مجله حقوقي دلتا مجله حقوقي دلتا .

مجله حقوقي دلتا

بخشيدن مهريه در قبال حضانت فرزند

بعد از طلاق، ممكن است مادري كه حضانت فرزند به او تعلق نگرفته، خواهان حضانت فرزند و حاضر به بخشيدن مهريه در قبال حضانت فرزند ‌باشد.

در مواردي كه ادامه زندگي مشترك ميسر نيست و زن و شوهر تصميم به طلاق مي‌گيرند، بحث حضانت فرزند مطرح مي‌شود. گاهي حضانت به مادر نمي‌رسد به همين دليل حاضر به بخشيدن مهريه در قبال دريافت حضانت فرزند مي‌شود. در مجله دلتا به بررسي جنبه‌هاي مختلف بخشيدن مهريه در قبال حضانت فرزند پرداخته مي‌شود.

چه زماني درباره حضانت فرزندان تصميم گيري مي شود؟
با انجام طلاق و جدايي زن و مرد، موضوع نگهداري و حضانت فرزند مطرح مي‌شود و براي هر يك اهميت پيدا مي‌كند، زيرا قاضي به همراه صدور حكم طلاق حضانت را مشخص مي‌كند و چون زوج‌ها از يكديگر جدا هستند و بايد از فرزند هم مراقبت شود، پس در نتيجه حضانت با يكي از آن‌ها خواهد بود و ديگري حق ملاقات دارد. بعد از طلاق، ممكن است مادري كه حضانت فرزند به او تعلق نگرفته، خواهان حضانت فرزند و حاضر به بخشيدن مهريه در قبال حضانت فرزند ‌باشد.

 

موارد اخذ حضانت فرزند

موضوع حضانت و نگهداري فرزند كه بعد از جدايي و طلاق مطرح مي‌شود براي هر يك از زوج‌ها قابل چشم پوشي نخواهد بود و همواره هر كدام از آن‌ها براي گرفتن حضانت فرزند خود تلاش مي‌كنند، تا بتوانند خود به تنهايي عهده‌دار نگهداري فرزند باشند.

طبق قانون حضانت فرزند تا هفت سالگي با مادر است و از آن به بعد با پدر خواهد بود، البته لازم به ذكر است كه فرزند بعد از رسيدن به سن بلوغ مي‌تواند تصميم بگيرد كه با كدام يك از والدين خود زندگي كند. اما از بعد هفت سالگي كه حضانت فرزند به عهده پدر قرار مي‌گيرد، ممكن است مادر تلاش كند كه به هر وسيله و روشي حضانت فرزند را بگيرد. مواردي كه مادر مي‌تواند حضانت فرزند را بگيرد عبارتند از :

۱. اثبات عدم صلاحيت پدر در نگهداري فرزند

۲.بخشيدن مهريه در قبال حضانت فرزند

اثبات عدم صلاحيت پدر در نگهداري فرزند
بايد در نظر داشت كه يكي از روش‌هايي كه با توسل به آن‌ها مادر مي‌تواند حضانت فرزند را عهده‌دار شود، شرايطي است كه مادر بتواند عدم صلاحيت پدر كودك را با توجه به مواردي كه در قانون مطرح شده، اثبات كند. در اين صورت وي مي‌تواند حضانت فرزند را بدون بخشيدن مهريه داشته باشد. از جمله اين موارد زماني است كه انحطاط و فساد اخلاقي پدر، در تربيت فرزند تاثير منفي داشته و موجب سختي و ناراحتي براي فرزند باشد.

شرايط سلب حضانت فرزند از پدر
اعتياد زيان آور به الكل، مواد مخدر و قمار
اشتهار به فساد اخلاق و فحشا
ابتلا به بيماري‌هاي رواني با تشخيص پزشكي قانوني
سو استفاده از طفل يا اجبار او به ورود در مشاغل ضداخلاقي مانند فساد و فحشا، تكدي‌گري و قاچاق
تكرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف
بنابراين مادر مي‌تواند با وقوع و اثبات هر يك از موارد مزبور، بدون اينكه در ازاي حضانت فرزند، مهريه خود را ببخشد، حضانت را دريافت كند.

 

بخشيدن مهريه در قبال حضانت فرزند
در بعضي از اوقات، مادر نمي‌تواند در هيچ صورتي موفق به دريافت حضانت فرزند خود شود. در اين شرايط ممكن است كه با مرد توافق كند كه در ازاي بخشيدن مهريه خود، حضانت از پدر به او منتقل شود.

با توجه به توافق دو طرف اين امر امكان پذير است و زن و مرد مي‌توانند بخشيدن مهريه در قبال حضانت فرزند را از طريق دادگاه و يا دفاتر رسمي، ثبت و لازم الاجرا كنند.

امكان رجوع به مهريه بعد از بخشيدن مهريه در قبال حضانت فرزند
با بخشيدن مهريه در قبال حضانت فرزند، ممكن است كه مادر نتواند يا نخواهد حضانت فرزند با او ادامه يابد و به دليل عدم توانايي در نگهداري فرزند خود، اقدام به معافيت خود در قبال حضانت فرزند داشته باشد و براي اين كار به دادگاه درخواست دهد. البته در صورتي كه مادر به هر دليل از داشتن حضانت فرزند خود پشيمان شود و يا بخواهد به مهريه خود كه در ازاي حضانت فرزند بخشيده است رجوع كند، از نظر قانوني براي او امكان دريافت مهريه پس از بخشش در قبال حضانت فرزند وجود ندارد. زيرا بخشش مهريه در قبال دريافت حضانت فرزند از پدر و بر طبق خواست و اراده زن بوده و فقط در صورتي قابل رجوع خواهد بود كه با رضايت شوهر باشد.

 مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا....


برچسب: مهريه، مجله دلتا،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۵۶:۱۴ توسط:مجله حقوقي دلتا موضوع: نظرات (0)

معاوضه ملك و قوانين حاكم بر آن

در دوره‌ هاي ركود بازار املاك، استفاده از معاوضه املاك، شيوه مناسبي است. معاوضه در لغت به معني مبادله كردن است، اما در اصطلاح حقوقي معاوضه به عقدي گفته مي‌شود كه طي آن يكي از طرف هاي عقد، در ازاي مالي، مال ديگري از طرف مقابل مي‌گيرد.

معاوضه از روش‌هاي سنتي و قديمي معامله است كه امروزه نيز متداول است. با اينكه روش‌هاي خريد و فروش با پيشرفت­‌هايي همراه بوده، اما هنوز هم گاهي به صورت قديمي يعني كالا به كالا دادوستد انجام مي‌شود. اين دسته از معاملات شكل امروزي‌تر به خود گرفته و زير نظر قانون انجام مي‌شوند. در مجله دلتا به بررسي معاوضه و قوانين مربوط به آن پرداخته شده است.

