مجله حقوقي دلتا مجله حقوقي دلتا .

مجله حقوقي دلتا

آيا فرزند خوانده ارث مي‌برد؟

طبق قانون، افراد براي ارث بردن از يكديگر بايد رابطه خوني و نسبي داشته و يا اينكه زن و شوهر باشند؛ در غير اين صورت مجوزي براي ارث بردن از ديگري وجود ندارد.

فرزند خواندگي از جمله مسائلي است كه برخي از خانواده‌هاي كه صاحب فرزند نمي‌شوند با آن مواجه هستند. به همين دليل در قانون، مقررات خاصي براي حفظ حقوق كودك و آسان‌تر كردن مراحل فرزند‌ خواندگي در نظر گرفته شده است. در واقع يكي از مسائل مربوط به فرزند خواندگي، موضوع ارث بردن فرزند خوانده از افرادي است كه وي را به فرزندي مي‌پذيرند و سرپرستان قانوني كودك محسوب مي‌شوند. در مجله دلتا قوانين و مقررات مربوط به تعلق گرفتن ارث به فرزند خوانده بررسي شده است.

ارث بردن فرزند خوانده
طبق قانون، افراد براي ارث بردن از يكديگر بايد رابطه خوني و نسبي داشته و يا اينكه زن و شوهر باشند. در غير اين صورت مجوزي براي ارث بردن از ديگري وجود ندارد. بنابراين با توجه به قوانين، تعلق ارث به فرزند خوانده وجاهت قانوني ندارد. همانطور كه مي‌دانيد بعد از فوت فرد، اولين قدم براي مراحل تقسيم ارث، گرفتن گواهي انحصار وراثت است و در انحصار وراثت فرزند خوانده جايگاهي ندارد چون جز ورثه محسوب نمي‎شود. حتي اگر اسم فرزند خوانده در شناسنامه شخصي كه او را به فرزند خواندگي پذيرفته وارد شده باشد باز هم از ارث محروم است.

 

نحوه تقسيم ارث به فرزند خوانده
۱. سرپرست در زمان حيات، مال يا اموالي به نام فرزند‎ خوانده منتقل كند.
۲. اموال خود را براي او وصيت تملكي كنند. يعني اينكه وصيت كنند بعد از فوت آنها اموال به فرزندخوانده تعلق بگيرد.
۳. فرزند خوانده ارث نمي برد، اما سرپرستان او مي توانند به عنوان صلح يا‏‎ ‎‏بخشش مالي به او واگذار كنند.
شايان ذكر است كه در صورت فوت فرزند خوانده، سرپرست نيز از او ارث نمي‎برد.

مطلب پيشنهادي: براي آشنايي بيشتر با شرايط فرزند خواندگي مطلب “شرايط فرزند خواندگي در قانون چگونه است؟” را مطالعه كنيد.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا....


برچسب: قانون، مجله دلتا، ارث،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۲۶:۱۹ توسط:مجله حقوقي دلتا موضوع: نظرات (0)

افترا و تهمت به ديگران چه مجازاتي دارد؟

چنانچه تهمت‌زننده نتواند ادعايي كه به شخص ديگري نسبت داده‌ را ثابت كند، قانون براي وي مجازات پيش‌بيني كرده است.

افترا و تهمت به ديگران در اصطلاح حقوقي عبارت است از اينكه شخصي عمل مجرمانه‎اي را كه برخلاف واقعيت است به فرد ديگري نسبت دهد، بدون آن كه بتواند آن را اثبات كند. در مجله دلتا به بررسي جرم افترا و مجازات آن در قانون پرداخته شده است.

جرم افترا در قانون
جرم افترا در دو حالت لفظي و عملي محقق مي‌شود. در واقع گاهي تهمت‌زننده به طور لفظي به ديگري افترا مي‌زند يا گاهي به قصد متهم كردن فرد، وسايل جرم را در منزل، محل كار يا وسايل شخصي وي قرار مي‌دهد، به‌ طوري كه وجود آن وسايل ممكن است باعث مجرم نشان دادن آن شخص شود. بايد در نظر داشت كه يك تفاوت اساسي كه بين افتراي لفضي و عملي وجود دارد، اين است كه در افتراي لفظي يا شفاهي، شاكي بايد آسيب‌هايي را كه به اعتبار و آبروي او وارد شده است اثبات كند، زيرا اين آسيب‌ها پايدار و مستدل نيست. اما هنگامي كه به طور مثال شخص مورد افتراي رسانه‌اي قرار مي‌گيرد، آسيب‌هاي وارد شده به اعتبار او پايدار هستند، بنابراين بدون اينكه نياز به اثبات اين آسيب‌ها باشد، دادگاه حكم آن‌ها را صادر مي‌كند.

 

موارد تحقق جرم افترا
۱. تهمت‎زننده جرمي را به صورت صريح و واضح به ديگري نسبت دهد.
۲. جرمي كه نسبت داده شده، پوچ و غير واقعي بوده، يعني ساخته تخيلات ذهن تهمت‎زننده باشد.
۳. نسبت‎دهنده تهمت با انگيزه ضرر زدن و هتك حيثيت، آن جرم را به شخصي نسبت دهد.
۴. تهمت‌زننده نتواند درستي و صحت موضوعي را كه به ديگري نسبت داده است، در دادگاه ثابت كند.
شايان ذكر است اگر كسي از روي عصبانيت و ناراحتي به ديگري بگويد «دزد» يا «كلاهبردار» جرم توهين واقع شده و افترا محسوب نمي‌شود.


