساندن به جهيزيه
جهيزيه نوعي امانت است كه در اختيار شوهر قرار مي‌گيرد. اگر به طور عمدي به آن ها آسيب برساند به طور مثال در حين استفاده به طور عمدي آن‌ ها را بشكند يا بدون اجازه وسايل را بفروشد، زن با طرح شكايت و مراجعه به دادسرا مي‌تواند از همسر شكايت كيفري كند.

 

تكليف جهيزيه بعد از فوت زن
بر طبق قانون،‌ جهيزيه ‌متعلق به زن است. بنابراين پس از فوت وي، اموالي كه از او باقي مي‌ماند به ميزان سهم‌ الارث به ورثه او تعلق مي‌گيرد. در اين موارد، اگر زن و شوهر فرزند داشته باشند، يك چهارم اموال به مرد مي‌رسد و اگر صاحب فرزندي نباشند، يك دوم اموال به مرد رسيده و اموال باقي مانده ميان ساير وراث تقسيم مي‌شود. بنابراين در خصوص اين سؤال كه پس از فوت زن، ورثه وي همانند مادر يا برادر… مي‌توانند جهيزيه را از شوهر پس بگيرند؟ لازم است به اين نكته اشاره داشت كه تهيه جهيزيه و تحويل آن توسط خانواده دختر براي زندگي مشترك، در واقع نزد مرد امانت است و در صورت مطالبه و درخواست بايد عين آن وسايل برگردانده شود. اما در صورتي كه جهيزيه موجود نباشد، دادگاه حكم به رد قيمت آن صادر نخواهد كرد. در واقع در صورت فوت مرد، جهيزيه متعلق به زن است، زيرا از ابتدا متعلق به زن بوده است ولي اموال مرد به ورثه تعلق خواهد گرفت. پس از فوت زن، استرداد و باز پس گيري كل جهيزيه توسط ورثه وي امكان نخواهد داشت. زيرا جهيزيه، اموال باقي مانده از زن محسوب مي‌شود و به نسبت سهم‌الارث، تقسيم و سهم مرد از آن كسر و به وي داده مي‌شود.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...


برچسب: قانون، مجله دلتا، جهيزيه،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۳۳:۰۹ توسط:مجله حقوقي دلتا موضوع: نظرات (0)

پروژه لينك سازي داخلي

پروژه لينك سازي داخلي سايت

اگر استراتژي هدفمندي براي لينك سازي داخلي سايت خود نداشته ايد، متاسفانه دير يا زود سايت شما در آخرين صفحه از نتايج گوگل خواهد بود. !

در صورتي كه هر كدام از صفحات سايت شما فاقد هرگونه لينك داخلي باشند از نظر گوگل به عنوان صفحه بي هويت يا Orphan Pages شناخته مي شود.

همين امروز با سرمايه گذاري در پروژه سئو لينك سازي داخلي ميتوانيد جريان زندگي را براي هميشه در سايت خود را مجدد فعال كنيد.

 

گوگل تاكنون بيش از 250 فاكتور مهم براي رتبه بندي سايت ها در نظر گرفته است كه در بين تمامي اين فاكتور ها، لينك سازي يا Link Building به شدت مي درخشد و جز برترين فاكتور هاي مهم رتبه بندي در گوگل مي باشد .

لينك سازي داخلي سايت گنجينه پنهان و ستون فقرات سئو سايت مي باشد چون تاكنون تحت هيچ عنواني نمي توان از آن چشم پوشي كرد.

صفحات جديد زماني توسط ربات هاي گوگل بررسي مي شوند كه از صفحه اي ايندكس شده، ميانبري بين صفحات ايجاد شده باشد.

هدف گوگل در استفاده از لينك هاي داخلي دسترسي راحت به محتواي جديد و درك ارزشمندي يك صفحه در سايت است مثلا سايتي محتواي تازه اي ايجاد كرده اما هيچ لينك داخلي از ساير صفحات سايت براي آن ايجاد نشده باشد ربات هاي خزنده گوگل هيچوقت متوجه صفحه جديد سايت نمي شوند و  هيچ اتفاق خاصي براي جايگاه و رتبه سايت رخ نميدهد.

لينك سازي داخلي سايت نوعي سيگنال مثبت براي موتورهاي جستجوست كه اين صفحه سايت اهميت بالايي دارد.

منبع شيك رنك


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۵۰:۵۲ توسط:مجله حقوقي دلتا موضوع: نظرات (0)

بيمه مشاغل خانگي چگونه است و چه مزايايي دارد؟

مشاغل خانگي به آن دسته از فعاليت هايي گفته مي‌شود كه توسط عضو يا اعضاي خانواده در فضاي مسكوني به عنوان يك كسب و كار بدون مزاحمت و ايجاد اخلال در آرامش واحدهاي مسكوني ديگر انجام مي‌شود.