شرايط اساسي صحت معامله
هر نوع معامله‌­اي بر اساس قانون مدني، در صورتي درست است كه شرايط زير در آن رعايت شده باشد:
۱.طرفين براي انجام معامله قصد و رضايت كامل داشته باشند. مثلا در صورتي كه يكي از طرف‌هاي عقد، مست باشد معامله باطل است.
۲.هر دو از اهليت برخوردار باشند. به اين معنا كه ۳‌ مورد بلوغ، عقل و رشد وجود داشته باشد. به عبارت ديگر شخص نابالغ، ديوانه يا داراي سن كمتر از ۱۸ سال صلاحيت امضا عقد هيچ معامله‌اي را ندارد.
۳.موضوع مورد معامله معين باشد. يعني افراد بدانند چه چيزي را معامله مي‌كنند و از مقدار و جنس موضوع مورد معامله آگاه باشند.
۴.هدف اشخاص از معامله مشروع باشد.
در نهايت بايد بيان داشت كه اين شرايط، از شروط معاوضه ملك، محسوب مي­‌شوند.

 

معاوضه ملك چيست؟
در دوره‌هاي ركود بازار املاك، استفاده از معاوضه املاك، شيوه مناسبي است. معاوضه در لغت به معني مبادله كردن است، اما در اصطلاح حقوقي معاوضه به عقدي گفته مي‌شود كه طي آن يكي از طرف هاي عقد، در ازاي مالي، مال ديگري از طرف مقابل مي‌گيرد. به عنوان مثال اگر كسي زمين خود را با خانه مبادله كند اين كار معاوضه ملك ناميده مي‌شود و آن را خريد و فروش نمي‌دانند.

ويژگي هاي عقد معاوضه
سه مورد در عقد معاوضه وجود دارند كه در ادامه هر يك توضيح داده شده است.

۱.معاوضه عقد لازم است؛ به اين معنا كه براي فسخ معاوضه، اراده و خواست هر دو طرف معامله نياز است.

۲.معاوضه عقد معوض است؛ يعني دو موضوع متقابل در عوض يكديگر مبادله مي‌شوند.

۳.معاوضه عقد تمليكي است؛ به اين معناست كه طرف‌هاي عقد، هر يك مالي را از دست داده و مالك مال ديگري مي‌شوند.

چه اطلاعاتي در قرارداد معاوضه ملك ذكر مي‌شود؟
•در قرارداد معاوضه ملك، تاريخ روز عقد قرارداد و مشخصات كامل طرف‌هاي عقد درج مي‌شود.
•در قسمتي تحت عنوان عوضين، مشخصات كامل ملك‌ها از جمله آدرس، متراژ و … مشخص مي‌شود.
•توافقات و تعهداتي كه طرف‌هاي قرارداد به هم داده‌اند از جمله زمان تحويل ملك يا تقبل برخي هزينه‌ها و … در قرارداد ذكر مي‌شود.
•شيوه‌ها و مراجع مورد نظر براي حل اختلافات احتمالي ناشي از موارد مفاد قرارداد، در قرارداد معاوضه ملك ذكر مي‌شود.
•نشاني دقيق طرف‌هاي معامله از موارد ضروري است و مالكين مكلف‌اند در صورت تغيير آدرس آن را حتما گزارش دهند.
•تعداد نسخ قرارداد نيز در قرارداد ذكر شده و توسط طرف‌هاي معاوضه به امضا مي‌رسد.


نكات حقوقي مهم در معاوضه
۱. اگر ملك داراي وام به طور مثال وام مسكن باشد، ممكن است بانك مالك را براي فروش ملك قبل از به پايان رسيدن دوره وام جريمه كند. البته شرايط در استان‌ها و بانك‌هاي مختلف متفاوت است. بنابراين بهترين راه اين است كه مالك ابتدا با مسئولين مالياتي و مشاور مسكن و امور مالي مشورت كند.
۲. هنگام معاوضه از صحت و درستي هويت شخصي طرف قرارداد اطمينان حاصل شود. به طور مثال مدارك شناسايي وي مشاهده شود.
۳. پروانه پايان ساخت و گواهي شهرداري ملك مورد نظر حتما بررسي شود؛ البته در صورت سند‌ دار بودن ملك، جاي نگراني در اين مورد وجود ندارد.
۴. از معامله املاك فاقد سند خود‌داري و عقد قرارداد در بنگاه‌هاي معاملاتي معتبر انجام شود.

” مطالب پيشنهادي : براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد معامله املاك توصيه مي‌شود مطلب چه املاكي قابل فروش است؟ را مطالعه كنيد. “

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...


برچسب: قانون، مجله دلتا، قرارداد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۴۴:۵۱ توسط:مجله حقوقي دلتا موضوع: نظرات (0)

چك صياد و امنيت بالاي آن

سامانه صياد (سامانه صدور يكپارچه الكترونيكي چك) به منظور متمركز كردن فرآيند صدور دسته چك‎هاي بانكي از سوي بانك مركزي به مرحله اجرا درآمده است.

چك از ابزارهاي رايج و متداول در معاملات است كه امروزه افراد به جاي پول نقد از آن استفاده مي‌كنند. اما گاهي افراد براي با مشكل وصول نشدن چك روبه رو مي‎شدند و حتي در برخي موارد موفق به دريافت وجه چك از صادر كننده نمي‎شدند و در نتيجه حق و حقوق آن ها از بين مي‌رفت. با تصويب قانون صدور چك در سال ۸۲ و تعيين ضمانت كيفري بر چك ‎هاي بلامحل، در واقع كمي از ميزان صدور چك‎ هاي بلامحل كاسته شد. اما اين مشكل در بسياري از موارد همچنان وجود داشت. در نهايت بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران در سال ۹۷ با ايجاد سامانه اي آنلاين براي استعلام و صدور دسته چك، اقدام به ساماندهي چك كرده است. بر همين اساس سامانه صياد (سامانه صدور يكپارچه الكترونيكي چك) به منظور متمركز كردن فرآيند صدور دسته چك ‎هاي بانكي از سوي بانك مركزي به مرحله اجرا درآمده است. در مجله دلتا چك هاي صياد و مزاياي آن ها نسبت به چك هاي قديمي بررسي شده است.

مزاياي چك صياد
در اين سامانه امكان استعلام از سوابق صادر كننده چك براي دريافت‌ كننده وجود دارد كه مهم ترين مزيت براي كاهش آمار چك‌ هاي برگشتي خواهد بود. با اجرايي شدن صدور دسته‌ چك‌ هاي جديد كه علاوه بر متحدالشكل بودن، در نحوه صدور نيز از روش يكساني پيروي مي‌كنند، ارتباط متقاضي دسته‌ چك با شعبه به ارتباط متقاضي با سامانه صياد تغيير مي‌كند. بنابراين با كنار رفتن شعبه و عوامل انساني، فرآيند اعتبارسنجي، صدور و رصد استفاده از چك كاملاً مكانيزه مي‌شود و امكان اينكه صدور دسته‌ چك بر اساس روابط شعب و مشتريان شكل بگيرد، ديگر وجود نخواهد داشت. با راه‌ اندازي اين سيستم يك‌ پارچه صدور چك، اطلاعات چك به‌ صورت آنلاين در دسترس متقاضيان است كه امكان شناسايي و اعتبار سنجي را فراهم مي‌كند. مزاياي چك صياد در زير اشاره شده است.