مجازات تهمت و افترا
چنانچه تهمت‎زننده نتواند ادعاي نسبت داده‌ شده را ثابت كند، قانون با توجه به افتراي نسبت داده شده، براي مجرم مجازات پيش‌بيني كرده است.

افتراي عملي
هر كس به طور عمد و به قصد متهم كردن ديگري وسايل يا اشيايي را بدون اطلاع آن شخص در منزل، محل كار، جيب يا اشيايي كه متعلق به وي است، قرار دهد يا مخفي كند يا به نحوي متعلق به او نشان دهد، و در اثر اين اقدام، شخص مذكور تحت تعقيب واقع شود، مرتكب به حبس از ۶ ماه تا سه سال يا تا ۷۴ ضربه شلاق محكوم مي‌شود.

افتراي لفظي
در قانون مجازات حبس از يك ماه تا يك سال يا تا ۷۴ ضربه شلاق پيش‌بيني كرده است.

افتراي ناموسي
در صورتي كه افترا و تهمت‌هايي كه نسبت داده مي‌شوند، در اصطلاح ناموسي محسوب شوند، براي مرتكب مجازات حد در نظر گرفته شده است.

مطلب پيشنهادي : براي آشنايي بيشتر با نحوه اعاده حيثيت مطلب “ادعاي شرف چيست و چگونه مي‌توان اعاده حيثيت كرد؟” را مطالعه كنيد.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا....


برچسب: قانون، مجله دلتا، تهمت،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۴۸:۴۸ توسط:مجله حقوقي دلتا موضوع: نظرات (0)

واخواست سفته چيست؟

واخواست اولين قدم براي وصول سفته است. زماني كه سفته در تاريخ سررسيد كه معين شده، وصول نشد، دارنده سفته بر عليه صادركننده آن، اين اقدام قانوني را انجام مي‌دهد.

طريقه مطالبه سفته به اين صورت است كه دارنده سفته، بايد در تاريخ سررسيد، مبلغ آن را درخواست كند. در صورتي‎كه مبلغ سفته وصول نشد، لازم است كه دارنده طي ۱۰ روز از تاريخ سررسيد، سفته را واخواست كند. در ادامه با مجله دلتا همراه باشيد.

سفته چيست؟
سفته يكي از اسناد تجاري مورد استفاده و رايج بين مردم است. به علت سهولت استفاده و دريافت وجه آن حتي افرادي كه توانايي و امكان دريافت چك را ندارند، به راحتي مي توانند سفته دريافت كنند. سفته همچنين به‌عنوان ضمانت حسن انجام قراردادها حتي در قراردادهاي كاراستفاده مي‌شود. نكته قابل توجه اين است كه اگر سفته به محض مطالبه قابل وصول باشد، ظرف يك‌سال از تاريخ صدور سفته بايد مطالبه شود. ضمنا اگر سفته بدون تاريخ باشد، اغلب عندالمطالبه تلقي مي‌شود به اين معنا كه صادركننده قصدش اين بوده به محض مطالبه دارنده سفته توانايي پرداخت وجه آن را تا سقف تعهدات سفته داشته باشد. اما اگر سفته تاريخ داشته باشد زودتر از زمان تاريخ قابل مطالبه نيست به عبارت ديگر وجه آن  صرفا”در سرموعد قابل مطالبه است.

 

واخواست چيست؟
واخواست مطالبه رسمي وجه سفته است. به يك معنا با گواهي عدم پرداخت وجه چك كه بانك‌ها صادر مي‌كنند نيز مشابهت بسياري دارد. وقتي دارنده سفته مي‌خواهد به صورت رسمي، صادركننده يا ظهرنويسان و ضامن‌هاي سفته را مورد تعقيب حقوقي قرار دهد؛ در اولين فرصت بايد سفته را واخواست كند. خوبي كار اين است كه به محض واخواست سفته، ابلاغ واخواست به متعهد نيز انجام و او متوجه مي‌شود كه دارنده، آماده پيگيري قضايي براي مطالبه وجه خود است.

اگر دارنده سفته قصد داشته باشد عليه  همه متعهدان سفته (اعم از ضامن ها و ظهرنويس ها) اقامه دعوي كند و مسووليت تضامني آنها را بخواهد بايد در نهايت ظرف يكسال از تاريخ سفته آن را مطالبه كند. اگر اين كار را انجام ندهد حق مطالبه وجه را از ساير متعهدان به جز صادركننده از دست مي‌دهد. اگر بخواهد به صورت رسمي واخواست كند بايد از تاريخ وعده يا سررسيد ظرف ده روز آن را واخواست واگر سفته عندالمطالبه بود مي‌تواند ظرف يكسال مطالبه كند و پس از يكسال بايد در نهايت  ظرف مدت۱۰ روز آن را واخواست كند.