بيمه مشاغل خانگي از جمله مسائلي است كه مردم در ارتباط با عملكرد و فوايد و همچنين نحوه ثبت نام آن سؤالات بسياري مي‌پرسند. در مجله دلتا بيمه مشاغل خانگي مورد بررسي قرار گرفته است.

مشاغل خانگي مستقل
مشاغل خانگي به آن دسته از فعاليت هايي گفته مي‌شود كه توسط عضو يا اعضاي خانواده در فضاي مسكوني به عنوان يك كسب و كار بدون مزاحمت و ايجاد اخلال در آرامش واحدهاي مسكوني ديگر انجام مي‌شود و منجر به توليد و يا كالاي قابل عرضه به بازار و خارج از محيط مسكوني خواهد شد. اين مشاغل در بخش هاي صنايع دستي، فرش، كشاورزي، دامپروري، شيلات، خدمات، توليدي، صنعت و فناوري اطلاعات (IT) ايجاد مي‌شوند. شايان ذكر است كه فهرست و همچنين اطلاعات هر يك از مشاغل خانگي در سايت وزارت كار و امور اجتماعي موجود است. و در صورتيكه شغل مورد نظر شخص متقاضي در فهرست مشاغل خانگي وجود نداشته باشد، وي مي‌تواند در فرم ثبت نام، شغل مد نظر خود را پيشنهاد كند. در اين صورت شغل پيشنهادي بررسي و در صورت تصويب، به فهرست مشاغل خانگي اضافه خواهد شد.

 

شرايط انجام كسب و كار خانگي چيست؟
براي انجام كسب و كار خانگي لازم است مواردي رعايت شود كه در ادامه توضيح داده شده است.

۱.كار صرفاً توسط عضو يا اعضاء خانواده در واحد مسكوني انجام شود.

۲.حجم توليد با شرايط و فضاي واحد مسكوني تناسب داشته باشد.

۳.آلودگي هاي زيست محيطي، صوتي و بصري ايجاد نكند.

۴.حقوق واحدهاي مجاور و همسايگان رعايت شود.

۵.عرضه و فروش كالا و خدمات در خارج از واحد مسكوني صورت گيرد.

۶.رفت و آمد غير متناسب به ويژه در مجتمع هاي مسكوني كه باعث مزاحمت براي ساير ساكنين باشد، صورت نگيرد.

۷.شغل مجاز و با محيط مسكوني تناسب داشته باشد.

همچنين بايد در نظر داشت امكان فعاليت همزمان در چند شغل خانگي در دو حالت امكانپذير است. در صورتي كه دستگاه اجرايي ذيربط آن را تائيد كند و نيز مجموع ساعات كار خانگي از ۴۴ ساعت كار در هفته بيشتر نشود.

نحوه فعاليت در مشاغل خانگي
كار و فعاليت در حوزه مشاغل خانگي در ۳ صورت امكان پذير است.
۱. انجام فعاليت به صورت كارمزدي براي كارفرماي خارج از محيط مسكوني (به اين شخص متقاضي تحت پوشش گفته مي‌شود).
۲. انجام فعاليت مستقل اعم از تامين مواد اوليه تا عرضه محصول به خارج از محيط مسكوني (شخصي كه به طور مستقل فعاليت مي‌كند متقاضي مستقل ناميده مي‌شود).
۳. انجام فعاليت به صورت تعاوني و يا مشاركت با بنگاه هاي تامين كننده مواد اوليه و عرضه محصول آن ها در بازار، كه به صورت كسب و كار خوشه اي يا پشتيبان گفته مي‌شود.

 

نحوه ثبت نام بيمه مشاغل خانگي
متقاضيان مي‌توانند فرم ثبت نامي را كه متناسب با شرايط خود مي‌دانند از سايت وزارت كار و امور اجتماعي دريافت كنند. و در هنگام ثبت نام با توجه به فعاليتي كه مي‌خواهند انجام بدهند هر يك از گزينه هاي تحت پوشش، متقاضي مستقل، و پشتيبان را انتخاب كنند. لازم به ذكر است كه كليه متقاضيان مستقل و پشتيبان براي انجام فعاليت در حوزه مشاغل خانگي نياز به دريافت مجوز دارند.

شرايط و مراحل دريافت مجوز
متقاضي براي دريافت مجوز بايد شرايط عمومي و اختصاصي لازم را داشته باشد. سپس داوطلب واجد شرايط با ورود به سامانه صدور مجوز مشاغل خانگي ، فرم تكميل شده ثبت نام و مدارك لازم را تكميل و به دستگاه اجرائي ذيربط ارائه مي‌كند. پس از انجام بررسي هاي لازم و در صورت تائيد طرح در دستگاه اجرائي، مجوز مربوطه توسط اداره كل كار و امور اجتماعي استان صادر خواهد شد. داوطلبان بايستي براي اطلاع از قوانين و مقررات مربوط به صدور مجوز كه عبارتند از داشتن شرايط عمومي و اختصاصي، مدارك مورد نياز و مراحل صدور مجوز به سايت وزارت كار و امور اجتماعي مراجعه كنند.