 

خدمت غير حضوري دريافت چك
رفع مشكل چك‌ هاي جعلي و كاهش مخاطرات جعل برگه چك
استعلام اعتبار صاحبان حساب و صاحبان امضاء
عدم ارائه دسته‌ چك به افراد داراي سوء عملكرد
افزايش اعتبار دسته‌ چك با بررسي كامل و دقيق سوابق درخواست‌كننده
حذف قدرت شعب در صدور دسته‌چك
تفاوت چك صياد با چك هاي قديمي:
بر خلاف دسته چك ‎‎هاي معمولي كه بانك صادر كننده چك، طرح و شكل و شمايل مخصوص به همان بانك را روي چك ‎ها اعمال مي‎كرد، دسته چك صياد به صورت يكپارچه و با رنگ گلبهي و ابعاد يكسان منتشر شده است.

علاوه بر ويژگي‎ هاي ظاهري كه براي يكسان‎ سازي كليه چك‎ ها انجا گرفته، سه ويژگي امنيتي در اين چك وجود دارد.
۱. سري و سريال­ هاي چك به صورت برجسته چاپ شده و با لمس انگشت قابل تشخيص است.
۲. ويژگي ‎هاي امنيتي تصويري به شكل واتر مارك و طرح مخفي كه با قرار گرفتن چك در معرض نور مشخص مي‎شود.
۳. ويژگي در اين چك‎ ها قرار داده شده كه اصالت چك را با ابزار‎هاي خاص مي‎توان مورد بررسي قرار داد، كه اين ابزارها توسط بانكداران و اشخاصي كه استفاده مستمر از چك دارند قابل تهيه است.

 

شرايط دريافت دسته چك صيادي جديد
فرد متقاضي دريافت دسته‌چك جديد با مراجعه به شعبه، ثبت اوليه درخواست صدور دسته‌چك را انجام مي‌دهد و در صورت تأييد از سوي رئيس شعبه، درخواست او به‌منظور استعلام، به سامانه صياد بانك مركزي ارسال مي‌شود. چنانچه فرد متقاضي دسته‌چك جديد “صياد” ازنظر بانك مركزي، واجد شرايط دريافت دسته‌چك باشد، درخواست او از سامانه صياد به گروه صدور دسته‌چك به‌منظور شخصي‌سازي و چاپ چك ارسال و دسته‌چك جديد صادر خواهد شد.

شرايط تعويض دسته چك صياد
آنچه بانك مركزي اعلام كرده سامانه صياد به صورت ۲۴ ساعته از طريق سامانه پيامكي ۷۰۱۷۰۱ به درخواست‌هاي استعلامي پاسخ خواهد داد. براي متقاضيان دسته چك صادر مي‌شود يكي ديگر از ويژگي‌هاي صياد امكان درخواست دسته چك از طريق اينترنت است. لازم به ذكر است صياد هيچ گونه تغييري در قوانين و مقررات مربوط به چك ايجاد نمي‌كند و در بعد فرآيندي و فني از طريق اصلاح رويه‌ها را اصلاح مي‌كند. ساد ۲۴، سامانه فعال در حوزه اعلام سرقت و استعلام چك‌هاي بانكي در كشور است كه باهدف پيشگيري از جعل و كلاه‌برداري چك‌هاي سرقتي/مفقودي راه‌اندازي شده است. با ثبت چك‌هاي سرقتي/مفقودي در اين سامانه از نقل‌وانتقال آن‌ها در بازار جلوگيري كنيد و يك‌قدم جلوتر از كلاه‌برداران باشيد.

” مطالب پيشنهادي : براي كسب اطلاعات بيشتر در خصوص دسته چك توصيه مي‌شود مطلب چند توصيه مهم براي دارندگان دسته چك را مطالعه كنيد. “

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا....


برچسب: قانون، مجله دلتا، چك،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۳۱:۴۷ توسط:مجله حقوقي دلتا موضوع: نظرات (0)

معامله فضولي جرم است؟

معامله فضولي به معامله‌ اي گفته مي‌شود كه در آن، شخصي بدون اينكه مالك مالي باشد يا از طرف صاحب آن مال، اجازه داشته باشد، نسبت به آن مال اقدام حقوقي از جمله فروش، رهن و …. انجام دهد.

گاهي افراد بدون كسب اجازه از ديگري اقدام به معامله مي‌كنند، و همين امر باعث به وجود آمدن دردسر و مشكلات براي طرف هاي قرارداد مي‌شود. در مجله دلتا به بررسي ابعاد حقوقي معامله فضولي و ابطال اين معامله پرداخته شده است.

معامله فضولي چيست؟
معامله فضولي به معامله‌ اي گفته مي‌شود كه در آن، شخصي بدون اينكه مالك مالي باشد يا از طرف صاحب آن مال، وكالت يا نمايندگي داشته باشد، نسبت به آن مال اقدام حقوقي از جمله فروش، رهن و …. انجام دهد.

 

در معامله فضولي ۳ شخص دخالت دارند:
• مالك: كسي كه مالك اصلي و واقعي مال است و در واقع رضايت اين شخص براي انجام معامله ضرورت دارد.
• فضول: كسي است كه بدون نمايندگي و رضايت مالك اقدام به انجام معامله مي‌كند.
• اصيل: به شخصي گفته مي‌شود كه با فضول معامله كرده است.
به طور مثال محمد مالك يك خانه است. علي، بدون آنكه وكيل محمد باشد، اقدام به فروش ملك او به جواد مي‌كند. در اين مثال، محمد مالك، علي فضول و جواد اصيل است. احتمال دارد كه شخص فضول، با سوءنيت و به طور عمدي يا حتي بدون سوءنيت مال ديگري را مورد معامله قرار دهد. حتي گاهي شخص به گمان اينكه از طرف صاحب مال، وكالت يا نمايندگي دارد، اقدام به انعقاد معامله مي‌كند كه در هر حال نيازمند رضايت مالك است و علاوه‌ بر تبعات حقوقي در صورت وجود سوء‌نيت، آثار كيفري هم دارد. بنابراين فرقي نمي‌كند كه فضول از روي خير‌خواهي مبادرت به معامله كرده باشد يا با نيت بد دست به چنين كاري زده باشد. در هر حال معامله فضولي است. اما اگر شخص فضول سوءنيت داشته باشد، مي‌توان عليه او شكايت كيفري كرد.

ابطال معامله فضولي
اگر در معامله فضولي مالك قرارداد را تأييد كند، قرارداد معتبر و اگر آن را رد كند، قرارداد باطل است. در دو حالت معامله فضولي باطل مي‌شود.
۱. در صورتي كه مالك از معامله اطلاع نداشته باشد و پس از آگاهي معامله را قبول نكند و اقدام به رد آن كند، معامله باطل محسوب مي‌شود.
۲. در مواردي كه شخصي وكالت براي فروش ملك داشته باشد، اما به هر دليلي وكالت نامه باطل شده است ولي با اين حال وكيل اقدام به فروش ملك كرده است. در اين فرض نيز وكيل به صورت فضولي، اقدام به انعقاد قرارداد كرده است.