 

دادخواست عليه صادر كننده سفته و ظهرنويس
اگر دعوي بر عليه سفته‌دهنده و ظهرنويس باشد، در برگه دادخواست در قسمت مربوط به خوانده مي‌توان هم نام سفته‌دهنده و هم نام ظهرنويس را نوشت. همچنين در برگه دادخواست، در قسمت شرح خواسته، مي‌توان از دادگاه محكوميت خوانده رديف اول به عنوان سفته‌دهنده و خوانده رديف دوم به عنوان ظهرنويس را به طور تضامني درخواست كرد.

نكات واخواست سفته
اگر واخواست سفته در مهلت قانوني صورت نگيرد، ديگر آن سفته مزاياي حقوقي اسناد تجاري را ندارد و فقط يك سند عادي محسوب مي‌شود و براي گرفتن آن فقط مي‌توان آن را به عنوان يك مدرك براي وصول طلب استفاده كرد؛ يعني زماني كه شخص دادخواست الزام به پرداخت وجه را به دادگاه ارائه مي‌كند، بايد آن را به عنوان يك دليل و مدرك ضميمه ديگر مدارك كند. در واقع بدون واخواست هم مي‌توان جهت گرفتن سفته اقدام كرد؛ ولي فقط به عنوان يك رسيد معمولي ارائه مي‌شود.

مطلب پيشنهادي: براي آشنايي بيشتر با قوانين سفته مطلب “سفته چيست و چگونه به اجرا گذاشته مي‌شود؟” را مطالعه كنيد.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا....


برچسب: قانون، مجله دلتا، سفته،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۳۵:۲۶ توسط:مجله حقوقي دلتا موضوع: نظرات (0)

استعلام از شهرداري براي ملك چه مدت اعتبار دارد؟

خريد و فروش ملك در دفترخانه اسناد رسمي فقط در صورتي كه عوارض نوسازي و شهرسازي آن پرداخت شده باشد، به ثبت مي‌رسد.

افراد بعد از انتخاب ملك مورد نظر و توافق با فروشنده، قولنامه را تنظيم و ملك را خريداري مي‌كنند. بعد از گذراندن اين مراحل، نوبت به تنظيم سند و واگذاري رسمي ملك مي‌رسد. براي تنظيم و ثبت سند به نام خريدار لازم است از اداره‌هاي مختلف، از جمله شهرداري منطقه‌اي كه ملك در آن واقع شده است، استعلام دريافت كنند. استعلام از شهرداري براي ملك از جمله مراحلي است كه حتماً بايد در خريد ملك طي شود و در مجله دلتا به آن پرداخته شده است.

استعلام از شهرداري براي ملك
ملك مورد معامله در هر منطقه‌‌اي از شهر كه قرار دارد، صاحب آن بايد به شهرداري همان منطقه مراجعه كند. فروشنده با نامه‌اي كه دفترخانه به او داده و مشخصات ثبتي ملك در آن قيد شده است، به شهرداري مراجعه مي‌كند و كارشناسان شهرداري مواردي را مورد بررسي قرار مي‌دهند كه عبارت‌اند از :

۱. ساختمان طبق پروانه ساخته شده باشد؛ در غير اين صورت، فروشنده بايد جريمه مربوطه را بپردازد.

۲. عوارض نوسازي براي ساختمان و زمين، جزء هزينه انتقال سند است كه بايد پرداخت شود.

۳. فروشنده بايد هزينه‌اي براي پسماند (جمع كردن زباله ها) و كمك به آموزش‌ و پرورش به شهرداري بپردازد.

بنابراين خريد و فروش ملك در دفترخانه اسناد رسمي، فقط در صورتي كه موارد مذكور انجام شده باشد به ثبت مي‌رسد.

 

استعلام مفاصا حساب شهرداري
روند اداري استعلام مفاصا حساب در شهرداري ۲ تا ۳ ساعت به طول مي‌انجامد. معمولاً سه تا هفت روز بعد، جواب نامه استعلام شهرداري آماده تحويل است. در واقع ملك، هر بدهي ديگري به شهرداري داشته باشد، تسويه مي‌شود. شايان ذكر است مبلغ مورد نظر بابت عوارض و نوسازي با توجه به ملك مورد معامله، موقعيت آن و ارزش ملك متفاوت است.

مدت اعتبار جواب استعلام
جواب استعلام و مفاصا حساب از شهرداري بايد در اولين فرصت به همان دفترخانه‌اي كه سند در آنجا تنظيم مي شود، تحويل داده شود؛ زيرا مدت اعتبار استعلام، با توجه به شهرداري‌هاي مناطق مختلف و شهري كه ملك در آنجا واقع شده، از يك تا سه ماه متفاوت است. در برخي موارد، شهرداري اين اعتبار را فقط تا يك ماه تمديد مي‌كند.

مطلب پيشنهادي : براي آشنايي بيشتر با پرداخت عوارض شهرداري “عواقب عدم پرداخت عوارض شهرداري چيست؟” را مطالعه كنيد.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...