متقاضيان بيمه مشاغل خانگي چه تسهيلاتي دريافت مي‌كنند؟
متقاضياني كه مجوز كسب و كار خانگي كه مورد تاييد دستگاه اجرائي ذيربط باشد را داشته باشند، مي‌توانند از وام و ساير تسهيلات بهره مند شوند. و همچنين با ارائه مجوز كسب و كار خانگي نزد صندوق تامين اجتماعي، از بيمه و مزاياي آن نيز برخوردار شوند. در واقع اين افراد در صورت واجد شرايط بودن، از كليه حمايت هاي قانوني نظير حق بيمه خويش فرما، تسهيلات و بازارهاي محلي جهت عرضه محصولات خانگي و غيره.. برخوردار خواهند شد.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...


برچسب: قانون، مجله دلتا، بيمه،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۱۱:۱۵ توسط:مجله حقوقي دلتا موضوع: نظرات (0)

مشاعات ساختمان چه قوانيني دارد؟

بخش‌ هايي از هر آپارتمان كه در سند ملكي استفاده از آن به نام شخص خاصي نباشد و همه ساكنين به طور مشترك از آن استفاده مي‌كنند، را در اصطلاح مشاعات ساختمان مي‌گويند. قسمت هايي از جمله زمين ساختمان، درب ورودي، حياط و باغچه...

مشاعات آپارتمان يا همان قسمت‌هاي مشترك ساختمان داراي قوانين و مقررات خاصي است كه مالكان و ساكنان آپارتمان‌ ها بايد از آن مطلع باشند. كه از بحث و اختلاف نظر احتمالي ساكنين كه معمولا بر سر مشاعات و قسمت‌ هاي مشترك ساختمان ايجاد مي‌شود، پيشگيري شود. در ادامه با مجله دلتا همراه باشيد.

قانون مشاعات آپارتمان

طبق قانون، بخش هايي از آپارتمان كه مالكيت رسمي آن ها به طور مجزا براي هر واحد در سند آمده باشد، قسمت اختصاصي آپارتمان محسوب مي‌شود. استفاده از اين قسمت در انحصار مالك يا مستاجر همان واحد است و مالكين ساير واحدها حق استفاده از اين قسمت‌ ها را ندارند. فضاي داخلي هر واحد آپارتماني از جمله قسمت‌ هاي اختصاصي هر واحد است كه عبارتند از اتاق خواب، سالن پذيرايي، آشپزخانه، بالكن و سرويس‌ ها و همچنين انباري و پاركينگ نيز، در صورتيكه در سند آمده باشد، به عنوان فضاي اختصاصي همان واحد در نظر گرفته مي‎شود.

 

مشاعات ساختمان چيست؟
بخش‌ هايي از هر آپارتمان كه در سند ملكي استفاده از آن به نام شخص خاصي نباشد و همه ساكنين به طور مشترك از آن استفاده مي‌كنند، را در اصطلاح مشاعات ساختمان مي‌گويند. قسمت هايي از جمله زمين ساختمان، درب ورودي، حياط و باغچه، ورودي پاركينگ، پاركينگ اضافي، لابي، راهرو و پنجره هاي آن، پله ها، آسانسور، پشت بام، شوفاژ خانه، تاسيسات و انشعابات مشترك، مشاعات آپارتمان گفته مي‌شوند.

قانون هزينه مشاعات ساختمان
تامين مخارج مشاعات ساختمان بر عهده كليه ساكنين است كه سهم هر يك بر اساس متراژ واحدها تعيين مي‌شود. كليه ساكنين موظف هستند سهم خود را براي تعمير و نگهداري از مشاعات به مدير ساختمان پرداخت كنند. و در صورتيكه مالكي سهم واحد خود را پرداخت نكند، ساكنين آپارتمان مي‌توانند شكايت خود را از طريق شوراي حل اختلاف پيگيري كنند. البته لازم به ذكر است در مواردي كه فقط يكي از واحد ها به مشاعات آسيب و خسارت وارد كند فقط همان واحد مسئول است و بايد هزينه تعميرات را بپردازد.

 

قوانين مشاعات آپارتمان

قسمت هاي مشترك ساختمان داراي قوانين و مقررات خاصي است كه افراد موظف هستند اين قوانين را رعايت كنند. در زير به آن ها اشاره شده است.

۱. ساكنين ساختمان بايد در حد معمول و متعارف از مشاعات استفاده كنند. به طوري كه استفاده آن‌ ها مانعي براي استفاده ساير همسايه ها نباشد. به طور مثال قرار دادن كفش در راه پله ها و حياط ساختمان ممنوع است و ساير واحدها مي‌توانند به آن اعتراض كنند.

۲. گذاشتن زباله در راهرو كه موجب پخش بوي بد در كل ساختمان مي‎شود ممنوع است.