نحوه تنظيم دادخواست ابطال معامله فضولي
پس از اطلاع مالك از انعقاد چنين قراردادي در مورد ملك خود مي‌تواند ابتدا از طريق اظهارنامه رسمي، عدم رضايت خود را نسبت به قرارداد فروش ملك به طرف هاي قرارداد، اعلام و سپس دادخواست تأييد بطلان معامله به دليل فضولي بودن را مطرح كند. لازم به ذكر است مالك الزامي ندارد كه فوراً معامله را قبول يا رد كند. البته در اين صورت اگر خريدار از تأخير اعلام نظر مالك متضرر شود، مي‌تواند معامله را فسخ كند و حق ندارد الزام مالك به تنفيذ يا بطلان را بخواهد. دعواي بطلان معامله ملكي در دادگاه محل وقوع ملك قابل رسيدگي است.
رد ضمني معامله فضولي
ممكن است مالك معامله فضولي را رد كند در اين صورت عقد براي هميشه از بين مي‌رود و هيچ گونه آثار حقوقي نخواهد داشت. در واقع هر لفظ يا فعلي كه نشان دهنده عدم رضايت مالك باشد، موجب رد معامله فضولي مي‌شود. در صورتي كه فضول مال مورد معامله را به اصيل تسليم كرده و مال نزد او موجود باشد مالك خواهد توانست با رد معامله به او مراجعه كرده و عين مال خود را مسترد كند. هر گاه مال مورد معامله نزد اصيل تلف شده باشد مالك بدل مال و تمام منافع مال را از اصيل مي‌گيرد خواه اصيل از آن منافع استفاده كرده يا استفاده نكرده باشد.
 
مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...

 


برچسب: قانون، مجله دلتا، حقوق جزا،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۲۵:۴۲ توسط:مجله حقوقي دلتا موضوع: نظرات (0)

دلايل توقيف خودرو چيست؟

در قوانين مربوط به راهنمايي و رانندگي مواردي كه منحر به توقيف خودرو مي‌شوند به طور دقيق ذكر شده است. در ادامه به توضيح اين موارد پرداخته شده است.

گاهي افراد حين رانندگي تخلفاتي انجام مي‌دهند كه منجر به توقيف خودروي آن ها‌ توسط مأموران راهنمايي و رانندگي مي‌شود. در اين مطلب در باره اينكه چه تخلفاتي از جانب رانندگان باعث مي شود كه خودرو ان ها توقيف شود و پي آمد هاي آن چيست توضيح داده شده است. در مجله دلتا به اين سؤالات پاسخ داده شده است.

دلايل توقيف خودرو
در قوانين مربوط به راهنمايي و رانندگي مواردي كه منحر به توقيف خودرو مي‌شوند به طور دقيق ذكر شده است. در ادامه به توضيح اين موارد مي‌پردازيم.

تصادفات منجر به جرح يا فوت
در تصادفاتي كه باعث صدمه يا فوت شخص مي‌شود. همچنين در مواردي كه وسيله نقليه ديگري آسيب ببيند نيز، پليس راهنمايي و رانندگي مي‌تواند وسيله نقليه را توقيف كند.

توقيف خودرو به علت بدهي
در صورتي كه بر روي وسيله نقليه شكايتي اعم از حقوقي يا كيفري باشد با استناد به دستور دادگاه وسيله نقليه توقيف مي‌شود.

نداشتن بيمه نامه شخص ثالث
بر اساس قانون، حركت وسايل نقليه موتوري زميني بدون داشتن بيمه نامه شخص ثالث معتبر، ممنوع است. دارندگان اين گونه وسايل نقليه بيمه‌ نامه مذكور را هنگام رانندگي همراه داشته باشند و در صورت درخواست مأموران راهنمايي و رانندگي يا پليس راه ارائه كنند. بنابراين چنانچه وسيله نقليه فاقد بيمه نامه شخص ثالث معتبر باشد، مأموران موظفند ضمن صدور برگ جريمه، وسيله نقليه را به نزديك ‌ترين پاركينگ عمومي يا مكاني مطمئن منتقل كرده و توقيف كنند. براي رفع توقيف، مالك وسيله نقليه بايد بيمه نامه معتبر را به مرجع توقيف كننده ارائه كند.

 

عدم پرداخت جريمه يكي از دلايل توقيف خودرو
در صورتي كه جريمه يك ميليون تومان با بيش از آن باشد و مالك خودرو تا پايان مهلت يك ماهه پس از ابلاغ جريمه را پرداخت نكند، همين امر مي‌تواند يكي ديگر از دلايل توقيف باشد.
البته لازم به ذكر است كه طبق قانون مالك مي‌تواند در مهلت يك ماهه به جريمه مذكور اعتراض كند. در صورت اعتراض، واحد مزبور موظف است در خصوص اين موارد ظرف يك هفته تعيين تكليف كند.

ارتكاب همزمان دو تخلف با وسيله نقليه
ارتكاب همزمان دو تخلف با وسايل نقليه موتوري موجب توقيف مي‌شود. اين موارد در زير اشاره شده است.
۱. هرگونه حركات نمايشي مانند دور زدن در جا
۲. تجاوز از سرعت مجاز (بيش از ۵۰ كيلومتر در ساعت)
۳. سبقت غير مجاز در راه‌هاي دو طرفه
۴. عبور از چراغ قرمز راهنمايي و رانندگي
۵. حركت به طور مارپيچ
۶. انحراف به چپ
۷. توقف در محل پارك ممنوع (به شرط عدم حضور راننده) شايان ذكر است در اين مورد حتي اگر خودرو سوار بر جرثقيل باشد و راننده يا مالك به محل برسد و تقاضاي تحويل خودرو را كند، مامور مكلف است خودرو را تحويل دهد و اعمال جريمه نقدي كند.
۸. توقف داخل پياده رو (به شرط عدم حضور راننده)
۶. مستي يا استفاده از مواد مخدر و روان گردان
در مواردي كه مدارك و شواهد حاكي از حالت مستي يا استفاده راننده از مواد مخدر و روان گردان باشد، مأموران با استفاده از تجهيزات لازم نسبت به تشخيص اين حالت اقدام و در صورت اثبات حالت مستي و بي‌ ارادگي حاصل از مصرف مشروبات الكلي و مواد مخدر و روان گردان از رانندگي فرد مورد نظر جلوگيري و ضمن صدور قبض جريمه به مبلغ دو ميليون ريال و ضبط گواهينامه به مدت شش ماه توسط نيروي انتظامي جهت اقدام قانوني به مرجع صالح قضايي معرفي مي‌شود.