برچسب: قانون، مجله دلتا، شهرداري،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۲۸:۵۸ توسط:مجله حقوقي دلتا موضوع: نظرات (0)

روش هاي جلوگيري از كلاهبرداري در معامله خودرو

 

يكي از روش‌هاي كلاهبرداري در معاملات خودرو، فروش خودروي كم‌آپشن به جاي خودروي فول است. به اين صورت كه كلاهبرداران خودرو‌هاي كم‌آپشن را با اضافه كردن آپشن‌هاي تقلبي، به عنوان فول آپشن و به قيمت بسيار بالاتر مي‌فروشند.

خريد و فروش خودرو از جمله معاملاتي است كه اگر خريدار و فروشنده دقت لازم و كافي را نداشته باشند، امكان اينكه مورد سوءاستفاده و كلاهبرداري قرار بگيرند وجود دارد. به همين دليل در مجله دلتا، روش‌هاي كلاهبرداري در معامله خودرو و راه‌هاي پيشگيري از آن بررسي شده است.

پاركينگ دوقبضه
در اين روش كلاهبردار به عنوان خريدار به فروشنده مراجعه مي‌كند. خريدار خودرو را مي‌بيند و به رغم آگاهي از آسيب‌هاي خودرو، آن‌ها را در قولنامه نمي نويسد و يا به صورت كامل قيد نمي‌كند. خودرو به پاركينگ دو قبضه منتقل مي‌شود؛ اما خريدار در روز تعويض پلاك با كارشناس خودرو حاضر مي‌شود و با مستند و نشان دادن آسيب‌هاي خودرو، از فروشنده ادعاي دريافت خسارت يا كاهش قيمت خودرو را دارد. در چنين شرايطي قانون حق را به خريدار مي‌دهد.

تعويض خودرو در فاصله بين تنظيم قولنامه و تعويض پلاك
خريدار براي مشاهده خودرو همراه با كارشناس خبره مراجعه و كارشناس هم سلامت فني و بدنه خودرو را تاييد مي‌كند؛ اما فروشنده با استفاده از ترفند‌هايي، شماره شاسي را در قولنامه ذكر نمي‌كند. قولنامه در محضر نوشته و بيعانه هم پرداخت مي‌شود؛ تعويض پلاك نيز به طور قانوني و درست انجام مي شود؛ اما پس از معامله، خريدار متوجه تصادفي بودن خودرو مي‌شود. در واقع نكته اينجاست كه خودروي تحويلي به خريدار با خودروي كارشناسي شده متفاوت است؛ به اين صورت كه در روز معامله، يك خودروي سالم بدون رنگ را به خريدار و كارشناس نشان داده‌اند و در روز تعويض پلاك يك خودروي چپ شده با همان مشخصات ظاهري را به وي تحويل داده‌اند.
فروش خودرو كم‌آپشن به جاي خودروي فول
اين روش كه متاسفانه در خودرو‌هاي لوكس بسيار رايج است، در مواردي اتفاق مي‌افتد كه كلاهبرداران خودرو‌هاي لوآپشن را خريداري مي‌كنند و با اضافه كردن آپشن‌هاي تقلبي، خودرو را به عنوان فول آپشن و به قيمت بسيار بالاتر مي‌فروشند. راه پيشگيري از اين كلاهبرداري استفاده از كارشناسان خبره است.

راه‌هاي جلوگيري از كلاهبرداري خودرو
۱. از خريد و فروش وكالتي خودرو تا حد امكان پرهيز شود.

در برخي موارد كلاهبرداران خودرو از موضوع وكالت سوءاستفاده مي‌كنند. دادن وكالت در فروش خودرو اگرچه كمتر اتفاق مي‌افتد؛ اما مشكلات خاص خود را دارد. در نهايت اگر خودرو به طور وكالتي فروخته شد، بايد خريدار هرچه سريع‌تر تعويض پلاك را انجام دهد؛ زيرا تا زماني كه تعويض پلاك صورت نگرفته هر تخلفي  كه با خودرو اتفاق بيفتد، پليس و مراجع قضايي فروشنده را مقصر مي‌دانند. در امر خريد خودرو وكالتي هم بايد مواردي مانند ممنوع المعامله بودن فروشنده و يا اختلاف در شماره شاسي و موتور خودرو با موارد قيد شده در قولنامه كه ممكن است خريدار را به دردسر اندازد، حتما مورد بررسي قرار گيرد.

۲. بدون كارشناسي دقيق خودرو خريداري نشود.
طبق آمار، اكثر خودروهاي دست دوم، ايراد فني و يا بدنه دارند و گاهي برخي از فروشندگان ايرادات خودروي خود را پنهان مي‌كنند؛ ايراداتي كه مي‌تواند باعث ضررهاي مالي بسياري براي خريدار شود.

۳. دقت در نوشتن قولنامه
براي جلوگيري از كلاهبرداي و ساير مشكلات، لازم است كه قولنامه در دفاتر مجاز رسمي تنظيم شود؛ علاوه بر اين بايد تمام جزئيات و توافقات با طرف ديگر معامله در قولنامه ذكر شود.

مطلب پيشنهادي: براي آشنايي بيشتر در خصوص معامله خودروي دست دوم “نكات حقوقي خريد خودرو دست دوم” را مطالعه كنيد.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...
 