۳. تغيير در مشاعات ساختمان كه موجب بر هم زدن و ناهماهنگي در نماي ساختمان شود ممنوع است.

۴. استفاده اختصاصي از برق و آب مشاع ساختمان ممنوع است.

۵. خودروها نبايد در محلي غير از محل تعيين شده پارك شوند يا جلو رفت و آمد ساكنين ساختمان را بگيرد.

۶. استفاده از مشاعات نبايد مورد اذيت و آزار ساكنين ديگر واحدها شود. به طور مثال نگهداري حيوانات در حياط خلاف قانون است.

۷. هرگونه تغيير در نقشه ساختمان بدون رضايت ساكنين و كسب مجوزهاي لازم ممنوع است.

۸. استفاده از فضاي پاركينگ براي مهماني و جشن تنها با رضايت ساكنين و اجازه مدير ساختمان امكان پذير است.

فروش قسمت مشاع ساختمان
خريد و فروش مشاعات آپارتمان از نظر قانون صحيح نيست زيرا اين بخش‌ ها مختص به يك شخص نيستند و براي استفاده همه اعضاي ساختمان در نظر گرفته شده اند و فروش مشاعات ساختمان يا اجاره آن‌ ها از جمله بام و حياط غير قانوني است. در اين خصوص بايد در نظر داشت كه هيچ يك از ساكنين اجازه تصرف مشاعات را ندارد و نمي‌تواند آن را به شخص ديگري واگذار كند مگر اينكه با ساير ساكنين توافق كرده باشد و قانون به او اجازه اين كار را بدهد.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...


برچسب: قانون، مجله دلتا، ساختمان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۵۸:۰۷ توسط:مجله حقوقي دلتا موضوع: نظرات (0)

در دوران نامزدي و بعد از آن طرفين چه حق و حقوقي دارند؟

در صورتي كه دو نفر با يكديگر پيمان نامزدي بسته باشند و قول ازدواج به يكديگر داده باشند و اين ازدواج واقع نشود، مي‌توانند هدايايي را كه در طول دوران نامزدي به يكديگر داده‌اند از يكديگر مطالبه كنند.

نامزدي فرصتي براي آشنايي زوج‌ها و خانواده‌هاي آن‌ها است كه لازم است قواعد آن رعايت شود تا دو طرف آسيب نبينند. دوران نامزدي در اصطلاح به دوراني گفته مي‌شود كه دختر و پسر خود را براي تشكيل زندگي مشترك آماده مي‌كنند. در اين دوران نامزدها از نظر شرعي و ديني نسبت به يكديگر نامحرم هستند و تا زماني كه عقد ازدواج منعقد نشود، هيچ‌‌گونه رابطه حقوقي بين آن‌ها وجود ندارد. در مجله دلتا به شرايط و قوانين دوران نامزدي پرداخته شده است.

شرايط دوران نامزدي
طبق قانون، نامزدي باعث ايجاد علقه زوجيت و پيوند زناشويي بين دو طرف نيست؛ هرچند تمام يا قسمتي از مهريه كه براي موقع ازدواج تعيين شده پرداخته شده باشد. بنابراين اگر تمام يا قسمتي از مهريه به دختر پرداخت شده باشد، در صورت به هم خوردن نامزدي قابل استرداد است زيرا تا زماني كه ازدواج صورت نگرفته، زن مالك مهر نيست. بنابراين اگر مهريه دريافت شده است، بايد باز پس داده شود. در مواردي هم كه به دليل رعايت محرميت دختر و پسر، صيغه عقد جاري شده باشد، نيمي از مهر قابل‌استرداد است.

آيا به هم خوردن نامزدي طرف مقابل را مستحق دريافت خسارت مي‌كند؟
بر اساس قانون هر يك از زن و مرد تا زماني كه عقد ازدواج جاري نشده باشد، مي‌تواند از وصلت خودداري كند و طرف ديگر به هيچ وجه نمي‌تواند او را مجبور به اين ازدواج كند و يا به دليل امتناع از وصلت درخواست خسارت كند. در واقع زن و مرد به دليل هزينه‌هايي كه در اين دوران متحمل شده‌‌اند، نمي‌توانند درخواست خسارت كنند.

 

حقوق نامزدي
۱. وعده ازدواج براي ايجاد رابطه زوجيت (روابط زناشويي و جنسي) كافي نيست، حتي اگر دو طرف در مورد مهريه با يكديگر توافق كرده باشند و مرد نيز قسمتي از مهريه يا تمام آن را به زن پرداخت كرده باشد.
۲. تا زماني كه عقد نكاح بين زن و مرد جاري نشده، هر يك از آن‌ها مي‌توانند از انجام وصلت امتناع كنند و طرف ديگر به هيچ وجه نمي‌تواند وي را مجبور به ازدواج با خود كند.
۳. اگر مردي به زني وعده ازدواج بدهد، اما با او ازدواج نكند، زن به صرف امتناع مرد از ازدواج با او نمي‌تواند مطالبه خسارت كند، مگر اين كه در دادگاه ثابت كند كه مرد با وعده دروغين ازدواج وي را فريب داده و به او خسارتي وارد كرده است.
۴. اگر بين زن و مرد وعده ازدواج صورت گرفته باشد و براي اين تعهد هم وجه التزام تعيين شده باشد، به طور مثال تعيين شود كه اگر مرد به تعهد خود براي ازدواج با دختر عمل نكرد بايد مبلغ مشخصي به زن بپردازد، در صورت خودداري مرد از ازدواج، زن نمي‌تواند اين وجه التزام را از او مطالبه كند.