 

استفاده از پلاك غير مجاز
بر اساس آيين نامه راهنمايي و رانندگي مصوب ۱۳۸۴، هر وسيله نقليه موتوري و غير موتوري و يدك متصل كه در راه‌ها حركت مي‌كند و همچنين وسايل نقليه موتوري ويژه كشاورزي، صنعتي و عمراني بايد داراي شماره باشند. رانندگي با وسايل نقليه ‌اي كه شماره يا پلاك نداشته يا داراي شماره يا پلاك غير مجاز باشند، ممنوع است، مگر اين كه پيش‌تر مجوز حركت از راهنمايي و رانندگي دريافت كرده و همراه داشته باشند. مأموران راهنمايي و رانندگي و پليس راه از حركت و تردد خودروهاي متخلف فاقد پلاك تا زماني كه شماره‌ گذاري انجام شود، جلوگيري به عمل خواهند آورد. در اين شرايط، ترخيص خودرو منوط به تعويض پلاك است و راننده بايد مدارك معتبر و تعهد نامه ‌اي مبني بر تعويض پلاك ظرف مدت حداكثر پنج روز ارائه بدهد.

رانندگي با وسيله نقليه فاقد مدارك
رانندگان موظفند هنگام رانندگي گواهينامه، كارت خودرو و بيمه ‌نامه معتبر شخص ثالث و براي خودروهايي كه بيش از پنج سال از توليد آن ها مي‌گذرد برگه معاينه فني را همراه داشته باشند. لازم به ذكر است مأموران در صورتي مدارك رانندگان را مطالبه مي‌كنند كه شاهد تخلف از سوي راننده بوده يا تحت تعقيب قضايي يا انتظامي باشند. در صورتي كه هيچ يك از مدارك فوق به همراه راننده نباشد مأموران مي‌توانند تا زمان ارائه مدرك، خودرو را متوقف كنند و در صورتي كه يكي از مدارك فوق يا شناسنامه يا كارت شناسايي معتبر همراه راننده باشد، مأموران موظفند با دريافت مدرك مذكور و ارائه رسيد بدون توقف وسيله نقليه،‌ راننده را ملزم به ارائه ساير مدارك كنند و مدرك اخذ شده از راننده را به وي بازگردانند.

رانندگي بدون داشتن گواهينامه
بر اساس قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي مصوب ۱۳۸۹، در صورتي كه راننده، بدون داشتن گواهينامه رانندگي كند وسيله نقليه متوقف و راننده به مرجع قضايي معرفي مي‌شود.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا....


برچسب: خوردرو، قانون، مجله دلتا،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۱۸:۲۵ توسط:مجله حقوقي دلتا موضوع: نظرات (0)

قرارداد اجاره بعد از فوت موجر باطل مي‌شود؟

بعد از فوت مالك مستاجر مي‌تواند تا مدت زماني كه در قرارداد مشخص شده، از ملك مورد نظر بهره‌ برداري و يا در آن سكونت داشته باشد. اما در اين مورد دو استثنا وجود دارد.

اجاره ملك از رايج‌ترين قراردادهايي است كه بين افراد برقرار مي‌شود و قوانين و مقررات خاص خود را دارد. يكي از مواردي كه ممكن است اين قرارداد را تحت تاثير قرار دهد فوت صاحب خانه است. گاهي اين موضوع ممكن است براي مستاجران دغدغه بزرگي به حساب آيد، به همين دليل در مجله دلتا به بررسي شرايط و ضوابط قراداد اجاره پس از فوت موجر پرداخته شده است.

تكليف مستاجر پس از فوت موجر
بر اساس قانون، اگر موجر فوت كند مستاجر مي‌تواند تا مدت زماني كه در قرارداد مشخص شده، از ملك موردنظر بهره‌ برداري و يا در آن سكونت داشته باشد. بنابراين ورثه مالك نمي‌توانند مستاجر را مجبور به تخليه ملك قبل از مدت معلوم و درج ‌شده در قرارداد اجاره كنند. اما در دو مورد استثنا وجود دارد:

۱. شرط مباشرت در اجاره

۲. عقد قرارداد مطابق با عمر مالك

 

بنابراين طبق قانون مدني، عقد اجاره به دليل فوت موجر يا مستأجر باطل نمي‌شود، اما اگر موجر فقط تا زمان حيات خود، مالك منافع ملك استيجاري باشد، اجاره با فوت موجر باطل مي‌شود و اگرمشروط به مباشرت مستاجر شده باشد با فوت مستاجر باطل مي‌شود.»

طبق قانون، قرارداد اجاره در صورت فوت موجر باطل مي‌شود؛ به معناي ديگر قرارداد اجاره تا زمان حيات مالك معتبر است.

” مطالب پيشنهادي : براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد قرارداد اجاره مي‌توانيد مقاله اجاره نامه و موارد حائز اهميت حقوقي را مطالعه كنيد.”

شرط مباشرت مستاجر چيست ؟
اگر در قرارداد، قيد شده باشد كه فقط مستاجر مي‌تواند از ملك بهره‌ برداري كند، در اين صورت هيچ‌ كس حتي ورثه مستاجر نيز نمي‌تواند وارد ملك او شود و از آن بهره‌ برداري كند. در اين صورت قرارداد اجاره ملك در صورت پايان قرارداد يا فوت مستاجر لغو مي‌شود. به اين امر شرط مباشرت در اجاره گفته مي‌شود.

اگر مستاجر فوت كند …
اگر مستاجر قبل از اتمام قرارداد فوت كند، بر اساس قانون روابط موجر و مستاجر، بايد ورثه در فسخ قرارداد اجاره اتفاق نظر داشته باشند. بنابراين اگر يكي از وراث راضي به لغو قرارداد اجاره نباشد، آن قرارداد تا زمان درج شده در قرارداد به‌ حكم خود باقي است. به عبارت ديگر، براي فسخ قرارداد بايد تمام وراث با يكديگر درخواست فسخ اجاره ارائه بدهند.

 

پرداخت اجاره بعد از فوت موجر
در خصوص پرداخت اجاره‌ بها بعد از فوت مالك براي مستاجران دو راهكار وجود دارد.

۱. مستاجر مي‌تواند براي اعلام شماره‌ حساب، اظهارنامه‌اي مبني بر پرداخت اجاره‌ بها به وراث موجر ارسال كند.

۲. اجاره ماهانه را به صندوق دادگستري واريز و در انتهاي مدت قرارداد اجاره وديعه را از وراث متوفي مطالبه كند.

شايان ذكر است در صورت عدم همكاري وراث مستاجر مي‌تواند در مراجع قضايي، دادخواست مطالبه وديعه به طرفيت وراث متوفي، طبق قرارداد اجاره تنظيم كند.

دريافت وديعه بعد از مرگ موجر
يكي از دغدغه‌هاي مستاجران دريافت مبلغ وديعه در صورت فوت مالك است. طبق قانون مدني، وديعه‌ اي كه مستاجر به موجر يعني متوفي پرداخت كرده است، جزء بدهي‌ هاي متوفي بوده و تا زماني كه وديعه مستاجر بازگردانده نشود، مستاجر ملزم به تخليه نخواهد شد.