برچسب: قانون، مجله دلتا، جعل، كلاهبرداري،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۳۶:۳۸ توسط:مجله حقوقي دلتا موضوع: نظرات (0)

وكالت بلاعزل چيست و ابطال آن چگونه است؟

وكالت بلاعزل اگرچه وكالت ساده نيست و جزء وكالت غير قابل فسخ و پايدار به شمار مي‌رود؛ ولي مانند وكالت ساده با فوت يا جنون وكيل يا موكل از بين مي‌رود.

وكالت قراردادي است كه افراد از طريق آن مي‌توانند شخصي را براي انجام يك عمل حقوقي مانند فروش ملك، طلاق، انجام امور اداري و … نماينده‌ خود قرار دهند؛ بنابراين در قرارداد وكالت، شخصي كه به ديگري نمايندگي مي­‌دهد را موكل و شخص دوم را نماينده يا وكيل مي‌نامند. نوعي ديگر از وكالت نيز وجود دارد كه به آن وكالت بلاعزل گفته مي‌شود. در مجله دلتا در خصوص چگونگي وكالت بلاعزل و نحوه ابطال وكالت بلاعزل توضيح داده شده است.
وكالت بلاعزل چيست؟
در قرارداد وكالت هر يك از طرفين، موكل يا وكيل، مي‌­توانند هر زمان كه بخواهند قرارداد موجود بين خود را برهم زنند؛ يعني موكل اين حق را دارد كه وكيل خود را عزل كند و وكيل نيز مي­‌تواند از وكالت استعفا دهد. اما گاهي آن‌ها با يكديگر توافق مي‌­كنند كه امكان عزل وكيل و برهم زدن قرارداد وكالت توسط موكل وجود نداشته باشد؛ به اين نوع از وكالت در حقوق، وكالت بلاعزل گفته مي‌شود.

نحوه ابطال وكالت بلاعزل
وكالت بلاعزل در دو صورت باطل مي‌شود كه در ادامه توضيح داده شده است.
استعفاي وكيل از وكالت
در صورتي كه وكيل با حضور در يكي از دفاتر اسناد رسمي از وكالت بلاعزل استعفا دهد، وكالت بلاعزل باطل و بي‌اثر مي‌شود.
ابطال وكالت بلاعزل در دادگاه
گاهي شخصي كه وكالت بلاعزل داده، مدعي مي‌شود كه اصلا عقد لازمي بين دو طرف منعقد نشده است كه وي بخواهد شرط ضمن عقد، عزل وكيل را بپذيرد يا نپذيرد. در چنين مواردي اين ادعا با بررسي مدارك و مستندات، شهادت شهود و يا اقرار خوانده (وكيل) قابل اثبات است. در اين گونه موارد لازم است تا فرد به دادگاه حقوقي مراجعه و دادخواست ابطال وكالت بلاعزل را ارائه كند.
شايان ذكر است كه عوامل ديگري هم باعث فسخ عقد وكالت مي‌شوند. اين عوامل عبارت‌اند از :• فوت وكيل يا موكل
• جنون وكيل يا موكل
• از بين رفتن مورد يا موضوع وكالت
• پايان مدت وكالت
مدارك لازم براي دادخواست ابطال وكالت بلاعزل
۱. مدارك شناسايي مانند كارت ملي يا شناسنامه
۲. استشهاديه و گواهي شهود
۳.وكالت نامه‌اي كه ابطال آن مورد درخواست است.
۴.كليه مداركي كه با موضوع مرتبط است.

نكات وكالت بلاعزل
۱. وكالت بلاعزل اگرچه وكالت ساده نيست و جزء وكالت غير قابل فسخ و پايدار به شمار مي‌رود؛ ولي مانند وكالت ساده با فوت يا جنون وكيل يا موكل از بين مي‌رود.
۲. وكالت بلاعزل صرفا به منزله نمايندگي از طرف موكل به وكيل در انجام مورد وكالت است و به معناي انتقال مورد وكالت نيست و هيچكس نمي‌تواند با وكالت بلاعزل ادعاي مالكيت كند؛ مگر اينكه طبق قراردادي مثل بيع (قرارداد خريد و فروش) به وكيل منتقل شده باشد.
۳. اگر موكل ضمن عقد، انجام وكالت را از خود سلب كرده باشد؛ در اين صورت وي علاوه بر اينكه حق عزل وكيل را از خود سلب كرده، حق انجام دادن مورد وكالت را هم نخواهد داشت.
۴. با اينكه وكالت بلاعزل در بيشتر موارد اهداف دو طرف‌ قرارداد را تامين مي‌كند و ويژگي هايي دارد؛ ولي گاهي با امضاي يك وكالتنامه رسمي بلاعزل، افراد ناخواسته تمام دارايي و اموال خود را از دست مي‌دهند. بنابراين بهتر است در دادن وكالت بلاعزل به فرد يا افراد دقت شود؛ زيرا عده‌اي از طريق وكالت بلاعزل اقدام به كلاهبرداري مي‌كنند.
مطلب پيشنهادي: براي آشنايي بيشتر با وكالت بلاعزل در خريد و فروش املاك “وكالت بلاعزل براي خريد و فروش ملك” را مطالعه كنيد.
 
مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا....