۵. هزينه عقد و ازدواج از نظر عرفي بر عهده شوهر است. بنابراين در صورت بر هم خوردن نامزدي، مرد نمي‌تواند اين هزينه‌ ها را از زن مطالبه كند.

۶. در صورتي كه مرد مبلغي به عنوان «شير بها» براي ازدواج به زن داده باشد اما وصلتي صورت نگيرد، مي‌تواند اين مبلغ را از زن پس بگيرد.

 

مطالبه هداياي دوران نامزدي
در صورتي كه دو نفر با يكديگر پيمان نامزدي بسته باشند و قول ازدواج به يكديگر داده باشند و اين ازدواج واقع نشود، طرف‌ها مي‌توانند هدايايي را كه در طول دوران نامزدي به يكديگر داده‌اند از يكديگر مطالبه كنند. همچنين اگر عين اين هدايا موجود نباشد، مي‌توانند قيمت هديه را از طرف مقابل مطالبه كنند، مگر اين كه هديه قابل نگهداري نباشد و مصرف‌ شدني باشد مانند مواد خوراكي يا اين كه اگر قابل نگهداري است، بدون اينكه طرف مقابل در از بين رفتن آن مقصر باشد از بين رفته باشد. طبق قانون، اگر قبل از دوره نامزدي بين دختر و پسر هدايايي رد و بدل شود، فقط در صورتي مي‌توانند هديه را مطالبه كنند كه آن هديه موجود باشد و در آن نيز تغييري از ناحيه هديه‌ گيرنده صورت نگرفته باشد.
پيشنهاد مطالعه : براي كسب اطلاعات بيشتر درباره استرداد هداياي دوران نامزدي مقاله ” آيا مي‌توان هداياي دوران نامزدي را پس گرفت؟ “ را مطالعه فرماييد.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...


برچسب: قانون، مجله دلتا، عقد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۴۲:۰۳ توسط:مجله حقوقي دلتا موضوع: نظرات (0)

معامله هاي صوري مسكن در چه صورت جرم هستند؟

عموماً خريد و فروش املاك طي يك قرارداد قانوني معامله مي‌شود در حالي كه معامله صوري ملك فقط يك معامله ظاهري و بدون داشتن شرايط و ضوابط قراردادها است. البته بايد در نظر داشت كه در شرايطي عقد معامله صوري ملك از نظر قانون صحيح و نافذ است.

معاملات صوري يكي از روش هاي معاملات ملكي محسوب مي‌شود. در مجله دلتا در خصوص اين گونه از معاملات كه اغلب باعث ايجاد معضلات فراواني مي‌شوند بررسي شده است.

معامله صوري مسكن
عموماً خريد و فروش املاك طي يك قرارداد قانوني معامله مي‌شود در حالي كه معامله صوري ملك فقط يك معامله ظاهري و بدون داشتن شرايط و ضوابط قراردادها است. البته بايد در نظر داشت كه صوري بودن معامله ملك از نظر قانون صحيح و معتبر است و فقط در دو حالت معاملات صوري باطل هستند. در زير به اين موارد اشاره شده است.

۱. گرفتن وام مسكن

۲. معامله صوري به قصد فرار از دين

 

شرايط عقد بيع
مطابق قانون مدني، در صورتي معامله اموال و املاك قانوني و معتبر شمرده مي‌شود كه داراي شرايطي باشد.

به محض اينكه عقد بيع (خريد و فروش) صورت مي‌گيرد، مشتري مالك كالا و فروشنده مالك پول مي‌شود.
عقد بيع فروشنده را ضامن تحويل دادن كالا و مشتري را ضامن تحويل پول قرار مي‌دهد.
عقد بيع فروشنده را به تسليم كالا ملزم مي‌كند.
عقد بيع مشتري را به فراهم كردن و پرداخت پول ملزم مي‌كند.
معاملات صوري صحيح و قانوني ملك
الف) گاهي اوقات در معاملات املاك خريدار و فروشنده به دليل آشنايي و اعتمادي كه نسبت به يكديگر دارند مال يا ملك خود را در قالب معامله صوري انجام مي‌دهند. به طور مثال زن و شوهر يك ملك را به بين يكديگر معامله مي‌كنند ولي نمي‌خواهند پول و مبلغي رد و بدل كنند و به دليل اعتمادي كه نسبت به هم دارند اقدام به معامله صوري مي‌كنند. در اين گونه موارد طرف هاي معامله فقط عوارض ملكي و مالياتي را پرداخت و انتقال سند را انجام مي‌دهند. در اين شرايط معامله صوري قانوني و صحيح خواهد بود.