” مطالب پيشنهادي : توصيه مي‌شود مستاجران عزيز براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد قانون اجاره ملك مي‌توانند مقاله آنچه مستاجران هنگام قرارداد اجاره بايد بدانند را مطالعه كنند.”

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...


برچسب: قانون، مجله دلتا، قرارداد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۴۸:۲۹ توسط:مجله حقوقي دلتا موضوع: نظرات (0)

قرارداد اجاره بعد از فوت موجر باطل مي‌شود؟

بعد از فوت مالك مستاجر مي‌تواند تا مدت زماني كه در قرارداد مشخص شده، از ملك مورد نظر بهره‌ برداري و يا در آن سكونت داشته باشد. اما در اين مورد دو استثنا وجود دارد.

اجاره ملك از رايج‌ترين قراردادهايي است كه بين افراد برقرار مي‌شود و قوانين و مقررات خاص خود را دارد. يكي از مواردي كه ممكن است اين قرارداد را تحت تاثير قرار دهد فوت صاحب خانه است. گاهي اين موضوع ممكن است براي مستاجران دغدغه بزرگي به حساب آيد، به همين دليل در مجله دلتا به بررسي شرايط و ضوابط قراداد اجاره پس از فوت موجر پرداخته شده است.

تكليف مستاجر پس از فوت موجر
بر اساس قانون، اگر موجر فوت كند مستاجر مي‌تواند تا مدت زماني كه در قرارداد مشخص شده، از ملك موردنظر بهره‌ برداري و يا در آن سكونت داشته باشد. بنابراين ورثه مالك نمي‌توانند مستاجر را مجبور به تخليه ملك قبل از مدت معلوم و درج ‌شده در قرارداد اجاره كنند. اما در دو مورد استثنا وجود دارد:

۱. شرط مباشرت در اجاره

۲. عقد قرارداد مطابق با عمر مالك

 

بنابراين طبق قانون مدني، عقد اجاره به دليل فوت موجر يا مستأجر باطل نمي‌شود، اما اگر موجر فقط تا زمان حيات خود، مالك منافع ملك استيجاري باشد، اجاره با فوت موجر باطل مي‌شود و اگرمشروط به مباشرت مستاجر شده باشد با فوت مستاجر باطل مي‌شود.»

طبق قانون، قرارداد اجاره در صورت فوت موجر باطل مي‌شود؛ به معناي ديگر قرارداد اجاره تا زمان حيات مالك معتبر است.

” مطالب پيشنهادي : براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد قرارداد اجاره مي‌توانيد مقاله اجاره نامه و موارد حائز اهميت حقوقي را مطالعه كنيد.”

شرط مباشرت مستاجر چيست ؟
اگر در قرارداد، قيد شده باشد كه فقط مستاجر مي‌تواند از ملك بهره‌ برداري كند، در اين صورت هيچ‌ كس حتي ورثه مستاجر نيز نمي‌تواند وارد ملك او شود و از آن بهره‌ برداري كند. در اين صورت قرارداد اجاره ملك در صورت پايان قرارداد يا فوت مستاجر لغو مي‌شود. به اين امر شرط مباشرت در اجاره گفته مي‌شود.

اگر مستاجر فوت كند …
اگر مستاجر قبل از اتمام قرارداد فوت كند، بر اساس قانون روابط موجر و مستاجر، بايد ورثه در فسخ قرارداد اجاره اتفاق نظر داشته باشند. بنابراين اگر يكي از وراث راضي به لغو قرارداد اجاره نباشد، آن قرارداد تا زمان درج شده در قرارداد به‌ حكم خود باقي است. به عبارت ديگر، براي فسخ قرارداد بايد تمام وراث با يكديگر درخواست فسخ اجاره ارائه بدهند.

 

پرداخت اجاره بعد از فوت موجر
در خصوص پرداخت اجاره‌ بها بعد از فوت مالك براي مستاجران دو راهكار وجود دارد.

۱. مستاجر مي‌تواند براي اعلام شماره‌ حساب، اظهارنامه‌اي مبني بر پرداخت اجاره‌ بها به وراث موجر ارسال كند.

۲. اجاره ماهانه را به صندوق دادگستري واريز و در انتهاي مدت قرارداد اجاره وديعه را از وراث متوفي مطالبه كند.

شايان ذكر است در صورت عدم همكاري وراث مستاجر مي‌تواند در مراجع قضايي، دادخواست مطالبه وديعه به طرفيت وراث متوفي، طبق قرارداد اجاره تنظيم كند.

دريافت وديعه بعد از مرگ موجر
يكي از دغدغه‌هاي مستاجران دريافت مبلغ وديعه در صورت فوت مالك است. طبق قانون مدني، وديعه‌ اي كه مستاجر به موجر يعني متوفي پرداخت كرده است، جزء بدهي‌ هاي متوفي بوده و تا زماني كه وديعه مستاجر بازگردانده نشود، مستاجر ملزم به تخليه نخواهد شد.

” مطالب پيشنهادي : توصيه مي‌شود مستاجران عزيز براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد قانون اجاره ملك مي‌توانند مقاله آنچه مستاجران هنگام قرارداد اجاره بايد بدانند را مطالعه كنند.”

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...


برچسب: قانون، مجله دلتا، قرارداد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۳۰:۵۹ توسط:مجله حقوقي دلتا موضوع: نظرات (0)

پشت نويسي چك و نكات حقوقي آن

پشت نويسي يا ظهرنويسي چك، نوشتن عباراتي در پشت چك است كه به منظور انتقال، ضمانت يا وكالت انجام مي‌شود.

پشت نويسي چك يكي از مواردي است كه قوانين و ضوابط خاص خود را دارد و بايد در هنگام پشت نويسي چك آن ضوابط رعايت شود، در صورتي كه برخي افراد اطلاعات اندكي درباره آن دارند. در مجله دلتا در مورد پشت نويسي يا ظهر نويسي چك، مسئوليت‌ها و ابعاد مختلف حقوقي آن بررسي شده است.

پشت نويسي چك
پشت نويسي يا ظهرنويسي چك، نوشتن عبارت يا عباراتي در پشت چك است كه به منظور انتقال، ضمانت يا وكالت انجام مي‌شود. بايد در نظر داشت كه نمي‌توان عليه فرد پشت نويس شكايت كيفري كرد و حكم جلب گرفت. در اين گونه موارد بايد به صورت حقوقي اقدام به طرح دعوي كرد.

موارد پشت نويسي چك
۱. انتقال چك
نحوه پشت نويسي چك براي وصول به اين صورت است كه دارنده چك با درج امضا در پشت چك، آن را به شخص ديگري واگذار مي‌كند. اگر مبلغ مندرج در چك در زمان مقرر توسط صادر كننده تامين نشود، بانك پرداخت كننده چك، گواهينامه‌اي مبني بر عدم پرداخت وجه چك، صادر مي‌كند.