 


برچسب: قانون، مجله دلتا، وكالت،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۲۸:۱۶ توسط:مجله حقوقي دلتا موضوع: نظرات (0)

نحوه اعتراض به كروكي تصادف

اعتراض به راي افسر راهنمايي،‌ بايد در دادگاه و مراجع قضايي مطرح شود. قاضي مسئول پرونده ممكن است با توجه به گزارشات موجود در پرونده، درخواست كروكي مجدد تصادف توسط يك تيم كارشناسي متخصص را صادر كند.

ترسيم كروكي تصادفات خودرو يكي از مواردي است كه در سوانح رانندگي صورت مي‌گيرد. البته اغلب رانندگان با مراحل كروكي تصادف آشنا هستند؛ اما گاهي درباره نحوه تشخيص مقصر در تصادفات از طرف برخي رانندگان اعتراض مي‌شود. به همين دليل در مجله دلتا، اين چند موضوع بررسي و توضيح داده شده است.

۱.نحوه گرفتن كروكي تصادف

۲.انواع كروكي

۳.نحوه اعتراض به كروكي تصادفات خودرو

نحوه گرفتن كروكي تصادفات
هنگامي كه تصادفي رخ مي‌دهد، توسط مامور يا كارشناس راهنمايي و رانندگي ثبت و تنظيم مي‌شود كه به آن كروكي تصادفات خودرو مي‌گويند. مامور يا كارشناس راهنمايي و رانندگي،‌ با حضور در صحنه تصادف و بررسي وضعيت موجود، اظهارات طرف‌هاي سانحه،‌ وضعيت حركت و برخورد خودروها با يكديگر در كنار جزئيات زماني و مكاني از جمله ساعت و تاريخ وقوع حادثه‌ و… را ثبت و اقدام به ترسيم كروكي كرده و سپس پرونده را به مراجع ذي‌ربط انتقال مي‌دهد.

 

 

انواع كروكي
كروكي تصادفات خودرو به دو دسته سازشي و غير سازشي تقسيم مي‌شود.

۱) كروكي سازشي
اين نوع كروكي هنگامي استفاده مي‌شود كه طرف‌هاي حادثه پيش از آمدن مامور راهنمايي و رانندگي يا در حضور وي، نسبت به تعيين مقصر و شكل رخ دادن حادثه به توافق رسيده و به عبارتي ديگر، سازش كرده باشند. اين كروكي صرفا در يك برگه كه حاوي اطلاعات زماني و مكاني در كنار ترسيم شكل برخورد و تصادف است،‌ تهيه مي‌شود.

۲) كروكي غير سازشي
كروكي مذبور در موارد زير استفاده مي‌شود:

يكي از دو طرف تصادف در مورد  تقصير خود معترض باشد.
در صورتي كه خسارت وارده از سقف تعهدات مالي بيمه نامه بيشتر باشد.
اگر خسارت‌هاي جاني و يا فوت فرد يا افرادي در تصادف گزارش شده باشد.د
در صورتي كه بيش از يك خودروتصادف كرده باشند.

كروكي تصادفات خودرو غير سازشي در دو برگه كه صفحه اول حاوي همان اطلاعات موجود در كروكي سازشي بوده و صفحه دوم شامل اطلاعات كامل مامور راهنمايي و رانندگي حاضر در صحنه است،‌ تهيه مي‌شود. علت وجود اطلاعات مامور راهنمايي و رانندگي در صفحه دوم كروكي تصادفات خودرو غير سازشي،‌ فراهم آوردن امكان پيگيري قضايي و اعتراض به كروكي مذكور است.

نحوه اعتراض به كروكي تصادفات خودرو
اعتراض به راي افسر راهنمايي،‌ بايد در دادگاه و مراجع قضايي مطرح شود. در واقع راننده معترض، دادخواست اعتراض به كروكي تصادف را به همراه كليه اطلاعات مرتبط با تصادف، به خصوص برگه كروكي، به دادگاه ارائه و شكايت خود را مطرح مي‌كند. قاضي مسئول پرونده ممكن است با توجه به گزارشات موجود در پرونده، درخواست كروكي مجدد تصادف توسط يك تيم كارشناسي متخصص را صادر كند و رأي نهايي را با توجه به نتايج حاصل از اين بازبيني صادر كند.

مطلب پيشنهادي: براي آشنايي بيشتر با مجازات راننده مقصر “مجازات راننده مقصر در تصادفات منجر به فوت” را مطالعه كنيد.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...


برچسب: قانون، مجله دلتا، تصادف،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۴۶:۰۷ توسط:مجله حقوقي دلتا موضوع: نظرات (0)

دادخواست استرداد جهيزيه و مراحل قانوني آن

براي پيشگيري از اختلاف در ميزان جهيزيه، زن مي‌تواند جزئيات اموال مربوط به جهيزيه خود را در سياهه‌اي يادداشت كند.