 

ب) گاهي شخصي ملك خود را براي مدت كوتاهي در قالب معامله صوري به شخصي مي‌فروشد. در اين صورت با فوت خريدار‌، ورثه وي مي‌توانند ادعاي مالكيت و مطالبه ملك را داشته باشند. براي پيشگيري از بروز چنين مشكلاتي، فروشنده مي‌تواند دو راه حل دارد :

در زمان انعقاد عقد صوري و زماني كه ملك را به خريدار مي‌فروشد، از ورثه خريدار بخواهد پايين مبايعه نامه برگشت ملك (كه مبايعه نامه دوم است) را امضا كنند تا بعداً در صورت فوت خريدار نتوانند ادعاي مالكيت و مطالبه ملك نداشته باشند.
هنگام معامله شهود زير قرارداد را امضاء كنند. در اين حالت اگر ورثه خريدار متوفي ادعاي مالكيت داشته باشند، فروشنده مي‌تواند درخواست ابطال سند فروش به فرد فوت شده را به دادگاه ارائه دهد.
ج) معامله ملكي كه فروشنده با وجود داشتن طلبكار ملك خود را مي‌فروشد و از خريدار پول دريافت مي‌كند، حتي در صورت شكايت طلبكار، اين معامله غير صوري و معتبر است مگر اينكه قبل از اينكه مالك ملك را بفروشد، دادگاه حكم توقيف اموال او را صادر كرده باشد.

توقيف اموال بدهكار در معاملات صوري
طبق قانون، هرگاه طلبكار ادعاي صوري بودن معامله را داشته باشد و دلايل و مداركي ارائه دهد كه مشخص كند بدهكار به قصد فرار از دين و بدهي اموال خود را در قالب معامله صوري به فروش برساند اموال چنين شخصي با درخواست طلبكار و با حكم دادگاه به ميزان بدهي او توقيف مي‌شود و بدهكار بدون اجازه دادگاه حق فروش آن اموال را ندارد. در نتيجه امكان سوءاستفاده اشخاص سلب مي‌شود. مجازات انتقال مال به قصد فرار از دين جرم شناخته و براي انتقال‌ دهنده و انتقال‌ گيرنده از ۴ ماه تا دو سال حبس تعزيري در نظر گرفته شده است. و عين مال اگر موجود باشد از مالكيت انتقال‌ گيرنده خارج مي‌شود و در صورتي كه عين مال وجود نداشته مثل مال يا قيمت آن از اموال انتقال گيرنده دريافت خواهد شد.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...


برچسب: قانون، مجله دلتا، حقوق جزا،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۲۸:۲۰ توسط:مجله حقوقي دلتا موضوع: نظرات (0)

واخواهي چيست و به چه شكايتي گفته مي‌شود؟

اعتراض به رأي غيابي صادره واخواهي گفته مي‌شود. در واقع شكايت و اعتراضي است كه مختص احكام غيابي است و در احكام حضوري واخواهي معنا ندارد.

واخواهي به حقي گفته مي‌شود كه شخص محكوم مي‌تواند با توجه به قوانين و مقررات به رأي غيابي كه بر عليه وي صادر شده اعتراض كند. و دادگاه صادر كننده رأي غيابي‏ نيز مكلف به‏ رسيدگي مجدد است. در مجله دلتا به بررسي حق واخواهي پرداخته شده است.

واخواهي چيست؟
واخواهي در لغت به معناي اعتراض است. بنابراين اعتراض به رأي غيابي واخواهي گفته مي‌شود. در واقع شكايت و اعتراضي است كه مختص احكام غيابي است‏ و در احكام حضوري معنا ندارد. احكام غيابي صادر شده، خواه قابل تجديد نظر خواهي باشند و خواه قابل تجديد نظر خواهي نباشند، در مهلت مقرر در قانون قابل‏ واخواهي هستند. دادگاه صادر كننده رأي غيابي بايد در رأي خود به غيابي بودن و حق واخواهي‏ محكوم عليه اشاره كند. بنابراين عدم توجه دادگاه به‏ اين امر، رأي را از غيابي بودن و معترض را از حق واخواهي محروم نخواهد كرد. شايان ذكر است كه دادگاه صالح به رسيدگي نيز همان دادگاه صادر كننده حكم غيابي است.

 

 شرايط صدور حكم غيابي چيست؟
۱.خوانده يا وكيل يا قائم مقام يا نماينده وي در هيچ يك از جلسات دادگاه حاضر نشده باشند.

۲. به طور كتبي نيز دفاع نكرده باشند.

۳.اخطاريه ابلاغ واقعي نشده باشد.