۲. ضمانت صادركننده و يا پشت نويسي قبل
در اين نوع از پشت نويسي، شخصي ‌به عنوان ضامن و با هدف افزايش اعتبار چك نزد دارنده آن، پشت چك را امضا مي‌كند. در اغلب اين موارد، اين نوع از ظهر نويسي به منظور ضمانت از صادر كننده و يا پشت نويسي قبلي صورت مي‌پذيرد.

 

پشت نويس چه مسئوليت‌هايي دارد؟
در مواردي كه اين امر به منظور انتقال چك انجام شود، دارنده چك مي‌تواند در صورتي كه از زمان صدور گواهينامه عدم پرداخت وجه چك، بيش از ۱۵ روز نگذشته باشد، به پشت نويس چك مراجعه و وجه مندرج در چك را از وي مطالبه كند. البته دارنده چك مي‌تواند براي وصول به صادر كننده و يا شخص پشت نويس مراجعه كند. بر طبق قانون پس از اتمام مدت ۱۵ روزه از زمان صدور گواهي عدم پرداخت، پشت نويس هيچ گونه مسئوليتي در برابر دارنده چك ندارد و دارنده فقط مي‌تواند مبلغ مورد نظر را از صادر كننده مطالبه كند.
شايان ذكر است در شرايطي كه ظهر نويسي چك با هدف ضمانت از صادر كننده صورت بگيرد، چنانچه دارنده چك براي وصول به بانك مراجعه كند و چك به دليل عدم موجودي برگشت بخورد و سند مربوطه چك برگشتي تلقي شود، صادر كننده و ضمانت كننده مسئول پرداخت مبلغ مندرج در چك است. در اين حالت محدوديت زماني براي وصول در نظر گرفته نشده است. بنابراين دارنده چك مي‌تواند در هر زماني براي وصول مبلغ به صادر كننده و يا ضامن مراجعه كند. بايد در نظر داشت كه ظهر نويسي چك به منظور ضمانت مسئوليت بيشتري نسبت به پشت نويسي به منظور انتقال دارد.

 

چگونگي تشخيص هدف از پشت نويسي چك
۱. در مواردي كه نوشتن پشت چكبه منظور انتقال صورت بگيرد، فقط شخصي مي‌تواند پشت نويس انتقال دهنده باشد كه در زمان امضا، دارنده چك به حساب آيد. پس در صورتي كه پشت چك به غير از دارنده آن، توسط شخص ديگري امضا شده باشد، انتقال دهنده نيست و ضامن به حساب مي‌آيد.
۲. در صورتي كه امضا كننده قصد خود را در زمان امضا، در پشت چك درج كند، اراده امضا كننده به عنوان معيار تشخيص در نظر گرفته مي‌شود. يعني اگر امضا كننده در پشت نويس اعلام كند كه اين كار با هدف انتقال صورت گرفته است، ملاك همان عبارت خواهد بود.
۳. در صورتي كه امضا كننده قصد خود از امضا را بيان نكرده باشد و بنا بر دلايلي مشخص شود كه امضا كننده همان دارنده چك بوده است و سند مورد نظر در وجه حامل باشد، امضاي وي با هدف انتقال در نظر گرفته مي‌شود. ولي اگر در زمان امضا به عنوان شخص ثالث باشد و دارنده چك به حساب نيايد، به عنوان ضامن شناخته مي‌شود.

” مطالب پيشنهادي : براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد چك مي‌توانيد مقاله چند توصيه مهم براي دارندگان دسته چك را مطالعه كنيد.”

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...


برچسب: قانون، مجله دلتا، چك،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۵۵:۵۷ توسط:مجله حقوقي دلتا موضوع: نظرات (0)

نحوه تبديل سند سه دانگ به شش دانگ

سند سه دانگ با شش‌ دانگ تفاوت زيادي ندارد. با داشتن سند سه دانگ فرد، مالك نصف ملك خواهد بود و در صورتي كه ملك بدهي و وام نداشته باشد، مي‌تواند سند شش‌ دانگ جداگانه درخواست كند.

گاهي اوقات افراد تصميم مي‌گيرند سند سه دانگ خود را به سند شش دانگ تبديل كنند، به همين دليل لازم است مراحلي طي شود. براي آشنايي و كسب اطلاعات بيشتر در خصوص نحوه و چگونگي تبديل سند سه دانگ به سند شش دانگ با مجله دلتا همراه باشيد.

سند شش دانگ چيست؟
در ابتدا لازم است تعريف مختصري از سند شش دانگ يا سند مادر داشته باشيم. منظور از كلمه شش‌ دانگ، شش‌ جهت ملك است كه شامل شمال، جنوب، شرق، غرب، فضاي بالاي ملك و فضاي زير زمين مي‌شود. سند شش دانگ مربوط به املاكي است كه به طور كامل به يك فرد تعلق دارند. اين اسناد جزء معتبر ترين اسناد ملكي محسوب مي شوند.

 

نحوه تبديل سند سه دانگ به شش‌ دانگ
سند سه دانگ با شش‌ دانگ تفاوت زيادي ندارد. با داشتن سند سه دانگ فرد، مالك نصف ملك خواهد بود و در صورتي كه ملك بدهي و وام نداشته باشد، مي‌تواند سند شش‌ دانگ جداگانه درخواست كند. بايد توجه داشت كه تبديل سند سه دانگ به شش‌ دانگ فقط از طريق دفاتر اسناد رسمي امكان‌پذير است، در غير اين صورت غير قانوني خواهد بود.

چگونگي ثبت سندهاي سه دانگ و شش دانگ
سؤالي كه بسياري از افراد مي‌پرسند اين است كه آيا ثبت سندهاي سه دانگ و شش‌ دانگ بايد به طور رسمي ‌باشد؟ در پاسخ به اين سؤال بايد گفت اين اسناد كاملا قانوني بوده و پلاك ثبتي اصلي و فرعي دارند. سند سه دانگ و شش‌ دانگ در دفاتر ثبت‌ اسناد يا ثبت‌احوال ثبت مي‌شود. در ادامه به بررسي تفاوت سند شش دانگ با ساير اسناد پرداخته شده است.

تفاوت شش‌ دانگ با سند مشاعي
مشاع به معني شراكت و شريك بودن است و منظور از سند مشاعي، سندي است كه ملك بين چند نفر تقسيم ‌شده باشد. در اين صورت مالك سند چند نفر خواهند بود. درحالي ‌كه مالكيت شش دانگ فقط متعلق به فرد صاحب سند است. بايد در نظر داشت كه معامله ملك مشاعي، نسبت به املاك ديگر اغلب دردسرهاي بيشتري دارد.

 

تفاوت شش‌ دانگ با قولنامه
قولنامه، قراردادي است كه بين دو نفر تنظيم مي‌شود و در دفتر اسناد رسمي ثبت نمي‌شود. در واقع منظور از قولنامه، مالكيت ملك بدون داشتن سند رسمي است. هميشه در خريد و فروش ملك به افراد توصيه مي‌شود كه به قولنامه‌ها اعتماد نكنند زيرا مالك قولنامه ممكن است همزمان ملك را به چند نفر بفروشد و به هيچ يك از آن‌ها سند ملك منتقل نشود. در اين گونه موارد، در صورتي كه افراد به مراجع قانوني مراجعه‌ كنند، مشخص مي‌شود مالكيت ملك به عهده فردي است كه اولين قولنامه با او تنظيم ‌شده است. يكي ديگر از مشكلات قولنامه هنگامي است كه فروشنده، قولنامه‌اي را با يك شخص و سند رسمي را با شخص ديگري تنظيم كرده باشد. در اين صورت مالكيت ملك با شخصي خواهد بود كه داراي سند رسمي است.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...