جهيزيه به اموالي گفته مي‎شود كه توسط زن به خانه مشترك برده مي‌شود. در قانون اشاره‌اي به الزام زن براي آوردن جهيزيه نشده، بنابراين وي تكليف قانوني و شرعي براي آوردن جهيزيه به منزل شوهر ندارد و تهيه وسايل لازم براي زندگي مشترك بر عهده شوهر است. اما به دليل اين كه آوردن جهيزيه به منزل مشترك در كشور امري شايع است و گاهي بين زن و شوهر در ارتباط با آن اختلافاتي ايجاد و يكي از دعاوي مهم در دادگاه خانواده محسوب مي‌شود، در اين مطلب به بررسي مراحل قانوني دادخواست استرداد جهيزيه پرداخته شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشيد.

دادخواست استرداد جهيزيه
زن مي‌تواند خواستار بازگرداندن جهيزيه از خانه همسر سابق خود باشد. زن در زندگي مشترك، مالك تمام اموالي خواهد بود كه توسط خود او خريداري شده و با عنوان جهاز يا هر عنوان ديگري به منزل مشترك آورده است.
بر اين اساس، وي مي‌تواند هرگاه كه بخواهد براي استرداد جهيزيه خود اقدام كند. با توجه به اينكه زن مالك جهيزيه است و وظيفه قانوني براي آوردن يا نگه داشتن جهيزيه ندارد، مي‎تواند هر موقع كه بخواهد آن را مسترد كند و براي اين كار نيازي به اجازه شوهر ندارد.

 

نكات مهم دادخواست استرداد جهيزيه
۱.عدم جابه‌جايي اموالي كه متعلق به مرد است
استرداد جهيزيه فقط در مورد اموال و جهيزيه زن انجام خواهد شد. عدم توجه به اين مساله و جابه‌جايي اموال مرد، گاهي موجب مي‌شود كه شكايت‎هايي از سوي مرد مبني بر سرقت صورت گيرد؛ اگرچه در اغلب اين شكايات، به دليل نداشتن سوءنيت زن، شكايت مرد به نتيجه نمي‌رسد.

۲.تهيه سياهه اموال
در خصوص دعواي استرداد جهيزيه و پيشگيري از اختلاف در ميزان جهيزيه، زن مي‌تواند جزئيات اموال مربوط به جهيزيه خود را در سياهه‌اي يادداشت كند. در سياهه اموال زن، ذكر مي‌شود كه به عنوان مثال يخچال، ماشين لباسشويي، اجاق گاز و نظاير آن به عنوان جهيزيه تهيه و تحويل داده شده است. سياهه جهيزيه تهيه شده توسط زن، بايد به امضاي داماد و دو شاهد مرد برسد. امضاي مرد به سياهه جهيزيه اعتبار مي‌دهد، بنابراين در صورتي كه اثر انگشت شوهر نيز در ذيل سياهه درج شود، اين موضوع اعتبار اين سند را بيشتر خواهد كرد. بهتر است شهود از اقوام عروس نباشند و ليست سياهه نزد پدر و مادر عروس باشد.

۳.حضور شهود
توصيه مي‌شود در صورت تصميم به استرداد جهيزيه، چند نفر به عنوان شاهد با زن همراه شوند تا اقلام و وسايلي كه از منزل خارج مي‌شود از سوي آن‌ها مورد توجه و تاييد قرار گيرد.

مطلب پيشنهادي: براي آشنايي بيشتر با قواعد مربوط به جهيزيه “جهيزيه ؛ مال زن است و مي تواند آن را پس بگيرد” را مطالعه كنيد.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا....


برچسب: قانون، مجله دلتا، جهيزيه،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۵۲:۳۴ توسط:مجله حقوقي دلتا موضوع: نظرات (0)

آيا با فوت زن مهريه ساقط مي‌شود؟

مهريه دين و بدهي شوهر است و تا زماني كه پرداخت نشده باشد موظف به پرداخت است و در صورت فوت زن، ورثه او اين حق را دارند كه از مرد تقاضاي مهريه متوفي را داشته باشند و به عبارتي وراث، از مرد طلبكار مي‌شوند.

مهريه از جمله حقوق قانوني زن است و همين كه عقد ازدواج صورت گرفت زن مالك مهريه مي‌شود و اين اجازه را خواهد داشت تا مهريه خود را از همسر درخواست كند. زن يا شوهر از هم ارث مي‌برند. البته ارث بردن از يكديگر بين زن و شوهر هنگامي برقرار مي‌شود كه رابطه زناشويي آن‌ها دائمي باشد و در ازدواج موقت اين امر امكان‌پذير نيست. اما سؤالي كه مطرح مي‌شود اين است كه آيا با فوت زن مهريه ساقط مي‌شود؟ در مجله دلتا به اين پرسش پاسخ داده شده است.

با فوت زن مهريه ساقط مي‌شود؟
مهريه دين و بدهي شوهر است و تا زماني كه پرداخت نشده باشد موظف به پرداخت است و در صورت فوت زن، ورثه او اين حق را دارند كه از مرد تقاضاي مهريه متوفي را داشته باشند و به عبارتي وراث، از مرد طلبكار مي‌شوند. بنابراين با قتل و فوت زن، مهريه از بين نمي‌رود و وراث مي‌توانند براي  مطالبه آن اقدام كنند.