بايد در نظر داشت كه حكم دادگاه نسبت به خواهان هميشه حضوري است و فقط نسبت به خوانده مي‌تواند حكم غيابي صادر شود.

مدت زمان واخواهي
در صورتي كه حكم غيابي ابلاغ شده باشد، مهلت واخواهي براي اشخاص مقيم ايران بيست روز و براي اشخاص مقيم خارج از كشور دو ماه است كه از تاريخ ابلاغ آغاز مي‌شود. در مواردي كه شخص محكوم غايب بعد از سپري شدن مهلت مقرر، دادخواست واخواهي را ارائه كند، دادگاه قرار رد دادخواست را صادر مي‌كند، اما در صورتي كه محكوم به دليل عذر موجه نتواست در مهلت مقرر واخواهي كند، مي‌تواند پس از مهلت مذكور دادخواست خود را تقديم كند. در اين صورت دادگاه ابتدا به ادعاي او رسيدگي مي‌كند و در صورتي كه آن را موجه تشخيص دهد، قرار قبولي دادخواست واخواهي را صادر مي‌كند. در صورتي كه واخواهي پس از اجراي حكم غيابي مطرح و حكم به نفع شخص صادر شود، خواهان ملزم به جبران خسارت ناشي از اجراي حكم غيابي نسبت به خوانده است.

 

مراحل اجراي حكم غيابي
۱. با پايان يافتن مهلت اعتراض و عدم شكايت محكوم نسبت به حكم غيابي، به درخواست خواهان دستور اجراي حكم صادر و اقدامات اجرايي انجام مي‌گيرد.

۲. براي اجراي حكم غيابي لازم است كه خواهان ضامن معتبر معرفي كند و يا تامين متناسب از وي دريافت شود. البته در دو مورد اجراي حكم غيابي نيازي به معرفي ضامن يا اخذ تامين ندارد كه در زير اشاره شده است.

دادنامه يا اجراييه ابلاغ واقعي شده باشد و محكوم در مهلت مقرر از تاريخ ابلاغ نامه، واخواهي نكرده باشد.
اجراي حكم غيابي صادره در دعاوي غير مالي مانند طلاق، وقف و… منوط به معرفي ضامن يا اخذ تامين نيست.
شايان ذكر است كه مدت زمان نگهداري تامين تا زماني است كه مشخص شود محكوم عليه غايب، از حكم غيابي آگاه شده ولي نسبت به آن در مهلت مقرر، شكايت نكرده است.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...


برچسب: قانون، مجله دلتا، حقوق جزا،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۱۷:۱۴ توسط:مجله حقوقي دلتا موضوع: نظرات (0)

طلاق توافقي ؛ و پاسخ به ۵ پرسش حقوقي

هر يك از زن يا شوهر يا هر دو مي‌توانند تا قبل از آخرين جلسه دادگاه كه منجر به صدور حكم مي‌شود از در خواست طلاق صرف نظر كرده و دادخواست خود را مبني بر طلاق پس بگيرند و از دادگاه بخواهند كه آن را ناديده تلقي كند.

طلاق توافقي با خواست و توافق زن و شوهر واقع مي‌شود. اما اغلب ابهامات و سؤالاتي در خصوص اين نوع طلاق مطرح مي‌شود كه در مجله دلتا به سؤالات طلاق توافقي پاسخ داده شده است. پس در ادامه با ما همراه باشيد.

سؤالات طلاق توافقي
زن يا شوهر تا چه زماني مي‌توانند از طلاق انصراف دهند؟

هر يك از زن يا شوهر يا هر دو مي‌توانند تا قبل از آخرين جلسه دادگاه كه منجر به صدور حكم مي‌شود از در خواست طلاق صرف نظر كرده و دادخواست خود را مبني بر طلاق پس بگيرند و از دادگاه بخواهند كه آن را ناديده تلقي كند.

 

گواهي عدم امكان‌ سازش
آيا بعد از صدور گواهي عدم امكان سازش، شوهر مي‌تواند از طلاق جلوگيري كند؟

يكي از سؤالات طلاق اين است كه اگر در رأي صادره از دادگاه خانواده طلاق از نوع خلعي باشد و شوهر در خصوص طلاق، وكالت بلاعزل به زن داده باشد، زن مي‌تواند با مراجعه به محضر و اجراي صيغه طلاق خود را مطلقه كند. بنابراين در چنين شرايطي مرد نمي‌تواند مانع طلاق شود. شايان ذكر است كه مدت اعتبار گواهي عدم امكان سازش، سه ماه از تاريخ صدور حكم، تعيين مي‌شود. بنابراين زن بايد در مدت ۳ ماه براي اجراي حكم طلاق اقدام كند. بنابراين در صورتيكه در اين مدت انجام طلاق را نخواهد و به عبارتي حكم را اجرا نكند، شوهر نمي‌تواند با حكم گواهي عدم امكان سازش، از محضر درخواست كند كه صيغه طلاق جاري و زن را طلاق دهد. بنابراين در چنين وضعي كه زن براي طلاق اقدام نمي‌كند ولي شوهر اصرار به طلاق داشته باشد، مرد فقط مي‌تواند به دادگاه مراجعه و دادخواست طلاق رجعي بدهد و پس از صدور حكم طلاق رجعي، زن را طلاق دهد.