برچسب: قانون، مجله دلتا، قرارداد،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۵۰:۳۶ توسط:مجله حقوقي دلتا موضوع: نظرات (0)

مقررات نوسازي ساختمان و چگونگي حل اختلاف مالكان

گاهي پس از انجام تمام اقدامات قانوني و اعلام نظر و حكم دادگاه مبني بر نوسازي ساختمان، باز هم برخي مخالفان اين امر، آپارتمان خود را ترك نمي‌كنند و بر مخالفت خود اصرار مي‌ورزند. در اين گونه موارد قانون از قوه قهريه استفاده مي‌كند.

نوسازي ساختمان همان قدر كه مي‌تواند در ظاهر و زيبايي ساختمان تاثير گذار و مفيد باشد گاهي مي‌تواند باعث بروز مشكلات و گرفتاري براي اهالي يك مجتمع و آپارتمان هم باشد به اين صورت كه گاهي مالكان واحد‌هاي يك ساختمان درباره نوسازي آن با يكديگر به اختلاف برمي‌خورند. و اين اختلاف نظرها تا جايي پيش مي‌رود كه حتي كار به دادگاه مي‌رسد. در مجله دلتا چگونگي حل اختلافات مالكان در خصوص نوسازي ساختمان مورد بررسي قرار گرفته است. در ادامه با ما همراه باشيد.

مراجعه به شوراي حل اختلاف
در مواردي كه برخي از همسايگان موافق و برخي ديگر مخالف نوسازي ساختمان باشند و به همين دليل با مشكل مواجه شوند، براي حل اختلافات بايد به شوراي حل اختلاف مراجعه كنند. به اين صورت كه كسي كه خواهان نوسازي ساختمان است، بايد دادخواست خود مبني بر «تمايل به نوسازي» را به شوراي حل اختلاف ارائه دهد. شورا نيز بعد از بررسي، موضوع را براي رسيدگي تخصصي و تشخيص نهايي فرسودگي ساختمان به سه نفر از كارشناسان رسمي دادگستري واگذار مي كند. كارشناسان تشخيص مي‌دهند كه آيا عمر مفيد ساختمان به پايان رسيده يا به هر دليل ديگري ساختمان دچار فرسودگي كلي شده است يا خير. بنابراين اگر كارشناسان تشخيص دهند كه ادامه زندگي در ساختمان، خطر يا ضرر مالي و جاني به همراه دارد، با بازسازي آن موافقت مي‌كنند.

 

اختلاف نظر كارشناسان در مورد نوسازي ساختمان
گاهي ميان كارشناسان دادگستري نيز در خصوص نوسازي، اختلاف نظر ايجاد مي‌شود. در اين مواقع، قاضي رأي را بر اساس نظر اكثريت كارشناسان صادر مي‌كند.

نحوه انتخاب كارشناسان دادگستري
بر اساس قانون، مالكان مي‌توانند كارشناسان را انتخاب كنند. اگر هم مالكان ساختمان براي انتخاب كارشناس تفاهم نداشته باشند، وزارت مسكن و شهرسازي، با درخواست مدير يا هيأت‌ مديره، خود به انتخاب كارشناس مبادرت مي كند.

حكم دادگاه مبني بر نوسازي ساختمان
بر اساس قانون تملك آپارتمان‌ ها: «در صورتي كه به تشخيص سه نفر از كارشناسان رسمي دادگستري، عمر مفيد ساختمان به پايان رسيده يا به هر دليل ديگري ساختمان دچار فرسودگي كلي شده باشد و بيم خطر يا ضرر مالي و جاني برود و اقليت مالكان قسمت ‌هاي اختصاصي در تجديد بناي آن موافق نباشند، آن دسته از مالكان كه قصد بازسازي مجموعه را دارند، مي‌توانند بر اساس حكم دادگاه، با تأمين مسكن استيجاري مناسب براي مالك يا مالكاني كه از همكاري خودداري مي‌ورزند، نسبت به تجديد بناي مجموعه اقدام كنند.»
به اين ترتيب حقوق ساكنان مخالف نوسازي هم رعايت مي‌شود. در واقع، حتي اگر كارشناسان رسمي دادگستري، حق را به موافقان تجديد بنا بدهند و رأي نوسازي ساختمان از سوي قاضي صادر شود، باز هم قانون براي مخالفان نوسازي حق و حقوقي قائل است و موافقان هم نمي‌توانند بدون تأمين مسكن يا محل زندگي براي ساكنان مخالف، نوسازي آپارتمان را آغاز كنند. بنابراين موافقان براي شروع نوسازي بايد مسكني متناسب با شأن همسايه‌ هاي مخالف تهيه و بعد از نقل مكان آن‌ ها به خانه جديد، نوسازي ساختمان را شروع كنند.

 

توقيف اموال ساكنان مخالف نوسازي ساختمان
بعد از اين كه عمليات بازسازي به پايان برسد و سهم هر يك از واحد‌ها اعم موافقان و مخالفان و هزينه‌ هاي بازسازي مشخص شود، سهم مالكان مخالف و مبلغي كه براي اجاره مسكن براي آن‌ ها پرداخت شده است، از آن‌ها پس گرفته مي‌شود. اگر هم اين افراد توانايي پرداخت بدهي ‌شان را نداشته باشند، ساكنان طلبكار مي‌توانند حكم توقيف اموال بدهكار را بگيرند. بنابراين براي پرداخت شدن بدهي و در صورت دريافت حكم توقيف اموال، همان ملكي كه نوسازي شده است، توقيف مي‌شود تا ساكنان طلبكار بتوانند طلب خود را دريافت كنند.

دستور تخليه چه زماني صادر مي‌شود؟
گاهي پس از انجام تمام اقدامات قانوني و اعلام نظر و حكم دادگاه مبني بر نوسازي ساختمان، باز هم برخي مخالفان اين امر، آپارتمان خود را ترك نمي‌كنند و بر مخالفت خود اصرار مي‌ورزند. در اين گونه موارد اجراي مقررات  قانوني  مي تواند به اختلاف ها پايان دهد. و اين اختيار را به مدير ساختمان مي‌دهد كه با مالك متخلف برخورد كند. در اين مواقع، با درخواست مدير يا مديران ساختمان، رييس دادگستري يا رييس مجتمع قضايي محل، دستور تخليه آپارتمان هاي مخالفان را صادر مي كند

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...


برچسب: قانون، مجله دلتا، ساختمان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۴۱:۱۵ توسط:مجله حقوقي دلتا موضوع: نظرات (0)