 

مهريه زن پس از فوت به ورثه‌اش مي‌رسد
همانطور كه گفته شد مطالبه مهريه همواره براي صاحب آن وجود دارد، حتي اگر زن در قيد حيات نباشد. از همين روي وراث زن مي‌توانند بعد از فوت به نمايندگي از او مهريه‌اش را از مرد درخواست كنند.‏ به عبارتي ديگر مهريه زن پس از فوت او به وراث وي منتقل شده و مي‌توانند به قائم مقامي از زن مهريه او را از مرد مطالبه كنند.‏ اين در حالي است كه مرد نمي‌تواند از پرداخت مهريه همسر متوفي خود به ورثه‌اش به هر بهانه‌اي خودداري كند. مگر آنكه مهريه به دليل قانوني مانند بخشش آن توسط زن يا دريافت آن پيش از فوت، وجود نداشته باشد. بنابراين بايد گفت كه دين ناشي از مهريه از جمله ديون ممتاز است و حتي در صورت وجود بدهي‌هاي متعدد مرد يا حتي فوت وي، باز هم پرداخت مهريه زن بر ساير بدهي‌ها مقدم است و در الويت قرار دارد. شايان ذكر است كه ورثه زن بايد مداركي همچون عقدنامه او را نيز به پيوست دادخواست خود تقديم دادگاه كنند.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...


برچسب: قانون، مجله دلتا، مهريه،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۳۲:۵۲ توسط:مجله حقوقي دلتا موضوع: نظرات (0)

مشاعات ساختمان چيست؟

بيشتر دعاوي و اختلافات ساكنان بر سر مشاعات يا قسمت‌هاي مشترك ساختمان است، به همين دليل لازم است كه قوانين و مقررات اين بخش‌ها مشخص شوند.

مشاعات ساختمان به قسمت‌هاي مشترك ساختمان گفته مي‌شود كه قوانين و مقررات خاص خود را دارد. به طور كلي مالكيت آپارتمان به دو بخش تقسيم مي‌شود كه شامل مالكيت بر قسمت‌هاي اختصاصي و مالكيت بر قسمت‌هاي مشترك يا مشاعي است. در مجله دلتا به نكات مهمي از بخش‌هاي مشترك ساختماني اشاره و طبق قانون تملك آپارتمان‌ها توضيح داده شده است.

مشاعات ساختمان
اساسا آن قسمت‌هايي از آپارتمان كه مالكيت بر آن‌ها در سند به طور جداگانه آمده است را قسمت‌هاي اختصاصي مي‌نامند و طبيعي است كه ديگران حق استفاده از آن را ندارند. به عنوان مثال آشپزخانه، اتاق خواب، بالكن و پاركينگ و انباري به عنوان فضاي اختصاصي در نظر گرفته مي‌شوند. اما بيشتر دعاوي ساكنان و اختلافات آن‌ها بر سر مشاعات يا قسمت‌هاي مشترك است.

 

بخش‌هاي مشاعي ساختمان
پشت بام
راهرو
زمين ساختمان
آسانسور
درب ورودي
پاركينگ اضافي
ورودي پاركينگ
باغچه
تاسيسات مشترك
پله‌ها
شوفاژخانه
انشعابات مشترك
لابي
اين موارد تقريبا تمام مشاعات ساختمان بود، اما مهم‌تر از آن كه شايد سوال اصلي شما نيز باشد قوانين مشاعات ساختمان است.

 

قوانين مشاعات ساختمان
به عنوان قاعده كلي بايد توجه داشت كه نمي‌توان از مشاعات به گونه‌اي استفاده كرد كه مانعي براي استفاده ديگران باشد. در زير به چند مورد مهم كه بيشتر اختلافات را در اين موضوع به خود اختصاص داده‌اند اشاره مي‌كنيم.

هيچ كدام از مالكين حق تصرف در مشاعات را ندارند، پس نمي‌توان مشاعات ساختمان را به كسي واگذار كرد، مگر آنكه دو شرط رعايت شود. ۱)‎قانون اين اجازه را داده باشد.  ۲)‎با ساير ساكنين توافق شده باشد.
استفاده از مشاعات نبايد باعث آزار و اذيت ساير ساكنين شود. به عنوان مثال شما نمي‌توانيد در حياط ساختمان حيواني را نگه داريد يا جشني را در حياط برگزار كنيد، مگر با رضايت سايرين.
نمي‌توان زباله هاي خود را در راهرو گذاشت.
نمي‌توان خودروي خود را در محلي به غير از محل تعيين شده پارك كرد.
نمي‌توان شكل و رنگ آپارتمان را بدون توافق سايرين تغيير داد.
نمي‌توان در نقشه ساختمان تغييري ايجاد كرد، مگر با همان دو شرط ذكر شده.
اسباب‌كشي و حمل مصالح ساختماني و نخاله‌هاي ناشي از تعميرات نيز با آسانسور ممنوع است.
مطلب پيشنهادي: براي ‌آشنايي بيشتر با قوانين مشاعات ساختماني “ مشاعات ساختمان چيست و چه قوانيني دارد؟” را مطالعه كنيد.

مطالب بيشتر در مجله حقوقي دلتا...


برچسب: قانون، مجله دلتا، ساختمان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۰۲:۲۳:۵۹ توسط:مجله حقوقي دلتا موضوع: نظرات (0)