طلاق خلع
يكي از سؤالات طلاق اين است كه آيا مرد مي تواند پس از طلاق خلع رجوع كند؟

طبق قانون، در طلاق خلع اگر زن بعد از طلاق تا زماني كه عدّه طلاق باقي است مي‌تواند از مالي كه به مرد بخشيده (بذل كرده) منصرف شود و آن را از شوهر مطالبه كند و شوهر نيز در مقابل، اين حق را پيدا مي‌كند كه از طلاق (انصراف دهد) رجوع كند. براي اينكه اين رجوع و برگشت محقق شود شوهر بايد با قصد و اراده به طور لفظي يا عملي، اقدامي كه دلالت بر رجوع داشته باشد انجام دهد. به طور مثال بگويد از طلاق رجوع كردم. در واقع در چنين شرايطي بدون اينكه لازم باشد عقد ازدواج مجدداً منعقد شود، طلاق انجام گرفته ناديده تلقي مي‌شود و وضعيت به حالت قبل از طلاق برمي‌گردد. بايد در نظر داشت كه در طلاق خلع تا زماني كه زن در دوران عده است، زن و شوهر امكان رجوع از طلاق وجود دارد. به اين معنا كه زوج ها فقط تا پايان عده چنين فرصتي دارند و پس از آن، ديگر براي هيچ يك از آن ها چنين حقي وجود ندارد. بايددر نظر داشت كه چنانچه زن و شوهر از طلاق منصرف شوند زن نمي‌تواند به استناد همان حكم قبلي دادگاه مجدداً به محضر مراجعه و صيغه طلاق جاري شود. زيرا همان طور كه گفته شد پس از اينكه زن مالي را كه به مرد بخشيده پس مي‌گيرد و مرد نيز از از طلاق انصراف مي‌دهد همه چيز به اوضاع و احوال سابق برگشته و ديگر حكم صادره براي اجراي صيغه طلاق اعتباري ندارد.

 

حق حضانت
اگر زن يا شوهر درطلاق توافقي حق حضانت فرزندان را به ديگري واگذار كند، بعدها مي تواند مجدداً تقاضاي حضانت كند؟

به دليل آن كه حضانت، از حقوق و تكاليف والدين است. بنابراين مي‌توان گفت پدر يا مادر حق حضانت يعني نگاهداري اطفال را در سنيني از زندگي آن ها دارند، و همچنين نسبت به آن ها تكليف هم دارند و تكليف را نمي‌توان از خود ساقط كرد. به طور مثال حضانت دختر تا ۷ سالگي با مادر است. حال اگر در طلاق توافقي زن دختر ۴ ساله را به پدر بدهد و حضانت را از خود سلب كند، چنين سلب اختياري، اعتبار ندارد. و در صورت پشيماني در چنين حالتي مي‌تواند حتي بعد از طلاق مجدداً به دادگاه مراجعه و دادخواست حضانت فرزندان را به دادگاه خانواده ارائه دهد و حضانت فرزندان را درخواست كند. در خصوص حق ملاقات فرزندان نيز، اگر در طلاق توافقي هر يك از زن يا شوهر حق ملاقات فرزندان را از خود سلب كند، مجدداً مي‌تواند تقاضاي ملاقات فرزندان را كند، زيرا حق ملاقات هم مانند حق حضانت قابل اسقاط (از بين رفتني) نيست و چنانچه مرد يا زن اين حق را از خود سلب كند، به همان دلايلي كه در مورد حضانت ذكر شد چنين سلب اختياري فاقد اعتبار است و كسي كه اين حق را از خود سلب كرده مي‌تواند حتي بعد از طلاق با مراجعه به دادگاه و ارائه دادخواست، تقاضاي ملاقات فرزندان را داشته باشد.

نفقه
اگر زن در طلاق توافقي، نفقه فرزند را به عهده بگيرد، بعداً مي‌تواند از دادگاه تقاضا كند كه مرد نفقه را بدهد؟

طبق قانون مدني كه مقرر مي‌دارد : «نفقه اولاد بر عهده پدر است …»، در صورتي كه پدر طفل در حيات باشد، مادر مكلف به پرداخت نفقه نيست. بنابراين چنانچه در طلاق توافقي، مادر ث نفقه فرزندان تحت حضانت خود را قبول كرده باشد، بعداً مي‌تواند درخواست نفقه فرزندان را به دادگاه ارائه كند

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...


برچسب: طلاق، قانون، مجله دلتا،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۰۴:۵۲ توسط:مجله حقوقي دلتا موضوع: نظرات (0)